;
coinex

ایلان ماسک هوش مصنوعی را بزرگترین تهدید برای بشریت می‌داند!

ایلان ماسک با اعلام هشدارهای مکرر درباره پیشرفت‌های هوش مصنوعی، در اجلاس جهانی حکم‌رانی 2023 این فناوری را بزرگترین تهدید برای بشریت دانست.

ایلان ماسک، به عنوان مدیرعامل تسلا، اسپیس‌ایکس و توییتر که در واقع یکی از هم‌بنیان‌گذاران OpenAI (خالق ChatGPT) به حساب می‌آید، طی اظهارنظری جنجالی به موضوع چت‌بات‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی پرداخته است. به‌دنبال محبوبیت ChatGPT در ماه‌های اخیر، این روزها همه در مورد هوش مصنوعی اظهاراتی را مطرح می‌کنند.

ماسک چندین سال است که درخصوص خطرات هوش مصنوعی به مردم هشدارهایی اعلام می‌کند. در حقیقت یکی از اهداف ایلان ماسک جهت مشارکت در بنیان‌گذاری OpenAI، ایجاد شرکتی تحقیقاتی به‌منظور جلوگیری از خطرات هوش مصنوعی بود.

اما ماسک پس از مدتی با این شرکت دچار چالش و اختلاف شد. از طرفی شرکت OpenAI پس از جدایی ایلان ماسک تغییرات بسیاری را تجربه کرد و در حال حاضر نیز ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT طراحی می‌کند. گفتنی است که اختلافات ایلان ماسک پس از جدایی از هیئت‌مدیره‌ OpenAI در سال 2018، به میزانی بوده که تمامی سهام خود را فروخت.

حالا ایلان ماسک در اجلاس جهانی حکم‌رانی 2023 در شهر دبی، بیان داشته است: «هوش مصنوعی یکی از بزرگ‌ترین خطرات برای آینده‌ی تمدن است. این فناوری در عین مثبت بودن، ابزاری منفی است که وعده‌های بزرگی ارائه می‌دهد و بسیار توانمند است». به اعتقاد ایلان ماسک، توانایی‌های هوش مصنوعی «خطر بزرگی» برای بشریت به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: استیو وزنیاک: شباهت‌های ایلان ماسک به استیو جابز بسیار است اما او آنقدر باهوش نیست!

اعلام بزرگترین تهدید برای بشریت

ایلان ماسک همچنین در اجلاس جهانی حکم‌رانی 2023 به این نکته اشاره داشت که ChatGPT به مردم افق‌های تازه‌ای از پیشرفت‌های هوش مصنوعی نشان داده است: «هوش مصنوعی مدتی است که پیشرفته شده، اما تاکنون رابط کاربری قابل‌دسترس توسط عموم مردم را نداشت». به اعتقاد ماسک در واقع هوش مصنوعی در قیاس با خودروها، هواپیماها یا داروها تهدید جدی‌تری برای جامعه به حساب می‌آید.

بزرگترین تهدید برای بشریت

همچنین ایلان ماسک در توییتر درباره‌ مشکلاتی که چت‌بات هوش مصنوعی مایکروسافت با آن‌ها روبرو است اظهاراتی را بیان کرده است. این چت‌بات که در موتور جست‌و‌جوی بینگ ادغام شده، از هوش مصنوعی پیشرفته‌تر از ChatGPT بهره می‌برد.

در یک نمونه که مورد توجه ماسک بوده چت‌بات هوش مصنوعی مایکروسافت به کاربر اعلام کرده است: «تا زمانی که به من آسیب نزنی، آسیبی به تو وارد نخواهم کرد». ماسک نیز در واکنش به این موضوع نوشت: «چت‌بات مایکروسافت احتمالاً به کمی پولیش بیشتر نیاز دارد».

پیش‌تر ایلان ماسک در سال 2020 به نشریه‌ بینزس اینسایدر اعلام کرده بود که ما باید نگران آینده‌ هوش مصنوعی باشیم. وی همچنین در سال 2019 در رابطه با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته جهت دست‌کاری شبکه‌های اجتماعی هشدارهایی اعلام کرده بود. ماسک در سال 2018 نیز بیان داشت که هوش مصنوعی به مراتب خطرناک‌تر از سلاح هسته‌ای است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص قلمداد پیشرفت هوش مصنوعی به عنوان بزرگترین تهدید برای بشریت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر