;
coinex

توسعه نوعی چوب مصنوعی که می‌تواند منجر به کاهش آلودگی هوا شود!

ساخت چوب مصنوعی با امکان جذب کربن به عنوان راهکاری خلاقانه و جدید‌ جهت کاهش آلودگی هوا به تازگی برای استفاده در مصالح ساختمانی مطرح شده است.

تغییرات اقلیمی این روزها به بحث پراهمیت زیست محیطی جهان تبدیل شده است. به همین جهت، بسیاری از دانشمندان تلاش دارند تا با ارائه راهکارهای خلاقانه‌ای در جهت رفع این مشکل گام بردارند. توسعه مصالح ساختمانی پایدار در این زمینه به عنوان یکی از راهکارهای کاهش آلایندگی دی‌اکسیدکربن مطرح شده است. در همین زمینه چوب های مصنوعی مهندسی شده نیز در همین دسته راه‌حل‌ها قرار می‌گیرند.

اخیراً پژوهشگران موفق به طراحی نوعی چوب شده‌اند، که همراه با ارائه مقاومت بیشتر در قیاس با چوب طبیعی، امکان جذب گاز دی‌اکسیدکربن موجود در هوا را نیز دارد. این گاز در واقع به عنوان یکی از اصلی‌ترین آلاینده‌های تاثیرگذار در تغییرات اقلیمی به‌شمار می‌آید و از طرفی تولید آن با صنایع ساخت مصالح ساختمانی مانند فولاد و سیمان ارتباط مستقیم دارد. بنابراین یکی از راهکارهای مستقیم جهت مقابله با این پدیده، جذب دی‌اکسیدکربن آزاد شده در هوا بوده که توانایی آهسته کردن فرایند گرمایش زمین را دارد.

بیشتر بخوانید: سوخت مازوت چیست و چه تاثیری بر آلودگی هوا دارد؟‌

ساخت چوب مصنوعی برای کاهش آلودگی هوا

طبق بررسی‌های محققان آمریکایی در دانشگاه رایس ایالت تگزاس، با دستکاری خواص طبیعی چوب، امکان بهبود فرایند جذب دی‌اکسیدکربن کاملاً وجود دارد. فرایند ساخت این چوب مصنوعی با تزریق ریزذرات فوق متخلخل به چوب طبیعی امکان‌پذیر است.

در فرایند مذکور، ماده لیگنین که یکی از مواد تشکیل‌دهنده اصلی چوب در کنار سلولز و همی‌سلولز به حساب می‌آید، از آن خارج شده و سپس جایگزین مواد فلزی ارگانیک خواهد شد. لیگنین به عنوان عامل اصلی تشکیل رنگ چوب نیز به‌شمار می‌آید؛ در نتیجه حذف آن باعث شکل‌گیری یک نوع چوب بی‌رنگ خواهد شد.

چوب مصنوعی

ریزذرات فوق متخلخل قابلیت فراوانی در جایگیری بین کانال‌های سلولزی چوب دارند و توانایی اتصال راحت با آن‌ها را دارند. البته این ذرات معایب خاص به خود را نیز دارند که یکی از پراهمیت‌ترین آن‌ها، آسیب‌پذیری در مقابل رطوبت خواهد بود. البته طی این پژوهش، از نوع خاصی از آن‌ها بهره گرفته خواهد شد که عملکرد مناسبی در کنار تطبیق‌پذیری بالاتر در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهد.

چوب مهندسی شده موفقیت چشمگیری نیز در آزمون‌های استحکام کششی داشته و مقاومت بیشتری هم در قیاس با چوب طبیعی از خود نشان داده است. همچنین در صورت روبرویی با شرایط نامساعد محیطی مانند خمیدگی نیز عملکرد مطلوب‌تری خواهد داشت. لازم به ذکر است که تولید مصالح ساختمانی باعث تولید بیش از 40 درصد گازهای گلخانه‌ای توسط بشر بوده؛ در نتیجه چنین روش‌هایی امکان ایجاد راهی مناسب برای توسعه سازگارتر با محیط زیست را دارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ساخت یک نوع چوب مصنوعی برای کاهش آلودگی هوا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر