;
coinex

نخستین واکسن کرونای mRNA ایرانی در مرحله کارآزمایی بالینی است

ساخت نخستین واکسن کرونای mRNA ایرانی در شرکتی دانش بنیان به پایان رسیده و حالا موافقت سازمان غذا و دارو در مسیر کارآزمایی بالینی قرار گرفته است.

طبق اعلام معاونت علمی، تعداد زیادی از واکسن‌ها جهت ایجاد واکنش ایمنی، یک میکروب ضعیف یا غیر فعال شده را وارد بدن می‌کنند؛ اما در خصوص واکسن‌های mRNA چنین موضوعی صدق نمی‌کند.

در واقع این واکسن‌ها شامل mRNA تولیدی در آزمایشگاه می‌شوند و پس از ورود به بدن منجر به تولید پروتئینی خواهند شد که واکنش ایمنی مناسبی ایجاد می‌کند. در حقیقت، این واکنش ایمنی آنتی‌بادی‌هایی بوده که بعد از تزریق واکسن در بدن تولید شده و در زمان ورود ویروس به بدن ما، از ایجاد عفونت و بیماری در بدن جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: استفاده از فناوری واکسن کرونا برای بازسازی عضلات قلب

ساخت نخستین واکسن کرونای mRNA ایرانی

واکسن کاملا ایرانی «رناپ» بر اساس فناوری mRNA و با پشتیبانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تولید و بعد از دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو به مرحله مطالعات کارآزمایی بالینی فاز یک رسیده است و لذا به‌زودی شاهد آزمایش آن بر روی داوطلبان خواهیم بود.

نخستین واکسن کرونای mRNA ایرانی
ساخت نخستین واکسن کرونای mRNA ایرانی

یکی از پراهمیت‌ترین مزایای واکسن‌های mRNA نسبت به سایر واکسن‌ها، امکان القای همزمان واکنش ایمنی خونی و ایمنی سلولی بدون دریافت کمک از مواد اضافی (ادجوانت) در فرمولاسیون واکسن است. افزون‌براین، سرعت و انعطاف‌پذیری در تولید این نوع واکسن‌ها، منجر به ساخت سریع واکسن‌های جدید در شرایط همه‌گیری خواهد شد و از گسترش ویروس و تلفات انسانی جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ساخت و کارآزمایی نخستین واکسن کرونای mRNA ایرانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر