;
coinex

ابداع جایگزین نمایشگر ال سی دی توسط محققان ایرانی

محققان ایران موفق‌به ابداع جایگزین نمایشگر ال سی دی شدند. این اختراع یک جایگزین مناسب با قیمتی ارزان‌تر و مصرف انرژی بسیار پایین‌تر برای LCD است.

دو محقق ایرانی تلاش‌هایی ستودنی در ابداع جایگزین نمایشگر ال سی دی کردند که در نهایت موفق‌به ساخت یک نمایشگر شدند که می‌تواند جایگزین نمایشگرهای LCD باشد. به گفته این محققین، نمایشگر ذکر شده از 50 درصد مصرف انرژی کمتر نسبت‌به ال سی دی داشته و همچنین قیمت بسیار مناسب‌تری نیز دارد.

بیشتر بخوانید: پاکسازی خودکار اثرانگشت از روی نمایشگر گوشی به زودی ممکن می‌شود!

ابداع جایگزین نمایشگر ال سی دی توسط دو محقق ایرانی

گروهی از محققان دانشگاه‌های ناتینگهام ترن انگلیس، نیوساوث ولز کانبرا و دانشگاه ملی استرالیا به رهبری محسن رحمانی و با همکاری خسرو زنگنه کمالی، پژوهشگران ایرانی یک نسخه اولیه از فناوری نمایشگری را توسعه داده‌اند که جایگزین پنل‌های ال سی دی در بسیاری از تلویزیون‌های فعلی می‌شود.

هرچند بسیاری از مدل‌های نوین تلویزیون دارای نمایشگرهایی با فناوری کوانتوم دات یا پنل‌های OLED هستند اما مدل‌های ارزان‌تر موجود در بازار از فناوری ال سی دی، فیلترهای پولاریزه کننده و نور پس زمینه ال ای دی استفاده می‌کنند. دراگومیر نشاو استاد فیزیک در دانشگاه ملی استرالیا در این باره می‌گوید: «قابلیت نمایشگرهای معمولی به نقطه اوج خود رسیده و به دلیل چند محدودیت احتمال اندکی برای ارتقای آن وجود دارد.»

ابداع جایگزین نمایشگر ال سی دی توسط دو محقق ایرانی 

او در ادامه می‌افزاید:

امروزه جستجو برای فناوری نمایشگرهای مسطح وضعیت جامد با وضوح بالا و رفرش ریت بالا گسترش یافته است. ما پیکسل‌های فراسطحی طراحی کردیم و توسعه دادیم که برای نسل آینده نمایشگرها ایده آل هستند. پیکسل‌های ما برخلاف کریستال‌های مایع برای فعال شدن نیازمند نورهای پلاریزه (قطبی شده) نیستند. در نتیجه مصرف انرژی نمایشگرها نصف می‌شود.

در نمونه اولیه پلتفرم جدید برای کنترل تک تک پیکسل‌ها با نرخ مدولاسیون بالا در پلتفرم اولیه از اکسید رسانای شفاف استفاده شد تا به عنوان یک گرم کننده الکتریکی عمل کند که می‌تواند به سرعت خواص نوری سلول‌های فراسطحی سیلیکونی را تغییر دهد. طبق این تحقیق سلول‌های مذکور ۱۰۰ بار نازک‌تر از سلول‌های کریستال مایع یا ۲۰۰ بار نازک‌تر از موی انسان هستند. این فناوری سبب می‌شود مدت زمان پاسخگویی به کمتر از یک میلی ثانیه برسد.

این سلول‌ها از سیلیکون ساخته شده‌اند؛ بنابراین عمر طولانی دارند. علاوه بر آن، سیلیکون یک عنصر فراوان و همخوان با CMOS است و می‌توان آن را با بهایی ارزان تولید کرد.

فناوری مذکور همچنین برای تولید هولوگرافی واقعیت مجازی دینامیک، در فناوری‌های لیدار و برای تولید پنل‌های مسطح باریک‌تر با وضوح ۱۰۰ بار بیشتر از ال سی دی‌های فعلی کارآمد است. این در حالی است که مصرف برق نمایشگر ۵۰ درصد کمتر می‌شود.

ابداع جایگزین نمایشگر ال سی دی توسط دو محقق ایرانی 

علاوه برآن، از آنجا که می‌توان این پلتفرم را جایگزین نمایشگرهای ال سی دی کرد، محققان معتقدند نیازی نیست تولیدکنندگان در راه‌اندازی خطوط تولید جدید برای ساخت پنل‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

محسن رحمانی محقق ارشد پژوهش از دانشگاه ناتینگهام ترنت در این باره می‌گوید: «ما مسیر را برای برطرف کردن یک مانع جدید در فناوری هموار کردیم.» به این ترتیب می‌توان نمایشگرهای ارزان‌قیمت مسطح بدون کریستال‌های مایع تولید کرد. مهم‌ترین ویژگی پنل‌های مسطح سطح پیکسل‌ها و وضوح، وزن و میزان مصرف برق است. ما همه این موارد را در نمونه اولیه نمایشگر متا برطرف کردیم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره ابداع جایگزین نمایشگر ال سی دی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر