;
coinex

موافقت مجلس با واردات خودرو دست دوم ؛ خودروهای مناطق آزاد پلاک ملی می‌گیرند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با الحاق دو بند طی مصوبه‌ای مجوز واردات خودرو دست دوم و کارکرده با عمر کمتر از 5 سال را به وزارت صمت اعطا کردند.

به گزارش تکراتو و به نقل از خبرگزاری فارس، طی جلسه علنی نوبت سوم شنبه 13 اسفند 1401 مجلس، دو بند الحاقی 2 و 3 تبصره 7 در بخش هزینه‌ای لایحه بودجه 1402 به تصویب رسید و نمایندگان مجلس به وزارت صمت مجوز واردات خودروهای دست دوم با عمر کمتر از 5 سال را اعطا کردند.

بیشتر بخوانید:‌ واردات خودروهای لینک اند کو به ایران تایید شد

واردات خودرو دست دوم و پلاک‌گذاری خودروهای مناطق آزاد توسط مجلس تصویب شد

در ادامه متن این دو بند الحاقی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه اشاره شده است:

«بند الحاقی 2- نحوه تعیین میانگین وزنی قیمت فروش داخلی و صادراتی شمس فولاد خوزستان براساس دستورالعملی که ظرف یک ماه از ابلاغ این قانون توسط وزارت صنعت معدن و تجارت ، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین و ابلاغ می شود، مشخص می‌گردد.»

«بندالحاقی 3- به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی‌ هوا و سوانح جاده‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده می ‌شود با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای (کاربری بین شهری) و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور (کاربری شهری)، نسبت به ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون‌، اتوبوس‌، مینی‌بوس، ون‌ و سواری مورد نیاز را وفق قوانین و مقررات موجود با عمر کمتر از پنج ‌سال اقدام نماید. آیین‌نامه نحوه اجرایی این بند توسط وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور با تأکید بر لزوم تأمین قطعات، خدمات پس از فروش و معاینه فنی تهیه می‌شود و حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.»

مجوز واردات خودرو دست دوم

علاوه‌براین نمایندگان مجلس طی مصوبه‌ای دیگر، مجوز دیگری مبنی بر پلاک‌گذاری ملی خودروهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به وزارت صمت دادند که نسبت به آن اقدام کند.

براساس این مصوبه، جهت تنظیم بازار خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه انجام اقدامات لازم برای ثبت پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی داده شد. آیین‌نامه اجرایی این بند ظرف مدت یک ماه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

برای واردات خودرو دست دوم باید تا زمان تصویب بودجه منتظر باشیم

در این رابطه امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگویی ضمن تاکید بر صبوری تا زمان تصویب نهایی این موضوع، اظهار کرد: «باید منتظر ماند تا لایحه بودجه سال آتی در قالب قانون در وهله اول تصویب شود. تا مصوب شدن بودجه سال آینده ، کار بسیار است و پس از آن نیز اجرا و ابلاغ آیین‌نامه مصوب به این زودی‌ها نخواهد بود و طول خواهد کشید؛ بنابراین موردی را تا نمایندگان مجلس در صحن علنی تصویب نکنند، قطعی نیست.» وی اعلام کرد: «اما فعلا واردات خودروهای دست دوم از مناطق آزاد انجام می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص صدور مجوز واردات خودرو دست دوم چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر