;
coinex

ماهواره‌های استارلینک عامل اختلال در عملکرد تلسکوپ هابل شدند!

اخترشناسان از اختلال در عملکرد تلسکوپ هابل به‌وسیله ماهواره‌های استارلینک خبر دادند. این ماهواره‌ها کارکرد رصدهای تلسکوپی را با اختلال همراه کرده‌اند.

ماهواره‌های استارلینک و مشابه آن موجب اختلال در عملکرد تلسکوپ هابل شده‌اند. شاید بتوان گفت که تلاش‌های شرکت‌ اسپیس‌ایکس در گسترش اینترنت استارلینک و دیگر شرکت‌های مرتبط برای ارائه خدمات بهتر، این اختلالات را دوچندان کرده‌ است.

طبق آخرین بررسی‌ها، مشخص شده است که تعداد ماهواره‌های استارلینک در مدار زمین به 1562 عدد و ماهواره‌های وان‌وب نیز عدد 320 را نشان می‌دهد که فاصله بسیاری نزدیکی به تلکسوپ هابل دارند و می‌توانند عملکرد آن را تضعیف کند. اما ایده‌های ایلان ماسک برای ارائه اینترنت آزاد به سراسر جهان باعث شده تا روزبه‌روز تعداد ماهواره‌های این شرکت افزایش یافته و دسترسی به اینترنت پرسرعت و آزاد راحت‌تر شود.

در بخش دیگری از گزارش اخترشناسان، پیش‌بینی شده است که اسپیس‌ایکس و وان‌وب و یا دیگر شرکت‌های فناوری تا سال 2030 تعداد ماهواره‌های فعال در جو زمین به عدد 60 هزار تا 100 هزار خواهد رسید. این عدد مافوق تصور است و قطعاً تجربه کاربری تلسکوپ هابل را با مشکل مواجه خواهند کرد. البته با این اوضاع ممکن است اخترشناسان نسبت‌به جابجایی این تلسکوپ به مکانی دیگر اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: رقیب جدید استارلینک با هزاران ماهواره از چین می‌آید!

استارلینک موجب اختلال در عملکرد تلسکوپ هابل شده است

ستاره‌شناسان هشدار داده‌اند که ماهواره‌هایی مانند استارلینک می‌توانند رصدهای تلسکوپ‌هایی که در مدار نزدیک به زمین فعالیت می‌کنند را دچار اختلال کند. به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال‌ترندز، ستاره‌شناسان بار دیگر نگران تاثیر ماهواره‌هایی مانند ماهواره‌های اینترنتی استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس بر تحقیقات علمی هستند. یک مطالعه جدید به بررسی تاثیر چنین ماهواره‌هایی بر رصدهای تلسکوپ فضایی هابل پرداخته و دریافته است که رصدها در حال حاضر تحت تاثیر تعداد ماهواره‌های مجاور قرار گرفته‌اند.

تلسکوپ‌هایی مانند هابل به دلیل موقعیت مکانی خود در منطقه‌ای به نام مدار پایین زمین (LEO) در برابر تداخل ماهواره‌ای آسیب‌پذیر هستند. این منطقه در ارتفاع کمتر از ۱۲۰۰ مایلی (۱۹۳۱ کیلومتری) از سطح زمین، هم برای پروژه‌های علمی مانند هابل و ایستگاه فضایی بین‌المللی و هم برای پروژه‌های تجاری مانند ابرصورت‌های فلکی ماهواره‌ای اهمیت زیادی دارد. در حالی که سال‌هاست در این منطقه ماهواره‌ها وجود دارند اما به تازگی تعداد این ماهواره‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته که علت آن به طور ویژه وجود پروژه‌هایی مانند استارلینک است که بر استقرار هزاران ماهواره در مدار متکی هستند.

استارلینک موجب اختلال در عملکرد تلسکوپ هابل شده است

وقتی این ماهواره‌ها از مقابل تلسکوپ‌هایی مانند هابل عبور می‌کنند، می‌توانند رگه‌های روشنی را بر روی تصاویر به دلیل بازتاب نور خورشید ایجاد کنند که این موضوع، داده‌ها را از نظر علمی بی‌فایده می‌کند. محققان دریافتند که تنها بخش کوچکی از تصاویر هابل در حدود کمتر از یک درصد در حال حاضر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و تصاویر مختلفی با رگه‌های اختلال ایجاد کرده‌اند. این نگرانی بزرگی برای آینده است، زیرا قرار است تعداد چنین ماهواره‌هایی طی چند سال آینده افزایش یابد.

نویسندگان این مطالعه برای نشان دادن مقیاس بالقوه مشکل، داده‌هایی را در مورد تعداد فعلی ماهواره‌ها در مقایسه با تعداد پیش‌بینی شده ماهواره‌های پرتاب شده در دهه آینده ارائه دادند. آنها نوشتند:

تا تاریخ این بررسی، ۱۵۶۲ ماهواره استارلینک و ۳۲۰ ماهواره وان وب در مدار بودند که جمعیت ماهواره‌های نزدیک به مدار هابل را افزایش می‌دهد. با این وجود، تعداد ماهواره‌های موجود در مدار نزدیک به زمین در آینده افزایش خواهد یافت، به طوری که تخمین زده می‌شود که تعداد ماهواره‌ها در این مدار به ۶۰ هزار تا ۱۰۰ هزار ماهواره تا دهه ۲۰۳۰ برسد.

اسپیس ایکس تلاش‌هایی برای کاهش تاثیر ماهواره‌های خود بر رصدهای نجومی انجام داده است. برای مثال این شرکت آنها را با رنگ تیره‌تری رنگ کرده تا از بازتاب نور خورشید جلوگیری شود و مدار آنها را طوری تنطیم کرده تا کمتر نور خورشید را منعکس کنند. اما همانطور که این مطالعه نشان می‌دهد، پاسخ به این سوال که چه کسی می‌تواند از فضا استفاده کند و اینکه آیا اولویت باید به تحقیقات علمی داده شود یا شرکت‌های خصوصی به این زودی‌ها امکان‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره اختلال در عملکرد تلسکوپ هابل توسط ماهواره‌های استارلینک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر