;
coinex

محاسبه عوارض جاده ای در سال 1402 به صورت پلکانی انجام می‌شود

طبق آخرین تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی کشور مکلف به محاسبه عوارض جاده ای در سال 1402 به صورت پلکانی خواهد بود.

طی جلسه اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی کشور ملزم به محاسبه عوارض جاده ای در سال 1402 به صورت پلکانی شد. این رویکرد جهت تشویق افراد به پرداخت به‌موقع عوارض مدنظر مجلس قرار گرفته است.

براساس این تبصره جدید، وزارت راه و شهرسازی کشور با همکاری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم، امکان تبدیل پرداخت عوارض آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها به یک عملیات الکترونیکی را خواهد داشت. این وزارتخانه همچنین مکلف به محاسبه عوارض جاده‌ای به‌طور پلکانی بوده تا افراد را نسبت به پرداخت به‌موقع عوارض تشویق کند و حقوق افرادی که هزینه مربوطه را سر موعد پرداخت می‌کنند، محفوظ دارد.

همچنین علاوه‌بر محاسبه نرخ پلکانی عوارض جاده‌ای از سوی وزارت راه و شهرسازی، فرماندهی کل نیروی انتظامی کشور و شرکت‌های بیمه نیز موظف بوده تا در راستای الکترونیکی‌سازی عملیات پرداخت عوارض، مفاصا حساب بدهی‌های مربوطه را از متقاضیان تعویض پلاک خودرو و خدمات بیمه شخص ثالث دریافت دارند.

بیشتر بخوانید: در مسافرت‌های نوروزی مراقب اپلیکیشن های مسیریاب جعلی و بدافزارها باشید!

ماجرای تصویب محاسبه عوارض جاده ای در سال 1402 به صورت پلکانی

پیشنهاد محاسبه پلکانی نرخ عوارض جاده‌ای برای اولین‌بار تحت عنوان تبصره 11 ماده واحده لایحه بودجه سال 1402 در دی‌ماه امسال طرح شد. این تبصره صراحتاً به محاسبه پلکانی نرخ عوارض آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و دریافت آن به‌صورت الکترونیکی تاکید دارد.

محاسبه عوارض جاده ای در سال 1402 به صورت پلکانی

درحال‌حاضر با توجه به نزدیکی روزهای پایانی سال 1401، فعالیت نمایندگان مجلس جهت تعریف لایحه بودجه سال آینده به‌طور فزاینده‌ای افزایش یافته و بندهای الحاقی و تبصره‌های جدیدی مورد‌تأیید و در دستور کار مجلس قرار گرفته‌اند. تبصره 11 و به‌دنبال آن طرح تعیین نرخ پلکانی عوارض جاده‌ای هم یکی از همین موارد پذیرفته‌شده در لایحه بودجه سال 1402 به‌شمار می‌رود که وظیفه اجرای آن بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار داده شده است.

لازم به ذکر است که هم‌اکنون پرداخت عوارض جاده‌ای در برخی اتوبان‌ها از حالت سنتی خود خارج شده و به شیوه الکترونیکی انجام می‌پذیرد. ولی بدحسابی رانندگان منجر عدم فراگیری لازم اجرای این رویه در سطح کشور شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص محاسبه عوارض جاده ای در سال 1402 به صورت پلکانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر