;
coinex

هیئت وزیران: ایرانداک تنها متولی ثبت و همانندجویی پایان نامه است

بنابر اعلام هئیت وزیران، ایرانداک تنها متولی ثبت و همانندجویی پایان نامه در کشور شناخته شد.

براساس اعلام هیئت وزیران، زین‌پس فقط ایرانداک عهده‌دار ثبت و همانندجویی پایان نامه در کشور است. ایرانداک بدین‌منظور دو سامانه با نام‌های سامانه همانندجو و سامانه ملی ثبت پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها راه‌اندازی کرده است. البته این مرجع پیش‌تر نیز یک مرجع موثق برای ثبت پایان‌نامه بود اما با تصویب هیئت وزیران، این مرجع تنهاترین متولی این کار است.

بیشتر بخوانید: امکان نوشتن مقالات مشارکتی با هوش مصنوعی فراهم شد

ایرانداک تنها متولی ثبت و همانندجویی پایان نامه است

هیئت وزیران ایرانداک را تنها متولی ثبت و همانندجویی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها اعلام کرد. عبارت «و هم‌تراز آن» از آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مبارزه به تقلب در تهیه آثار علمی حذف شد و بعد از این تنها مرجع قابل‌استناد این حوزه «ایرانداک» خواهد بود.

به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، هیئت وزیران در جلسه ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۱، به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به استناد اصل یکصد‌وسی‌وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، عبارت «و هم‌تراز آن» را از بند (۷) ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مبارزه با تقلب در تهیه آثار علمی مصوب ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ حذف کرد.

ایرانداک تنها متولی ثبت و همانندجویی پایان نامه است

گفتنی است بر پایه تبصره ۹ «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» مصوب ۳۱ مردادماه ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن (مصوب ۲۳ مردادماه ۱۳۹۸ هیئت وزیران)، همه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی باید تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های (پارسا) دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را که طبقه‌بندی ندارند، در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، همانندجویی و تمام‌متن پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود را ثبت کنند.

ایرانداک برای انجام این قانون «سامانه همانندجو» را در نشانی TIK.IRANDOC.AC.IR و «سامانه ملی ثبت پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها» را در نشانی SABT. IRANDOC.AC.IR راه‌اندازی کرده و در دسترس همگان قرار داده است.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در مهرماه ۱۳۴۷ توسط «مجید رهنما»، وزیر وقت علوم و آموزش عالی، تأسیس شد. مأموریت ایرانداک پژوهش، مدیریت دانش، آموزش، همکاری‌های پژوهشی و اطلاع‌رسانی و پشتیبانی از سیاست‌گذاری علم و فناوری تعریف شده است.

۱۴ شهریورماه امسال هم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پی حکمی، «محمد حسن‌زاده» را به سمت ریاست پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) منصوب کرد.

هرچند در گذشته هم ایرانداک مرجع رسمی همانندجویی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها شناخته شده بود، اما مصوبه هیئت وزیران به‌طور رسمی این مرکز را آخرین و تنها مرجع اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص معرفی ایدانداک به عنوان تنها متولی ثبت و همانندجویی پایان نامه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر