;
coinex

اولین موشک پرینت سه بعدی جهان به فضا پرتاب شد

پرواز اولیه اولین موشک پرینت سه بعدی جهان با نام Terran 1 روز شنبه به انجام رسید. پیش‌تر پرتاب این موشک به علت مشکلات دمای پیشران به تعویق افتاده بود.

اولین موشک پرینت سه بعدی جهان طبق برنامه دیشب (شنبه، 20 اسفندماه) با موفقیت از فلوریدا به فضا پرتاب شد. این در حالی بود که برنامه‌ریزی ابتدایی برای پرتاب موشک Terran 1 برای چهارشنبه بود، اما به علت مشکلات دمای پیشران در آخرین لحظه این امر به تعویق افتاد.

موشک Terran 1 قرار است هشت دقیقه بعد از عملیات پرتاب خود، سفری به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها و آزمایش توانایی مقاومت خود در برابر سختی‌های پرتاب و پرواز فضایی تا مدار پایین زمین به انجام برساند. اگر این موشک با موفقیت به مدار پایین زمین برسد، نخستین وسیله نقلیه خصوصی خواهد بود که از سوخت متان بهره برده و این کار را در اولین تلاش خود ثبت کرده است.

بنابراین موشک تولیدشده از طرف استارتاپ هوافضای مستقر در کالیفرنیا Relativity Space با توانایی حمل ماهواره‌ها تا مدار، طبق برنامه در بازه زمانی بین ساعت 21:30 تا 00:30 (به وقت ایران) دیشب پرواز اولیه خود را آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: موشک هایپرسونیک جدید آمریکا با سرعت بیش از 5 ماخ با موفقیت آزمایش شد

پرتاب اولین موشک پرینت سه بعدی جهان

این موشک در نخستین پرواز خود محموله‌ای با خود به همراه ندارد، اما به هر حال امکان حمل ماهواره‌هایی تا 1250 کیلوگرم وزن را تا مدار پایین زمین دارند. موشک پرینت سه‌بعدی Terran 1 دارای ارتفاع 33.5 متری و قطر 2.2 متری بوده و 85 درصد جرم آن از جمله موتورها، به‌طور سه‌بعدی با آلیاژهای فلزی تهیه شده‌اند.

اولین موشک پرینت سه بعدی جهان

براساس اعلام شرکت Relativity Space که هدف آن تولید موشکی تا میزان 95 درصد پرینت سه‌بعدی بوده و حالا این بزرگ‌ترین شیء ساخته‌شده توسط پرینت سه‌بعدی در جهان است. نیروی موشک Terran 1 از سوی موتورهای Aeon با استفاده از اکسیژن مایع و گاز طبیعی مایع تامین خواهد شد (که Relativity از آن به‌عنوان «پیشرانه‌های آینده» یاد می‌کند) و توانایی فراهم‌سازی سوخت یک سفر به مریخ درنهایت را دارد.

موشک‌های Vulcan که توسط ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی در مرحله توسعه قرار دارند و موشک‌های استارشیپ شرکت اسپیس‌ایکس هم از همین سوخت بهره می‌برند. از طرفی موشک Terran 1 دارای 9 موتور پرینت سه‌بعدی Aeon 1 در مرحله اول و یک موتور پرینت سه‌بعدی Aeon Vacuum در مرحله دوم خود است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص پرتاب اولین موشک پرینت سه بعدی جهان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر