;
coinex

برقی سازی ناوگان اتوبوسرانی کشور در دستور کار سنگین‌سازان

برقی سازی ناوگان اتوبوسرانی کشور در دستور کار قرار گرفت. توسعه زیرساخت تولید اتوبوس برقی به‌زودی آغاز می‌شود.

برقی سازی ناوگان اتوبوسرانی کشور در جلسه‌ای مابین شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) و مدیران شرکت‌های زامیاد، ایران‌خودرو دیزل، سایپا دیزل، شتاب و زرین خودرو در دستور کار قرار گرفت.

آنچه که مشخص است اتوبوس‌های با سوخت نفت،گاز (گازوئیل) نقش بسیار پررنگی در ایجاد آلودگی هوا ایفا می‌کنند. از این‌رو این مدیران برآن شدند که با تولید اتوبوس‌های برقی گامی مفید برای کاهش آلودگی و هوا و همچنین صرفه‌جویی در سوخت بردارند.

بیشتر بخوانید: احداث ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی در ایران با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان

برقی سازی ناوگان اتوبوسرانی کشور به‌زودی اجرا می‌شود

شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) به تازگی میزبان مدیران شرکت‌های فعال در حوزه تولید اتوبوس برقی بوده است. این جلسه با محوریت استقرار زیرساخت‌های شارژ برگزار شده که نقش مؤثری در برقی سازی ناوگان اتوبوس رانی کشور دارد.

مدیران شرکت‌های زامیاد، ایران‌خودرو دیزل، سایپا دیزل، شتاب، زرین خودرو و در نهایت مکو در طول جلسه در مورد موضوعات مختلفی به بحث پرداخته‌اند که مهم‌ترین آن‌ها استقرار و راه‌اندازی زیرساخت‌های شارژ به عنوان نخستین گام به سوی مدرن سازی حمل‌ونقل عمومی کشور بوده است.

در دنیای امروزی، برقی سازی ناوگان اتوبوس‌رانی کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است. رواج این تکنولوژی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی مخصوصا در کلان‌شهرها موجب کاهش چشمگیر آلودگی هوا و صرفه‌جویی در سوخت می‌شود. تولیدکنندگان اتوبوس به خوبی بر این موضوع واقف بوده و تمرکز خود را روی ساخت اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های برقی معطوف ساخته‌اند.

برقی سازی ناوگان اتوبوسرانی کشور به‌زودی اجرا می‌شود
نشست صنف تولیدکنندگان اتوبوس برقی در شرکت مپنا

شرکت مکو با برگزاری جلسه صنفی فعالان صنعت اتوبوس برقی، تلاش کرده شرکت‌های فعال در این زمینه را گرد هم آورد تا در مورد مسائل متعدد از جمله یکسان‌سازی پروتکل شارژ، تأمین زیرساخت شارژ و موضوعات قراردادی با یکدیگر به تفاهم برسند. چراکه هماهنگی و همفکری بین این شرکت‌ها، کلید اصلی تحقق و سرعت بخشی به فرایند برقی سازی ناوگان اتوبوس رانی کشور به حساب می‌آید.

با تمام این اوصاف، تولید خودروی برقی در وهله اول مستلزم راه‌اندازی و استقرار مراکز شارژدهی است. صاحب‌نظران حوزه به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از شارژرهای تولیدشده توسط شرکت‌های خارجی علیرغم مزایای اندک، دارای معایب بسیاری در خصوص تأمین شارژر، فرایند شارژ اتوبوس‌ها، مانیتورینگ، مدیریت بار واردشده به شبکه برق، سرویس‌های از راه دور، ملزومات پدافند غیرعامل و از همه مهم‌تر خدمات پس از فروش است.

از طرف دیگر، مکو با تکیه بر توان مهندسین داخل کشور توانسته به دستاوردهای مهمی در حوزه تولید شارژر دست پیدا کند. در همین راستا، یکی از موضوعات مهم در جلسه صنفی تولیدکنندگان اتوبوس، واگذاری تأمین شارژر بر عهده شرکت مکو بوده است. بدین ترتیب شرکت‌های اتوبوس ساز دیگر وظیفه‌ای در قبال تأمین شارژر نداشته و در عوض تمرکز خود را تولید اتوبوس برقی معطوف می‌سازند. به بیان بهتر، بخش عمده‌ای از آینده برقی سازی ناوگان اتوبوس رانی کشور در دستان گروه مپنا قرار می‌گیرد.

برقی سازی ناوگان اتوبوسرانی کشور به‌زودی اجرا می‌شود

ایجاد وحدت رویه در قرارداد فروش اتوبوس برقی به وزارت کشور از دیگر موضوعات مهمی بوده که فعالان حوزه تولید اتوبوس برقی بر سر آن به تفاهم رسیده‌اند.

به گفته مدیرعامل شرکت شتاب: «وجود وحدت رویه می‌تواند فرایند توسعه زیرساخت تا تولید انبوه اتوبوس برقی را سرعت بخشد.»

همچنین به گفته معاون توسعه محصولات شرکت زامیاد:

«توسعه زیرساخت شارژرسانی اولویت بیشتری نسبت به تولید انبوه اتوبوس‌های برقی دارد. تدارک این زیرساختار، تخصص شرکت مکو است و به همین خاطر امضای تفاهم‌نامه بین گروه مپنا و شرکت‌های تولیدکننده اتوبوس برقی، گام بلندی به سمت برقی سازی ناوگان اتوبوس رانی کشور محسوب می‌شود.»

البته به گفته مدیرعامل شرکت مکو: «یکی دیگر از اهداف امضای تفاهم‌نامه، درک این موضوع است که سامانه یکپارچه شارژ وسایل نقلیه برقی به یک شبکه گسترده انرژی متصل می‌شود. در نتیجه راه‌اندازی چنین سیستمی به یک سخت‌افزار خاص محدود نمی‌شود و به پیش‌بینی و مدیریت وسیله در حوزه انرژی نیاز دارد.»

از سوی دیگر، مشاور مدیرعامل شرکت سایپا دیزل ضمن تأکید بر اهمیت برقی سازی وسایل نقلیه عمومی، به هزینه‌های کلان جهت تولید اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های برقی اشاره کرده و از دولت خواسته با حمایت‌های مالی، به برقی سازی ناوگان کمک کند. نائب رئیس هیئت‌مدیره شرکت ایران‌خودرو دیزل وعده داده که در صورت توافق در بحث زیرساخت شارژ، اتوبوس‌های برقی خود را از سال آینده وارد ناوگان حمل‌ونقل کشور کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص برقی سازی ناوگان اتوبوسرانی کشور چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر