;
coinex

طرح مسدودسازی اینترنت و قطع تلفن بی‌حجابان در دستور کار مجلس!

مجلس درصدد اجرای طرح مسدودسازی اینترنت و قطع تلفن بی‌حجابان برآمده است. ظاهراً ماجرای مجلس و حجاب و عفاف و تمام‌شدنی نیست.

کمیسیون فرهنگی مجلس از اجرایی شدن طرح مسدودسازی اینترنت و قطع تلفن بی‌حجابان خبر داد. این کمیسیون وظیفه نظارت بر این قانون و دیگر قانون‌های مربوطه را دارد عنوان کرده است که طرح یاد شده به‌طور کاملاً غیرحضوری و هوشمند انجام خواهد شد. همچنین عنوان شده است که طرح ذکر شده در سراسر کشور قابل اجراست.

بیشتر بخوانید: ایران و روسیه بزرگترین متضرران فیلترینگ اینترنت ؛ محدودیت‌های اینترنت چقدر هزینه دارد؟

طرح مسدودسازی اینترنت و قطع تلفن بی‌حجابان اجرا خواهد شد

بیژن نوباوه در گفت‌وگویی تلویزیونی از طرحی در مجلس درباره عفاف و حجاب سخن گفت. او با اشاره به اینکه این قانون به طور هوشمند و غیرحضوری انجام می‌شود، از تذکراتی گفت که نهایتا به جریمه‌ای مثل مسدودسازی تلفن و اینترنت و برخورد قوه قضاییه منجر می‌شود.

اما امروز عضو هیئت رئیسه‌ی مجلس گفت طرح مسدودسازی خط تلفن و اینترنت زنان بدون حجاب در دستور کار مجلس نبوده، نیست و نخواهد بود.

با وجود این تکذیب، ماجرای مجلس و حجاب و عفاف تمام نشده و نوباوه هم درواقع از طرح پیشنهادی کمیسیون فرهنگی گفت که در مجلس قرائت نشد. این کمیسیون فقط گزارشی از مصوبات عفاف و حجاب خواند و نوباوه گفته است دست‌هایی در کارند که نمی‌خواهند این قوانین اجرا شوند.

طرح مسدودسازی اینترنت و قطع تلفن بی‌حجابان اجرا خواهد شد

گزارش کمیسیون فرهنگی را احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی خواند و پیش از خواندن با تاکید بر اینکه هیچ تردیدی در وجوب حجاب نیست گفت اما کسانی که آن را به طور کامل رعایت نمی‌کنند را نباید به بی‌دینی و ضدانقلابی متهم کرد. به گفته‌ی این نماینده ۳۲ دستگاه در زمینه عفاف و حجاب وظایف ایجابی و فرهنگی دارند غیر از فراجا که تکلیف سلبی دارد.

کمیسیون فرهنگی که برای خود وظیفه‌ی نظارتی درباره‌ی این موضوع تعریف کرده به این نتیجه رسیده که ۱۹ دستگاه برای انجام وظایف قانونی‌شان در این زمینه اهتمام ندارند و گزارش عملکرد هم نداده‌اند. ۱۸ اقدام هم کمیسیون فرهنگی انجام داده تا دستگاه‌ها به وظایفشان عمل کنند. در نهایت این کمیسیون به این نتیجه رسیده که عدم درجه‌بندی مجازات، سهل و ممتنع بودن اعمال مجازات در قوانین مربوط به حجاب و عفاف، عدم قاطعیت در اجرای قانون، نبودن ملاک و معیار مصرح و دقیق اجرا و تعیین مجازات، اشکال به جایگاه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، بی‌اعتنایی و اهمال بعضی از دستگاه‌ها و بدون اثر بودن نظارت به خاطر عدم پیش‌بینی ضمانت اجرایی باعث شده که اقدامات دستگاه‌ها در مقابله با بدحجابی اثربخش نباشد.

کمیسیون همچنین گفته که چون «قاطبه‌ی مردم» مطالبه اجرای حجاب دارند و تا به حال «طومارهایی» هم از فعالان فرهنگی اجتماعی سراسر کشور و اقشار مختلف دریافت شده، دولت و قوه قضایی باید به این مطالبه عمومی پاسخ بدهند و نتیجه را به مجلس بدهند.

خانه ملت گزارش داده که کمیسیون فرهنگی فرصت این را پیدا نکرد که پیشنهادات خود را در زمینه‌ی حجاب و عفاف مطرح کند و چند نماینده هم به این ماجرا اعتراض کردند. بابایی نماینده مردم ساری گفت هرچند مردم اولویت‌های دیگر دارند اما درباره‌ی کارکرد مجلس در مورد حجاب ما را نمی‌بخشند. فلاحی نماینده‌ی همدان هم با گلایه از این موضوع گفت طرح امروز مجلس می‌توانست به رای گذاشته و تصویب شود. در نهایت نایب رئیس مجلس گفت که قرار است دولت لایحه‌ی خود را ارائه کند و در آن صورت مجلس به آن ورود می‌کند.

بیشتر بخوانید: نمایندگان مجلس خواهان تصویب سریعتر طرح صیانت هستند!

با این حال بیژن نوباوه که اتفاقا از حامیان طرح صیانت هم هست جزئیاتی از طرح مورد نظر کمیسیون گفت که گویا به موافقت سران قوا هم رسیده است. او در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت این قانون به صورت هوشمند و غیرحضوری انجام می‌شود: «هیچ برخورد فیزیکی با هیچ فردی در قانون دیده نشده. الا تذکراتی که از طریق پیامک به آن‌ها می‌دهد، تذکر دوم را هم می‌دهد، اگر اجرا نکنند تذکر سوم جریمه‌ای برای این‌ها در نظر گرفته و دیگر در تذکرات چهارم و بعدی مثلا مسدود کردن خط تلفن و اینترنت است یا برخوردهایی که خود قوه قضاییه انجام می‌دهد.» نوباوه این نوع برخوردها را برخوردهایی دانست که قرار است آبروی فرد را حفظ کنند و اگر غفلتی کرده‌اند امکان بازگشت داشته باشند.

طرح مسدودسازی اینترنت و قطع تلفن بی‌حجابان اجرا خواهد شد
طرح مسدودسازی اینترنت و قطع تلفن بی‌حجابان اجرا خواهد شد

عضو کمیسیون فرهنگی گفت به آن‌ها گفته‌اند که موارد پیشنهادی نباید در مجلس مطرح شود. او روز گذشته در مجلس گفته بود که تمامی سران قوا با هفت ماده پیشنهادی این طرح موافقند. گویا این طرح جدولی ارائه می‌کند که در فضای عمومی معابر، وسایل نقلیه و فضای مجازی اگر کسی قانون حجاب و عفاف را رعایت نکند بر اساس آن جدول مورد مجازات قرار گیرد.

یک روز پس از این اظهارنظر، احمد نادری عضو هیئت رئیسه در واکنش به طرح محدودیت دسترسی به تلفن و اینترنت برای زنان بدون حجاب گفت: «چنین طرحی در دستور کار مجلس نبوده، نیست و نخواهد بود و اساساً این طرح درستی از نظر ما نیست و در هیئت رئیسه مجلس نیز مطرح نیست.»

او در گفت‌وگو با خانه ملت تأکید کرد که مجلس نماینده محور است و هر نماینده به تعداد نامحدود می‌تواند طرح ثبت کند و نظر یک نماینده هیچ‌گاه نظر مجلس محسوب نمی‌شود:

«در خصوص طرح‌های مختلف مشی و نظر مجلس محدودسازی و یا برخورد سلبی با پدیده‌های اجتماعی نیست بلکه اصلاح ساختارها براساس قانون و رویکرد علمی و منطقی مورد نظر مجلس است لذا همانطور که گفته شد این طرح جایی در مجلس ندارد.»

مواد پیشنهادی کمیسیون فرهنگی هنوز مشخص نیست و در مجلس هم قرائت نشده اما فعلا می‌دانیم که بحث قطع دسترسی در آن مطرح شده است. هیئت رئیسه گفته که چنین طرحی در مجلس جایی ندارد اما از مجلسی که یکی از محدودترین طرح‌های فضای مجازی به اسم صیانت از زیر دستش بیرون آمد بعید نیست به چنین طرحی رأی مثبت دهد. مجلسی که تعداد زیادی از نمایندگانش با فیلترینگ موافقند و از کنترل بیشتر فضای مجازی می‌گویند، مجلسی که از سطح دسترسی متفاوت افراد به اینترنت دفاع می‌کند و در کمیسیون فرهنگی‌اش قطع دسترسی گروهی از زنان به فضای مجازی مطرح شده است.

اگر هم چنین طرحی از سوی مجلس مطرح نشود، به گفته مصری دولت در حال تهیه‌ی لایحه‌ای در مورد حجاب و عفاف است و مشخص نیست در آنجا چه جریمه‌هایی برای کسانی که این قانون را رعایت نکنند در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص طرح مسدودسازی اینترنت و قطع تلفن بی‌حجابان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر