;
coinex

هوش مصنوعی را متوقف کنید؛ درخواست ایلان ماسک و چهره‌های سرشناس تکنولوژی از توسعه‌دهندگان AI

نامه سرگشاده ماسک و چندی از فعالان حوزه فناوری، پس از توسعه مدل GPT-4 از OpenAI درخواست توقف روند توسعه هوش مصنوعی به مدت 6 ماه داشته است.

تعداد گسترده‌ای از فعالان فناوری، متخصصان هوش مصنوعی و علاقه‌مندان به این بخش اعم از «ایلان ماسک»، مدیرعامل توییتر و «استیو وزنیاک»، هم‌بنیان‌گذار اپل طی نامه‌ای سرگشاده از آزمایشگاه‌های فعال در این حوزه خواستار توقف روند توسعه مدل‌های قدرتمندتر از GPT-4 تا حداقل 6 ماه آینده شده‌اند.

این نامه سرگشاده‌ که توسط مؤسسه غیرانتفاعی Future of Life انتشار بافته و به امضای حدود 1000 نفر ازجمله مدیرعامل Stability AI، هم‌بنیان‌گذار پینترست، هم‌بنیان‌گذار ریپل و «یووال نوح هراری» رسیده، درخواست توقف فوری آموزش مدل‌های هوش‌مصنوعی پیشرفته‌تر ارائه شده است.

از طرفی شرکت OpenAI هنوز به انتشار این نامه واکنشی نداشته است. به‌هرحال این درخواست در وضعیتی ارائه شده که پلیس اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه به جمع سازمان‌های هشداردهنده در خصوص مسائل اخلاقی و حقوقی مدل‌های پیشرفته این بخش ازجمله ChatGPT پیوسته است.

بیشتر بخوانید: اثرگذاری هوش مصنوعی بر 300 میلیون شغل ؛ ترسی که رنگ واقعیت می‌گیرد!

نامه توقف توسعه هوش مصنوعی

«گری مارکوس»، استاد بازنشسته افتخاری دانشگاه نیویورک که در لیست امضاکنندگان این نامه قرار دارد، در مورد آن به رویترز بیان کرد: «این نامه بی‌نقص نیست، اما روحیه درستی دارد: تا زمانی که درک بهتری نسبت به عواقب [این فناوری] پیدا کنیم، باید سرعت توسعه آن را کاهش دهیم. [هوش‌مصنوعی] می‌تواند آسیب‌های جدی داشته باشد…بازیگران بزرگ این حوزه روزبه‌روز کارهای خود را مخفیانه‌تر پیش می‌برند، درنتیجه کار جامعه برای ایستادگی در برابر آسیب‌های احتمالی این فناوری سخت‌تر می‌شود.»

هوش مصنوعی

در قسمتی از این نامه ذکر شده است: «سیستم‌های هوش‌مصنوعی با هوشمندی قابل رقابت با انسان‌ها می‌توانند ریسک‌های بزرگی را متوجه جامعه و بشریت کنند.» به باور نامه مذکور این ابزارهای پیشرفته توانایی ایجاد تغییر بزرگی در تاریخ حیات در زمین را داشته و حتی تهدید بزرگی بر علیه آن است؛ لذا باید به‌طور دقیق و با صرف منابع کافی آن‌ها را مورد برنامه‌ریزی و کنترل قرار داد.

این نامه همچنین در ادامه افزود: «متأسفانه این سطح از برنامه‌ریزی و مدیریت فعلاً به‌چشم نمی‌خورد، هرچند که آزمایشگاه‌های هوش‌مصنوعی در ماه‌های اخیر وارد رقابتی خارج از کنترل برای توسعه و پیاده‌سازی ذهن‌های دیجیتالی قدرتمندتری شدند که هیچ‌کس – نه حتی سازندگانشان – نمی‌توانند آن‌ها را بفهمند و پیش‌بینی یا به‌شکلی قابل اطمینان کنترل کنند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص نامه ماسک و جمعی از فعالان حوزه فناوری مبنی بر توقف روند توسعه هوش مصنوعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر