;
coinex

کشف سیاره فراخورشیدی غول‌پیکر با ماهواره سیارات فراخورشیدی گذر ناسا

ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی گذر ناسا یا TESS موفق به کشف سیاره فراخورشیدی غول پیکر با جرمی در حدود 13 برابر سیاره مشتری شده است.

فضاپیمای TESS با هدف بررسی سیارات فراخورشیدی درحال عبور، مشغول جستجو در حدود 200 هزار ستاره از درخشان‌ترین ستاره‌های نزدیک به خورشید است. تا به امروز این فضاپیما بیش از 6200 سیاره فراخورشیدی را مورد شناسایی قرار داده که وجود 3031 مورد از آن‌ها به تأیید رسیده است.

بیشتر بخوانید: جیمز وب در جستجوی حیات فرازمینی ؛‌ آیا بهترین تلسکوپ ناسا موفق می‌شود؟

اینترنت ماهواره ای آمازون تا پایان 2023 راه‌اندازی می‌شود

طبق داده‌هایی که از سوی TESS جمع‌آوری شده، شعاع این سیاره فراخورشیدی 1.042 برابر سیاره مشتری است. این سیاره فراخورشیدی که تحت عنوان TOI-4603b نام‌گذاری شده، در مداری 7.25 روزه به دور ستاره‌ای در فاصله 730 سال نوری از ما در حال گردش است. به گفته دانشمندان ناسا با اندازه‌گیری سرعت شعاعی TOI-4603b موفق به تشخیص جرم آن شده‌اند که به‌طور دقیق 12.89 برابر مشتری است.

کشف سیاره فراخورشیدی غول‌پیکر از سوی ناسا

بنابر ادعای تیم ناسا، این سیاره به دسته خاصی از سیارات اختصاص دارد که نحوه ایجاد و تکامل آن‌ها هنوز برای ستاره‌شناسان یک موضوع ناشناخته باقی‌مانده است.

کشف سیاره فراخورشیدی

دانشمندان در مقاله خود در مورد سیاره TOI-4603b تصریح کرده‌اند که این سیاره یک گزینه جدید ارزشمند به‌حساب می‌آید که به درک شیوه شکل‌گیری آن‌ها کمک بزرگی خواهد کرد. به زبان ساده، این سیاره توانایی قرارگیری بین سایر سیارات کوتوله قهوه‌ای را خواهد داشت. کوتوله‌های قهوه‌ای اجسام فضایی به‌شمار می‌آیند که جرم آن‌ها چیزی در حدود سیارات غول پیکر همچون مشتری و کوچک‌ترین ستارگان است.

همچنین طی این مقاله اشاره شده که TOI-4603b دارای یک مدار خارج از مرکز بوده و میزان خروج از مرکزیت آن در سطح 0.325 اعلام شده است. به ادعای اخترشناسان، این موضوع همراه با یک جدایی مداری نسبتاً کوچک نمایان خواهد شد که سیاره احتمالاً در وضعیت انتقال جزرومدی با گریز از مرکز بالا (HET) قرار دارد؛ این درواقع یک پراکندگی گرانشی ناشی از سیاره یا ستاره دیگری است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف سیاره فراخورشیدی از سوی دانشمندان ناسا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر