;
coinex

منشا شکل‌گیری حیات در زمین شهاب‌سنگ‌های رادیواکتیوی بوده است!

بر اساس مطالعه جدیدی از سوی دانشمندان، احتمالاً باید منشاء حیات روی زمین و ایجاد آمینواسیدها را ناشی از برخورد شهاب‌سنگ‌های رادیواکتیوی بدانیم.

بر اساس نتایج پژوهشی که در مجله ACS Central Science منتشر شده، احتمالاً نوع خاصی از شهاب‌سنگ‌های رادیواکتیوی باعث ایجاد حیات در کره زمین شده است. این شهاب‌سنگ‌ها با ترکیبات ویژه‌ای که داشتند، امکان شکل‌گیری آمینو اسیدها را به‌وجود آوردند.

لازم به ذکر است که آمینو اسیدها توسط فرایندهای بسیار زیادی به‌وجود می‌آیند، اما مکانیزم مورد بررسی این گروه از پژوهشگران تنها یکی از گزینه‌های احتمالی برای نحوه پیدایش حیات در زمین است. حال محققان باید در پی تحقیقات و مقایسه‌های بیشتری باشند تا تشخیص دهند که کدام گزینه از شانس بیشتری جهت ایجاد حیات در روزگاران باستانی زمین برخوردار بوده است.

بیشتر بخوانید: جدیدترین ابزار بشر برای جستجوی حیات فرازمینی معرفی شد

ایجاد حیات روی زمین با برخورد شهاب‌سنگ‌های رادیواکتیوی

گفتنی است که شهاب‌سنگ‌ها باقی‌مانده‌هایی از مرحله ایجاد سیاره‌های سنگی در بخش داخلی منظومه شمسی از حدود 4.6 میلیارد سال پیش بودند. در آن دوره، به علت نزدیکی بسیار زیاد سیارات به خورشید توانایی تشکیل اقیانوس و میزبانی از حیات وجود نداشت؛ اما ظاهراً بر اساس گزارش‌های منتشر شده همین شهاب‌سنگ‌ها شرایط ایجاد حیات در زمین را محقق ساخته‌اند.

شهاب‌سنگ‌های رادیواکتیوی
شهاب‌سنگ‌ رادیواکتیوی

پژوهشگران اعتقاد دارند کندریت کربن‌دار، که نوعی شهاب‌سنگ رادیواکتیو دارای آب و ترکیبات آلی بوده، توانایی تولید پرتوهای گامای پرانرژی را داشته و واکنش‌هایی را نیز ایجاد کرده که باعث خلق آمینو اسیدها شده است. آمینو اسیدها همان بلوک‌های سازنده حیات هستند.

دانشمندان در بررسی جدید خود آمونیاک، متانول و فرمالدهید را با نسبتی مشابه آنچه در داخل شهاب‌سنگ‌ها وجود دارد، با آب مخلوط کردند. سپس جهت تشخیص میزان گرمای تولیدی کافی عناصر تشکیل‌دهنده پرتو گاما مثل آلومینیوم-26 در داخل شهاب‌سنگ‌ها این ترکیب را با پرتوهای گاما از ایزوتوپی به نام کبالت-60 تحت تابش قرار دادند.

آن‌ها در نتیجه مطالعه خود دریافتند که تابش پرتوهای گاما منجر به افزایش تولید آمینو اسید در این محلول خواهد شد. لذا این پرتوها هر چه بیشتر باشند، نرخ تولید آمینو اسید نیز فراوان‌تر خواهد شد. افزون بر این، پژوهشگران دریافتند که نسبت آمینو اسیدهای تولیدشده در آزمایشگاه مشابه مقادیر یافت‌شده در شهاب‌سنگ مارکیسون است. این شهاب‌سنگ در سال 1969 در استرالیا فرود آمد. با این حال، طبق تخمین‌های محققان احتمالاً تولید آمینو اسیدهای داخل مارکیسون بین هزار تا صد هزار سال طول کشیده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ایجاد حیات روی زمین با برخورد شهاب‌سنگ‌های رادیواکتیوی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر