;
coinex

تخت ترین انفجار در فضا رخ داد؛ اتفاقی نادر در فاصله 180 میلیون سال نوری

تخت ترین انفجار در فضا توسط دانشمندان مشاهده شد. این انفجار به‌اندازه منظومه شمسی توصیف شده است که فاصله‌ای 180میلیون سال نوری دارد.

تخت ترین انفجار در فضا در فاصله 180میلیون سال نوری و به‌اندازه منظورمه شمسی رخ داد. دانشمندان که به یکباره غافلگیر شده‌اند، این انفجار را از نوع انفجارهای”FBOT” معرفی کردند که برای اولین‌بار در سال 2018 یک مورد دیگر از آن رخ داده بود. دانشمندان برای کسب اطلاعات بیشتر از این انفجار دست به دامان تلسکوپ “Liverpool” که در سایت رصدی La Palma قرار دارد، شدند.

بیشتر بخوانید: تولد یک سیاهچاله ابزارهای سنجش را از کار انداخت؛ درخشان‌ترین تمامی زمان‌ها

تخت ترین انفجار در فضا توسط دانشمندان کشف شد

انفجارهای موسوم به FBOT یک کلاس نادر از انواع انفجار هستند که بسیار کمتر از انفجارهایی مانند «انفجار ابرنواختری» می‌توانیم در طبیعت شاهد آن‌ها باشیم. پیش از این اولین FBOT در سال ۲۰۱۸ کشف شد که آن را «انفجار گاو» نامیدند. FBOT مخفف «Fast Blue Optical Transient» است که در آن نور آبی‌رنگ به صورتی شفاف اما گذرا و آنی در فضا پراکنده می‌شود. علت آنکه این رخداد به رنگ آبی در عالم مشاهده می‌شود، دمای بسیار بالای آن در مدت زمان کوتاه انفجار است.

دانشمندان در ابتدا درحال مشاهده نور قطبیده پخش‌شده این رخداد در آسمان بودند که به صورت تصادفی دریافتند این یک رخداد از نوع FBOT است. سپس آن‌ها با کمک تلسکوپ «Liverpool» که در سایت رصدی «La Palma» قرار دارد، دست به جمع‌آوری اطلاعات بیشتر زدند.

تخت ترین انفجار در فضا توسط دانشمندان کشف شد

آن‌ها با اندازه‌گیری میزان قطبش نور موفق شدند شکل حدودی و اندازه انفجار را تعیین کنند. در مرحله بعد، برای تعیین دقیق‌تر شکل پدیده، آن‌ها از داده‌ها برای بازسازی شکل سه‌بعدی استفاده کردند و توانستند لبه‌ها را نقشه‌برداری کنند تا میزان تخت‌بودن این رخداد مشخص شود.

انفجار ستارگان در عالم تقریباً همیشه شکلی کروی دارد؛ زیرا خود ستارگان کروی هستند. بااین‌حال، در برخی حالت‌های خاص شاهد انفجارهای غیرکروی – در موارد بسیار نادر، انفجار تخت – هستیم. این رخداد که اکنون دانشمندان در فاصله ۱۸۰ میلیون سال نوری از ما مشاهده کرده‌اند، ابعادی در حدود منظومه شمسی دارد و می‌توان گفت تخت‌ترین حالتی است که تاکنون در عالم رخ داده است. این انفجار به شکل یک دیسک تخت در فضا دیده شده است و احتمال می‌رود از مواد باقی‌مانده ناشی از انفجارهای پیشین ستاره‌ها تشکیل شده باشد.

هنوز مشخص نیست که انفجارهای FBOT چگونه رخ می‌دهند، اما دانشمندان امیدوارند داده‌های مرتبط با رصد این رخداد که در «Monthly Notices of the Royal Astronomical Society» به چاپ رسیده است، ما را به درک بهتر آن نزدیک‌تر کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تخت ترین انفجار در فضا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر