;
coinex

دستور قاطع وزارت صمت برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده خرید خودروهای وارداتی

ماجرای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده خرید خودروهای وارداتی همچنان ادامه دارد و حال وزارت صمت مستقیما و صراحتا دستور به آزادسازی این وجوه داده است.

یکی از شروط ثبت‌نام در طرح فروش خودروهای وارداتی ایجاد حساب وکالتی در یکی از بانک‌های عامل و مسدودسازی مبلغ 500 میلیون تومان پول در این حساب‌ها بود. در این بین عنوان شد، چنانچه فردی در این طرح برنده نشد یا انصراف داد، بانک‌های عامل باید سریعاً پول وی را تحویل دهند. اما متأسفانه بانک‌ها از پرداخت پول بلوکه شده متقاضیان امتناع کرده‌اند و این موضوع به بحران بزرگی بدل شده است.

بیشتر بخوانید: 8 خودرو جدید در سال 1402 روانه بازار می‌شوند

پول‌های بلوکه‌شده خرید خودروهای وارداتی آزاد می‌شوند

پس از آنکه در تاریخ ۲۱ اسفندماه قرعه‌کشی برای تعیین لیست نوبت افراد متقاضی خودروهای وارداتی انجام و نتایج آن از روز دوشنبه ۲۲ اسفندماه اعلام شد، این امکان برای ثبت‌نام‌کندگان فراهم شد که نتایج نوبت تعیین شده خود را در فایل شخصی در سامانه saleauto.ir مشاهده کنند و به دنبال آن، گزینه انصراف هم از روز ۲۳ اسفندماه فعال و به صورت کتبی به بانک‌ها اعلام شد که بلافاصله پس از آنکه متقاضی فرآیند انصراف را در سامانه طی می‌کند، باید وجه مسدود شده در حساب وکالتی‌شان آزاد شود و امکان برداشت وجه خود را داشته باشند.

بدین ترتیب افرادی که تمایل به طی ادامه مسیر فرآیند ثبت‌نام و تحویل خودرو را نداشتند (بطور مثال جزء آخرین نوبت‌ها بودند و تمایل به انتظار نداشتند) می‌توانستند انصراف داده و ۵۰۰ میلیون تومان خود را ازحساب برداشت کنند اما در همان زمان هم، وزارت صنعت، معدن و تجارت از وصول گزارش‌هایی به این سازمان مبنی بر عدم همکاری بانک‌ها خبر داد که مبلغ را از انسداد خارج نکرده‌اند؛ فلذا از بانک‌ها خواست تا پول مردم را بی‌دلیل نگه ندارند و وجوه انصرافی‌ها را آزاد کنند.

پول‌های بلوکه‌شده خرید خودروهای وارداتی آزاد می‌شوند

حال پس از گذشت حدودا ۱۴ روز کاری (از ۲۳ اسفند ماه سال گذشته تاکنون) که بانک‌ها فعال بوده‌اند، طی تماس‌های بسیار با ایسنا و البته خود وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده که هنوز بانک‌ها از آزاد کردن وجه مسدود شده افراد امتناع می‌کنند و پول افراد را نزد خود نگه داشته‌اند.

این در حالیست که پیش از این (پس از فعال شدن گزینه انصراف در ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۱)، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ضمن تاکید براینکه بانک‌ها بایستی بلافاصله پس از انصراف متقاضیان خودروهای وارداتی، وجه مسدود شده در حساب وکالتی این افراد را آزاد کنند، اعلام کرد:

چنانچه متقاضیان خودروهای وارداتی، انصراف خود را (در سامانه) ثبت کنند، باید بلافاصله ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی آن‌ها توسط بانک آزاد شود. وزارت صمت مکاتبات لازم را هم با بانک‌ها انجام داده است.

همانطور که اشاره شد، علیرغم این تاکیدها برای آزاد شدن بلافاصله وجه مسدود شده افرادی که انصراف می‌دهند، هنوز تعداد بسیاری از متقاضیان بلوکه ماندن پول‌هایشان نزد بانک‌ها گلایه دارند.

در این رابطه امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: «سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مکاتبه رسمی با بانک‌ها؛ اعلام کرده است که چنانچه متقاضی انصراف دهد، به محض انصراف، بانک‌ها مکلف هستند که ۵۰۰ میلیون تومان مسدود شده افراد را از انسداد خارج کنند. بنده نیز بارها تاکید کرده‌ام که بانک‌ها اجازه ندارند، در صورت انصراف مشتریان، منابع مالی آن‌ها بلوکه کنند.»

وی تصریح کرد:

همچنین امروز (سه‌شنبه ۱۵ فروردین‌ماه) وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز باتوجه به شکایت‌های واصله به سامانه ۱۲۴ از سوی متقاضیان، دستور رسیدگی داده و خواسته که این موضوع هرچه سریع‌ترحل شود و بانک‌ها وجوه مردم را آزاد کنند. وزارت صمت مدافع حقوق متقاضیان خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده خرید خودروهای وارداتی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر