;
coinex

عرضه سه استارتاپ در بورس برای سال 1402 برنامه‌ریزی شده است

شرکت سرمایه‌گذاری ترنج خبر از عرضه سه استارتاپ در بورس برای سال 1402 با ارزش تقریبی 80 هزار میلیارد تومان داد. فعلاً نام این شرکت‌ها مشخص نیست.

«فریبا شاکریان»، مدیر واحد عرضه و پذیرش مشاور سرمایه‌گذاری ترنج طی نشست این شرکت با خبرنگاران ضمن اشاره به برنامه این شرکت جهت عرضه سه استارتاپ در بورس برای سال 1402 بیان داشت : «امسال دو سه عرضه خیلی جذاب در بازار سرمایه از طریق شرکت سرمایه‌گذاری ترنج صورت می‌گیرد.» لازم به ذکر است که سال گذشته فیلیمو توسط همین شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج نسبت به انتشار 300 میلیارد تومان اوراق مرابحه اقدام کرد.

شاکریان درحال‌حاضر اسامی استارت‌آپ‌هایی که برنامه عرضه اولیه آن از سویی این شرکت در بورس پیگیری می‌شود را اعلام نکرده و این موضوع را به زمانی دیگر موکول کرده است که پیشرفت بیشتری در فرایندهای کاری بورس انجام پذیرفته باشد. طبق تخمین وی ارزش اولیه شرکت‌هایی که قرار است سهامشان در بورس عرضه شود بالای 80 هزار میلیارد تومان است.

شاکریان در مورد پروژه‌های که این شرکت عملیات تامین مالی آن‌ها را انجام داده، اظهار داشت: «حدود 15 هزار میلیارد تومان حجم تامین مالی پروژه‌های پیش رویی است که در دست انجام است.»

بیشتر بخوانید: سهام شرکت پیشگامان در بورس عرضه شد

احتمال عرضه سه استارتاپ در بورس برای سال 1402

به نظر یکی از استارت‌آپ‌هایی که امکان عرضه آن توسط این شرکت سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد شرکت نام آشنای اسنپ باشد. البته قبلاً هم مدیرعامل اسنپ و مدیرعامل ایرانسل از عرضه سهام این شرکت در فرابورس خبر داده بود.

شرکت‌های فناوری‌محور فراوانی از ابتدای سال 99، هنگامی که بورس در روزهای شیرین رشد تاریخی‌ خود به سر می‌برد، جهت ورود به این بازار تمایل و آمادگی ابراز داشتند. از آن هنگام تاکنون هیچکدام از این شرکت‌ها به جز تپسی در زمینه عرضه سهام خود به بازار سرمایه موفقیتی کسب نکرده است. درواقع خرداد ماه 1401 بود که این پلتفرم تاکسی اینترنتی پس از حدود دو سال تلاش موفق به عرضه سهام خود در فرابورس شد. از آن هنگام تا به امروز زمزمه عرضه اولیه شرکت‌های دیگری همچون اسنپ نیز به گوش می‌رسد.

همچنین شاکریان در ادامه درباره فعالیت‌های واحد عرضه و پذیرش مشاور سرمایه‌گذاری ترنج نیز تشریح کرد: «ما در دو شاخه اصلی فعالیت می‌کنیم. یکی پذیرش شرکت‌ها. در این مورد یعنی بازسازی ساختار شرکت‌ها تا به شکل شرکتی بورسی در بیایند، مشکلات مالیاتی خود را حل کنند و … همچنین ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها برای عرضه در بازار سرمایه را انجام می‌دهیم.»

وی همچنین افزود: «شاخه دیگر مربوط به تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای شرکت‌هاست. در دنیا تامین مالی از طریق بازار پول برای سرمایه‌ در گردش‌ است که به صورت کوتاه مدت انجام می‌شود. در ایران شرکت‌ها به راحتی نمی‌توانند از طریق بانک‌ها تامین مالی کنند و تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای‌شان جذابیت پیدا کرده، مهم‌ترین جذابیت این مدل سرمایه‌گذاری این است که بلندمدت و در حجم بالا صورت می‌گیرد که موجب جذابیت آن برای شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های بزرگتر است.»

«علی حیدری» مدیرعامل سرمایه‌گذاری صندوق جسورانه سرو دیگر فرد حاضر در این نشست بود که در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره منطقی بودن سرمایه‌گذاری در حوزه استارت‌آپی با توجه به ریسک‌های بالا این حوزه، بیان داشت: «در یکی دو سال اخیر دو عامل در این بازار موثر بوده‌، یکی از آنها افزایش ریسک سرمایه‌گذاری به دلیل بحران‌های اجتماعی و شرایط اقتصادی کشور است.»

وی گفته‌های خود را به این شرح ادامه داد: «به نظر من الان مساله اصلی خروج سرمایه سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌هاست. باید گزینه خروج سرمایه‌گذار ایجاد شود و مسیر هموار شود. اگر استارت‌آپ‌هایی که الان تبدیل به شرکت‌های بزرگ شده‌اند بتوانند در بورس عرضه شوند نقطه امیدی ایجاد می‌شود که اگر من به عنوان سرمایه‌گذار در استارت‌آپ Mid-Stage سرمایه‌گذاری می‌کنم بعد دو سال بتوانم با بازدهی چهار یا پنج برابر سرمایه اولیه، خارج شوم. از نظر او بحران سرمایه‌گذاری وجود ندارد.»

عرضه سه استارتاپ در بورس برای سال 1402

حیدری همچنین ادامه داد: «الان نهادهای غیرخصوصی هستند که پول زیادی برای سرمایه‌گذاری دارند ولی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. چون از بازگشت سرمایه‌شان مطمئن نیستند. اگر مشکل خروج حل شود اتفاقا این حوزه بسیار جذاب است.»

مدیرعامل سرمایه‌گذاری صندوق جسورانه سرو درباره تاریخچه عملکرد این صندوق طی این سال‌ها تصریح کرد:‌ «اواخر سال 99 صندوق را با 160 میلیارد تومان تاسیس کردیم و 200 تیم را بررسی کردیم. اسفند ماه 99 روی دکتر ساینا سرمایه‌گذاری کردیم. بعد از آن در سال 1400 دو سرمایه‌گذاری دیگر روی صرافی رمزارزی والکس و پلتفرم خرید و فروش خودرو همراه مکانیک در نیمه دوم سال انجام دادیم. سال 1401 هم روی مجموعه فرادید که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند سرمایه‌گذاری کردیم. همچنین روی پلتفرم کاربوم در حوزه نیروی انسانی و پلتفرم لجستیک میاره نیز سرمایه‌گذاری کردیم.»

حیدری در پایان گفته‌های خود خاطرنشان کرد:‌ «می‌خواستیم بتوانیم به عنوان بخش خصوصی به استارت‌آپ‌ها کمک کنیم. بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری جسورانه دلسوزانه‌تر عمل می‌کند. کسی که سرمایه برای خودش باشد و خودش پای کار باشد بیشتر دل می‌سوزاند و حواسش بیشتر به کسب‌وکارها است.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص عرضه سه استارتاپ در بورس برای سال 1402 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر