coinex
راهنمای خرید تکراتو

مدیر پروژه ساخت هواپیمای تجاری ملی ایران با حکم معاون رئیس جمهور منصوب شد

مدیر پروژه ساخت هواپیمای تجاری ملی ایران با حکم معاون رئیس جمهور منصوب شد. ایران قصد دارد یک هواپیمای تجاری بومی با اهدافی مشخص بسازد.

روح‌الله دهقانی معاون اول رئیس‌جمهور و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، طی حکمی حسین شکری را به‌عنوان مدیر پروژه ساخت هواپیمای تجاری ملی ایران معرفی کرد. ساخت این هواپیمای بومی درصورتی انجام خواهد شد که ایران در زمینه تکنولوژی با تحریم‌های سختگیرانه آمریکا مواجه است و ساخت یک هواپیمای اینچنینی نیز نیازمند داشتن تکنولوژی پیشرفته و به‌روزی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: دولت برای نجات صنعت ICT ایران از نابودی باید اقدام فوری کند!

ساخت هواپیمای تجاری ملی ایران در دستور کار قرار گرفت

به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، «روح‌الله دهقانی» طی حکمی، «حسین شکری» را برای مدیریت برنامه ملی ساخت هواپیمای تجاری منصوب کرد تا اقدامات و همکاری‌ها برای ساخت هواپیما بیشتر شود.

طبق آنچه که در حکم شکری آمده، این انتصاب به پیشنهاد معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان بوده است:

به موجب این حکم جنابعالی را به عنوان مدیر برنامه ملی ساخت هواپیمای تجاری منصوب می‌کنم و با توجه به اهداف عالی این معاونت و لزوم برنامه‌ریزی و تحول در ارتقاء جایگاه کشور مأموریت‌های ویژه‌ای در تعامل با معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برای جنابعالی تعریف می‌شود.

ساخت هواپیمای تجاری ملی ایران در دستور کار قرار گرفت

«ایفای نقش حداکثری در توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری و ایجاد ظرفیت و برنامه‌ریزی برای ارتقای سهم اقتصاد دانش‌بنیان حوزه ساخت هواپیمای تجاری با هماهنگی و تعامل کامل و فعال با ستادهای مرتبط و دیگر ارکان معاونت»، «توسعه بازار اقتصاد دانش بنیان به واسطه توسعه زنجیره ارزش ساخت هواپیمای تجاری با رویکرد اقتصادی و بهره‌گیری از ظرفیت زیست‌بوم فناوری و نوآوری»، «ارائه برنامه با محوریت کنسرسیوم‌های تخصصی برای توسعه همکاری‌های اقتصاد محور در حوزه ساخت هواپیمای تجاری با همکاری کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط دولتی و بازیگران بخش خصوصی و نگاه بلند مدت برای بهره‌برداری حداکثری از توان و زیر ساخت‌های موجود و جلوگیری از اقدامات موازی بین دستگاهی»، «تعریف، تمهید و پیاده‌سازی پروژه‌های اقتصاد محور پیشران و استراتژیک در حوزه ساخت هواپیمای تجاری با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با همکاری مرکز راهبری ستادهای ویژه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان»، «ارتقاء مشارکت نخبگان در شناسایی و حل مسائل حوزه ساخت هواپیمای تجاری با همکاری تنگاتنگ سایر ارکان تصمیم ساز تصمیم گیر و اجرایی دولتی و خصوصی»، «ایجاد هم افزایی فعالیت‌های مرتبط با توسعه و بهبود زیست‌بوم استارتاپی و جلب مشارکت جدی بخش خصوصی و دولتی در حوزه ساخت هواپیمای تجاری به خصوص ایرلاین‌های فعال کشور به عنوان بازیگران اصلی این برنامه»، «توجه جدی به نفوذ فناوری‌های تحول‌آفرین در حوزه ساخت هواپیمای تجاری و حمایت از نوآوران و کارآفرینان دانش‌بنیان در این حوزه» از جمله این مأموریت‌ها است.

شکری کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه صنعتی شریف در رشته هوافضا (آیرودینامیک) دریافت کرده است و از سوابق اجرایی او می‌توان به:

  • ریاست گروه هوایی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری
  • مشاور معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی
  • کارشناس گروه هوایی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری
  • کارشناس مرکز تحقیقات شرکت ایران خودرو اشاره کرد.

برخی از کارشناسان بر این باورند که ساخت هواپیما نیازمند تکنولوژی بالایی است که ایران با توجه به تحریم‌های شدید، از آنها بی‌بهره است. حتی برخی کشورها نیز ساخت هواپیمای بومی را در دستور کار داشتند، اما شکست خوردند با این حال طی روزهای اخیر خبر ساخت هواپیمای مسافربری و تجاری ملی توسط دولت مطرح شده و باید دید که این پروژه‌ها به کجا می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ساخت هواپیمای تجاری ملی ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار فناوری را با تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر