;
coinex

دستور رئیس جمهور برای ایجاد شورای رقابت اقتصاد دیجیتال ؛ پایان دخالت دولت در بخش خصوصی؟

رئیس جمهور طی دستوری به مرکز ملی فضای مجازی، خواستار ایجاد شورای رقابت اقتصاد دیجیتال برای بررسی نظرات فعالان بخش خصوصی در این حوزه شده است.

به گزارش تکراتو و به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، «ابراهیم رئیسی» طی نشست با فعالان اقتصاد دیجیتال بیان داشت: «نقش دولت در عرصه کسب و کارهای دیجیتال، حمایت، هدایت، نظارت و تنظیم‌گری است.»

رئیس جمهور در جلسه‌ای با حضور فعالین اقتصاد دیجیتال، به مرکز ملی فضای مجازی وظیفه بررسی شرایط برای ایجاد شورای رقابت اقتصاد دیجیتال را سپرد. رئیسی همچنین نسبت به افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از 7 درصد به 10 درصد تأکید داشت. وی همچنین به اقداماتی اشاره داشت که اجرای آن‌ها در واقع رویای بخش خصوصی و فعالین اقتصادی بوده، بااین‌حال زمان اجرای آن‌ها مسئله‌ای مبهم است.

لازم به ذکر است که پیش از سخنرانی رئیس جمهور، «مینا مهرنوش» رئیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، «علی رسولی‌زاده» مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پات، «عباس عسگری» مدیرعامل پیام‌رسان سروش پلاس، «علیرضا عابدین نژاد» مدیر عامل شرکت دوران، «مسعود شکرانی» مدیرعامل گروه داده‌ورز جویان که طراحی پلتفرم‌هایی چون شاد، شاپرک و دیجیتال را برعهده داشته، «محمدمهدی تقی‌پور» مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت، «مهدی انجیدنی» مدیرعامل شبکه پیام‌رسان آی گپ، «محمدرضا آقایا» مدیرعامل سایت باسلام، «حسین اسلامی» رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، «حمیدرضا فومنان» مدیرعامل شرکت آرمان رایان شریف، «آسیه حاتمی یزدی» مدیرعامل شرکت ایران تلنت، «مهدی جعفری جوزانی» نماینده جامعه بازی‌سازان کشور و «امیرحسین راد» مدیرعامل شرکت رمز ارز نوویتکس دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و مطالبات فعالان این حوزه را مطرح کردند.

در همین راستا، رئیسی به مرکز ملی فضای مجازی دستور داد تا پیشنهادهای ارائه شده در این نشست را جهت تهیه لایحه کنترل ریسک سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال و همچنین ایجاد شورای رقابت اقتصاد دیجیتال بررسی کند. وی همچنین تأکید کرد که سهم 7 درصدی اقتصاد دیجیتال در کشور باید در گام اول به 10 درصد دست یافته و در مراحل بعدی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان که امروز از 5 هزار به 8 هزار شرکت دست یافته‌ایم، افزایش بیشتری به ثبت برسد.

از طرفی طبق بررسی‌های صورت‌گرفته از سوی فعالین حاضر در جلسه دغدغه‌های مربوط به فیلترینگ و وضعیت اینترنت هم مورد توجه قرار گرفته اما در اخبار منتشر شده از طرف رسانه‌های دولتی مانند سایت اطلاع‌رسانی دولت و مرکز ملی فضای مجازی، هیچ اشاره‌ای به آن دیده نمی‌شود؛ امری که به‌نظر یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و چالش‌های فعلی استارتاپ‌ها محسوب شده که نگرانی آن‌ها را نسبت به آینده در پی داشته است.

بیشتر بخوانید: زارع پور: رشد اقتصاد دیجیتال تا پایان دولت سیزدهم به ده درصد می‌رسد

ایجاد شورای رقابت اقتصاد دیجیتال برای هم‌اندیشی با فعالان بخش خصوصی

رئیسی فراهم‌سازی زمینه‌های حضور بیشتر بخش خصوصی در کسب و کارهای مجازی را در حیطه وظایف دولت و همچنین اتحادیه‌های فعال در بخش اقتصاد دیجیتال قلمداد کرد و بیان کرد: «همه مسئولان و بخش‌های دولتی موظف به تسهیل فضای کسب و کار در اقتصاد دیجیتال و رفع موانع در این حوزه هستند. تعدد مراجع و اطاله فرآیند صدور مجوز به عنوان یکی از مهم‌ترین موانع این عرصه است و دستگاه‌های تنظیم‌گر باید به نحوی فعالیت‌شان را تنظیم کنند، که موجب اخلال در کسب و کار نشود.»

رئیس جمهور در قسمت دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تشکیل کارگروهی تخصصی برای پیگیری مسائل مرتبط با اقتصاد دیجیتال از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تشکیل و تفویض اختیارات دولت به آن، درخواستی مبنی بر بررسی مستمر مشکلات مربوط به کسب و کارهای مجازی را مطرح و خواهان تلاش این کارگروه برای رفع این مشکلات شد.

وی ضمن تآکید بر عدم دخالت دستگاه‌های دولتی در تصمیم‌گیری درباره این مسائل بدون نظر و مشورت فعالان بخش خصوصی، اعلام کرد: «معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی باید نظام مسائل مربوط به حوزه اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای مجازی را احصا کرده و مشکلات را با هم‌اندیشی و همکاری خود فعالان این حوزه برطرف کنند.»

ایجاد شورای رقابت اقتصاد دیجیتال

رئیسی همچنین با تأکید بر لزوم ثبات در سیاست‌گذاری و تصمیمات دولتمردان اظهار داشت: «سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای نیازمند ثبات است به نحوی که شرایط پایدار و مسیر آینده قابل پیش‌بینی باشد تا تولیدکننده بتواند با اطمینان و در فضایی واقعی فعالیت کند.»

رئیس جمهور در حالی نسبت به لزوم هم‌اندیشی با کسب‌وکارها به این شرح واکنش نشان داده که در تریبون صنفی آذر ماه 1401، هیچ شخصی از وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجازی و سایر نهادهای دولتی حضور پیدا نکرد؛ بااین‌حال طبق اعلام وزیر ارتباطات در ایام فیلترینگ، جلسات خصوصی بسیاری با فعالین این حوزه برگزار شده است.

از دیگر مسائل مروحه طی این جلسه باید به «تسهیل و تضمین اصل و سود سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کسب و کارهای دیجیتال»، «تضمین خرید خدمات صاحبان کسب و کارهای مجازی»، «تخصیص ارز مناسب برای توسعه اقتصاد دیجیتال»، «حمایت از صادرات فناوری و خدمات دیجیتال» و «فعال شدن ستاد ویژه اقتصاد رمز ارز»، «ایجاد مناطق آزاد فناوری اطلاعات»، «جلوگیری از رقابت شرکت‌های شبهه دولتی با بخش خصوصی»، «افزایش زمان تسویه حساب تسهیلات ارزی فعالان حوزه دیجیتال»، «آینده‌پژوهی و تثبیت بازار برای کسب و کارهای مجازی»، «جلوگیری از ورود بانک‌ها به سرمایه‌گذاری در عرصه اقتصاد دیجیتال» و «تدوین سند چشم‌انداز کشور برای سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارز و تدوین لایحه برای کنترل ریسک‌های این حوزه» اشاره داشت.

لازم به ذکر است که طی این نشست به رونمایی از مرکز تبادل پیام در شبکه‌های اجتماعی و صادرات فناوری و خدمات دیجیتال به دو کشور همسایه در آینده نزدیک نیز اشاره شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تاکید رئیس جمهور به ایجاد شورای رقابت اقتصاد دیجیتال چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر