;
coinex

الفت نسب: با قطع اینترنت نشان دادند توسعه اقتصاد دیجیتال شوخی و شعار است!

عضو سابق اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی با انتقاد شدید از قطع اینترنت در روز کنکور گفت این اقدام نشان داد توسعه اقتصاد دیجیتال چیزی جز شوخی و شعار نیست.

تصمیم شورای امنیت کشور برای قطع اینترنت در روزهای برگزاری مرحله نخست آزمون کنکور 1402، انتقادات فراوانی را به همراه داشته است. پیش از برگزاری کنکور هم نهادها و کارشناسان زیادی از احتمال اتخاذ تصمیمی مبنی بر قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور انتقاد کردند.

بیشتر بخوانید: درخواست‌های بی‌پایان برای اینترنت بدون فیلتر ؛ افشای نامه‌هایی از خبرگزاری تسنیم تا فدراسیون فوتبال!

توسعه اقتصاد دیجیتال شوخی است!

وقتی بعد از برگزاری کنکور مشخص شد که حتی قطع اینترنت هم مانع از افشای سوالات و تقلب در کنکور نشده است، اعتراضات نسبت به قطع بیهوده اینترنت و خسارات آن به اوج رسید. عدم تعهد وزارت ارتباطات به وعده‌های پیشین خود نیز وضع را بدتر کرد و گرچه زارع‌پور روز قبل از برگزاری کنکور اعلام کرده بود قطعی به صورت محدود در حوزه‌های کنکور اعمال می‌شود و از قبل با پیامک به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود، اما بسیاری از این افراد این پیامک را دریافت نکردند و صبح پنجشنبه با قطعی اینترنت با مشکلات زیادی مواجه شدند.

قطعی اینترنت در برخی مناطق عجیب هم اعتراضات دیگری در پی داشت، برای مثال در زمان برگزاری کنکور اینترنت همراه در فرودگاه امام خمینی و بهشت زهرا هم قطع بود که مشخصا هیچ حوزه آزمونی در نزدیکی آن وجود ندارد!

الفت نسب: با قطع اینترنت نشان دادند توسعه اقتصاد دیجیتال شوخی و شعار است!

اختلال در استفاده از برخی پلتفرم‌های خدمت‌رسانی، از نقشه‌های آنلاین تا تاکسی‌های اینترنتی و حتی در مواردی از قطع شدن فعالیت کارتخوان‌ها در سوپرمارکت‌ها از مهمترین مواردی بود که زندگی روزمره مردم را با اختلال مواجه کرد. در کنار این موارد طبیعتا کسب‌وکارهای دیجیتال و آنلاین هم متضرر و متحمل خساراتی شدند.

در این خصوص، رضا الفت‌نسب عضو سابق هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی در گفتگویی با بازار نیوز با اشاره به همین مشکلات، توجه به اقتصاد دیجیتال و دم زدن از توسعه آن را شوخی و شعار دانست و گفت:

 «اتفاقی که در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه رخ داد، نشان می‌دهد که توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور، فقط در حد شوخی و شعار است و هیچ‌کس روی این موضوع حساسیت ندارد. برای این که چند نفر می‌خواهند کنکور بدهند، مردم باید تاوان بدهند؟»

او معتقد است هیچ آمار دقیقی درباره میزان خسارت مالی واردشده به کسب‌وکارها در نتیجه این قطعی ارائه نمی‌شود: «برآورد رقمی برای آسیبی که رسیده وجود ندارد. یک سری اعداد استاندارد در دنیا وجود دارد که مشخص می‌کند هر ساعت قطعی اینترنت چقدر آسیب‌زا است، اما در ایران ارگانی وجود ندارد که این ضرر را حساب کند.»

با این حال، الفت‌نسب اضافه می‌کند که قاعدتا این قطع شدن به کسب‌وکارها آسیب زده و اضافه کرده است: «فقط در یک مورد، یکی از تاکسی‌های اینترنتی اعلام کرده که روزانه بیش از سه میلیون سفر را ثبت می‌کند. این چند ساعت قطعی، چه ضرر بزرگی به آن ناوگان وارد کرده است؟ کسب‌وکار‌هایی مثل دیجی‌کالا و امثال آن هم که مردم با آن درگیر هستند، دچار مشکل شدند.»

این عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکار‌های اینترنتی به تبعات این اقدامات نیز اشاره کرده و اظهار کرد:

«این باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران در این بخش، به‌شدت حساس شوند و از این کار اجتناب کنند. همچنین کسب‌وکار‌ها هم وقتی می‌بینند مسئولین انقدر راحت برای برگزاری یک امتحان کنکور، که ده‌ها روش برای جلوگیری از تقلب در آن وجود دارد، اینترنت یک کشور را قطع می‌کنند، سرخورده و ناامید می‌شوند.»

الفت نسب: با قطع اینترنت نشان دادند توسعه اقتصاد دیجیتال شوخی و شعار است!
الفت نسب: با قطع اینترنت نشان دادند توسعه اقتصاد دیجیتال شوخی و شعار است!

رضا الفت‌نسب در اظهارات خود از عیسی زارع‌پور هم انتقاد کرد و گفت: «وزیر ارتباطات اعلام می‌کند که بستن فلان پلتفرم به عهده من نیست. این یعنی چه؟ نقش شما چیست؟ بله، بر عهده شما به تنهایی نیست، ولی چقدر تلاش کردید برای این که این اتفاق نیفتد؟ شما دبیر کمیسیون اقتصاد دیجیتال دولت هستید. شما نمی‌دانید وقتی اینترنت حتی برای یک نصف روز قطع شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟»

تمام این اعتراضات و انتقادات که از زمان اتخاذ تصمیم به قطعی موقت و منطقه‌ای اینترنت در زمان کنکور طرح شده، البته بی‌نتیجه نماند و عذرخواهی وزیر علوم و وزیر ارتباطات را در پی داشت.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر