;
coinex

تماشا کنید: کاوشگر امید امارات دقیق‌ترین تصاویر از قمر عجیب مریخ را ثبت کرد

تصاویری جالب از قمر عجیب مریخ توسط کاوشگر امید امارات منتشر شده است که پیشنهاد می‌کنیم آنها را ببینید.

کاوشگر اماراتی امید تصاویری جالب و جدید و همچنین دقیق‌ از قمر عجیب مریخ به ثبت رسانده است که دیدنشان خالی از لطف نیست. قمر ناشناخته “دیموس” که در سیاره سرخ واقع شده تاکنون ناشناخته مانده بود و دانشمندان تصویری دقیق و واضح از آن در اختیار نداشتند. اما حالا و با تلاش مریخ‌‌نورد امارات متحده عربی، تصاویری دقیق از این قمر عجیب بدست رسیده است.

سالهاست که دانشمندان به کندوکاو در سیاره سرخ می‌پردازند و بدین‌منظور از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوینی نیز استفاده کرده‌اند که تاکنون کشف بزرگی از این سیاره عجیب صورت نگرفته است. شاید با کمک هوش مصنوعی و بهره گرفتن از این تکنولوژی بتوان اطلاعاتی تازه از سیاره مریخ بدست آورد و یا حتی شاید نشانه‌های از حیات در آن کشف شود. از این مباحث که بگذریم شما را دعوت می‌کنیم تا تصاویر دیموس به عنوان عجیب ترین قمر مریخ را ببینید.

بیشتر بخوانید: طرح اولیه اقامتگاه فضانوردان ناسا در مریخ رونمایی شد [+فیلم]

دقیق‌ترین تصاویر از قمر عجیب مریخ ثبت شد

در سال ۲۰۲۰ بود که کاوشگر مریخ پیمای امید امارات از یک مرکز فضایی در ژاپن به فضا پرتاب شد. این کاوشگر در سال ۲۰۲۱ با‌موفقیت وارد جو مریخ شد تا ماموریت خود را آغاز کند. امارات متحده اولین کشوری است که توانسته پس از هند در همان پرتاب اول به مدار مریخ برسد. حالا نیز کاوشگر امید توانسته واضح‌ترین تصویر بشر از قمر کوچک مریخ را ثبت کند.

دقیق‌ترین تصاویر از قمر عجیب مریخ ثبت شد

مریخ دو قمر معروف با نام‌های فوبوس و دیموس دارد. فوبوس بزرگتر است و در مدار نزدیک‌تری به‌ مریخ قرار دارد. هرچند که قمر کوچکتر تاکنون ناشناخته باقی مانده‌ بود. کاوشگر امید برای ثبت این تصویر از فاصله ۱۰۰ کیلومتری دیموس پرواز کرده بود. این فاصله نزدیک‌ترین حدی است که یک فضاپیما توانسته در طول نیم قرن گذشته از کنار دیموس بگذرد.

تصویرهای جدید به‌دست آمده از قمر مریخ نه‌تنها به‌خاطر جزئیات بی‌سابقه خود تماشایی هستند، بلکه حضور مریخ در پس‌زمینه نیز واقعیاتی را تغییر داده است. اول از همه اینکه قمر بسیار بزرگتر از ابعاد اصلی جلوه می‌کند. دیموس با شکل عجیب خود بارها هدف حملات اجرام آسمانی قرار گرفته است و به‌همین خاطر گودال‌های زیادی روی آن دیده می‌شوند. هرچند که ابعاد آن تنها ۱۵ در ۱۲ در ۱۲ کیلومتر است.

همچنین فاصله دیموس نسبت به مریخ بسیار بیشتر از چیزی است که در تصویر مشاهده می‌کنید. قمر فیبوس تنها ۶ هزار کیلومتر با سیاره مریخ فاصله دارد؛ اما این میزان برای دیموس به ۲۳۴۶۰ کیلومتر می‌رسد. خوشبختانه مدار دیموس به‌دور مریخ نزدیک مدار داخلی کاوشگر امید امارات است و همین نیز باعث شده که به‌هدفی مناسب تبدیل شود.

دقیق‌ترین تصاویر از قمر عجیب مریخ ثبت شد

خانم متروشی، دانشمند ارشد این ماموریت نیز تاکید کرد که فیبوس تاکنون بیشتر توجه دانشمندان را به‌خود اختصاص داده بود و حالا نوبت دیموس است. تصویر جدید کاوشگر امید همچنین اطلاعات جالبی درباره تاریخچه و منشاء قمر مریخ ارائه می‌کند. پیشتر دانشمندان گمان می‌کردند که دیموس صرفا سیارکی سرگردان بوده و بعدها در جاذبه مریخ گیر افتاده است.

اما حالا اعضای تیم کاوشگر امید ادعا می‌کنند که منشاء مریخ و دیموس یکی است که یعنی دیموس یا به مریخ یا فیبوس تعلق دارد. کاوشگر اماراتی به‌بررسی قمر مریخ ادامه خواهد داد؛ اما بیش از این نزدیک نمی‌شود. آخرین بار در سال ۱۹۷۷ بود که کاوشگر وایکینگ ۲ ناسا از فاصله ۳۰ کیلومتری دیموس گذر کرد.

ثبت تصویر قمر کوچک مریخ تنها بخشی از مأموریت کاوشگر امید بوده است و در آینده بیشتر روی سیاره سرخ تمرکز خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ثبت تصاویر دقیق از دیموس به عنوان قمر عجیب مریخ چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر