;
coinex

جستجوی حیات در مریخ با هوش مصنوعی ؛‌ سیاره سرخ هرگز میزبان حیات بوده است؟

جستجوی حیات در مریخ با هوش مصنوعی ممکن خواهد شد. آیا بالاخره ناسا می‌تواند راهکاری برای یافتن حیات در سیاره سرخ ایجاد کند؟

احتمال جستجوی حیات در مریخ با هوش مصنوعی وجود دارد. ناسا به‌عنوان بزرگترین مرجع فضایی جهان سالهاست که در تلاش برای یافتن نشانه‌های حیات در سیاره سرخ است اما تاکنون موفق به این کار نشده است. البته پیش‌تر نیز عنوان شده بود که کاوشگرهای امروزی از تکنولوژی لازم بدین‌منظور برخوردار نیستند. با این وجود فقط یک گزینه باقی می‌ماند و آن هم استفاده از هوش مصنوعی است.

بیشتر بخوانید: پژوهشگران: کشف حیات در مریخ غیرممکن است!

جستجوی حیات در مریخ با هوش مصنوعی ممکن می‌شود؟

سال‌ها است که دانشمندان در پی یافتن نشانه‌ای از حیات در سیاره‌های دیگر و یافتن خانه‌ای دیگر برای انسان‌ها هستند. هرچند که تاکنون موفقیت چشمگیری در این رابطه حاصل نشده است. البته در این تلاش‌ها ما همیشه به‌دنبال نشانه‌هایی مرتبط با آنچه در زمین می‌شناسیم هستیم. در واقع حیات بیرونی باید بر پایه کربن باشد و به آب مایع نیاز داشته باشد.

جستجوی حیات در مریخ با هوش مصنوعی ممکن می‌شود؟

هرچند که اخیرا موسسه جستجو برای حیات هوشمند فرازمینی (SETI) پیشنهاد استفاده از هوش مصنوعی برای یافتن حیات در مریخ و دیگر سیاره‌ها را ارائه کرده است. در روش جدید مبنا یافتن مواد شیمیایی خاصی است که از آنها با عنوان نشانه‌های حیات یاد می‌کنیم. مشکل اینجاست که این به‌اصطلاح نشانه‌های حیات گاهی به‌واسطه فرآیند‌های غیرارگانیک نیز ایجاد می‌شوند.

یکی از نشانه‌های حیات متان است که دانشمندان توانستند آن را در مریخ نیز پیدا کنند. البته متان مریخ منشاء بیولوژیک نداشت بلکه در اثر فرآیندهای زمین‌شناسی ایجاد شده بود. دانشمندان تقریبا مطمئن هستند که حیات در مریخ وجود ندارد؛ اما زمانی این سیاره پذیرای موجودات زنده بوده است.

با این همه هوش مصنوعی چطور می‌تواند به کشف نشانه‌های حیات در مریخ کمک کند؟ دانشمندان در روش جدید بر این باورند که برای بررسی عوامل پیشرفته دخیل در این موضوع باید مناطق دور افتاده زمین که میزبان بدترین شرایط حیات هستند را مورد ارزیابی قرار داد. برای اینکار شوره‌زار آتاکاما در شیلی پیشنهاد شد.

جستجوی حیات در مریخ با هوش مصنوعی ممکن می‌شود؟

پژوهشگران ابتدا نقشه حیات در این منطقه را بررسی کردند و سپس یک مدل یادگیری ماشینی را طوری آموزش دادند که بتواند حیات را در این منطقه شناسایی کند. با این کار هوش مصنوعی قادر خواهد بود نشانه‌های احتمالی حیات در مریخ و حتی دیگر سیاره‌ها را هم تشخیص دهد. دقت روش جدید نسبت به کاوشگرهای ناسا بسیار بیشتر است که یعنی با جستجو در منطقه بسیار کوچکتری می‌توان به نتیجه رسید.

در روش جدید داده‌های آماری بوم‌شناسی با قدرت یادگیری ماشینی ترکیب شده است تا امکان پیش‌بینی الگو‌های تکامل حیات در یک منطقه فراهم شود. مبنا قرار دادن بدترین نقاط کره زمین از منظر پذیرای حیات بودن نیز می‌تواند به موفقیت هرچه بیشتر این برنامه در یافتن نشانه‌های حداقلی کمک کند.

تیم مربوطه امیدوار است که در بلندمدت بتواند تصاویر گرفته شده توسط مدارگردهای ناسا را مورد ارزیابی قرار دهد. سپس از هوش مصنوعی برای یافتن نشانه‌هایی از حیات در منطقه کوچک‌تری از مریخ استفاده کنند تا کاوشگرهای ناسا صرفا همان مناطق را بررسی کنند. با اینکار حتی کوچکترین نشانه از حیات نیز قابل شناسایی خواهد بود. البته آنها گمان می‌کنند که این نشانه‌ها به میلیون‌ها سال پیش مربوط باشند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص جستجوی حیات در مریخ با هوش مصنوعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر