;
coinex

نخستین ماهواره 5G اسپیس ایکس برای ایجاد شبکه جهانی اینترنت اشیا به فضا پرتاب شد

باز هم پرتاب ماهواره و باز هم نامی آشنا؛ نخستین ماهواره 5G اسپیس ایکس با هدف ایجاد شبکه جهانی اینترنت اشیا راهی فضا شد.

از چند سال پیش تاکنون، شرکت اسپیس ایکس که تحت مالکیت ایلان ماسک قرار دارد بیشترین میزان پرتاب ماهواره در جهان را داشته است. بسیاری از شرکت‌ها تکنولوژی‌های فضایی و ماهواره‌ای خود را برای پرتاب به این شرکت آمریکایی می‌سپارند. حال یک شرکت دیگر به نام Sateliot تکنولوژی 5G خود را که نخستین ماهواره 5G اسپیس ایکس نیز لقب گرفته برای پرتاب به جو زمین به این کمپانی هوافضایی سپرده است.

بیشتر بخوانید: نخستین تماس صوتی ماهواره‌ای جهان با موفقیت انجام شد

نخستین ماهواره 5G اسپیس ایکس راهی جو زمین شد

اسپیس‌ایکس به‌تازگی ماهواره نسبتاً کوچکی به نام GroundBreaker را به مدار فرستاده است که به شرکت Sateliot تعلق دارد. این ماهواره اولین نمونه از بیش از 250 ماهواره‌ای خواهد بود که برای پوشش شکاف‌های شبکه 5G در مدار پایینی زمین قرار می‌گیرند و به گسترش شبکه اینترنت اشیا کمک خواهند کرد.

به گزارش Space.com، ماهواره GroundBreaker با وزن تقریبی 10 کیلوگرم طراحی شده است تا با برج‌های مخابراتی زمینی ارتباط برقرار کند و شکاف‌های موجود در شبکه جهانی را بپوشاند. شرکت اسپانیایی Sateliot از این پروژه به‌عنوان فرصتی برای محقق‌سازی دسترسی سراسری به اینترنت اشیا یاد می‌کند.

نخستین ماهواره 5G اسپیس ایکس راهی جو زمین شد

در بیانیه این شرکت آمده است: «ارتباطات مخابراتی زمینی برای اولین‌بار در تاریخ به‌شکلی بی‌تکلف با ارتباطات ماهواره‌ای ادغام می‌شود و Sateliot این تحول را رهبری می‌کند.» آن‌ها امیدوارند که با این پروژه شکاف 85 درصدی شبکه ارتباطات همراه در سراسر سیاره را پوشش دهند. Sateliot همچنین نیم‌نگاهی به کارکردهای این شبکه در صنایعی مثل راه‌آهن، جاده‌ها خطوط هوایی و حمل‌ونقل دریایی دارد.

این شرکت مستقر در بارسلون امیدوار است که با ایجاد ارتباط میان رله‌های سلولار زمینی و مداری بتواند قابلیت‌های دستگاه‌های متصل را افزایش دهد. Sateliot می‌گوید:

«کاربران می‌توانند به‌طور بی‌تکلف از شبکه‌های 5G زمینی به شبکه‌های غیرزمینی سوئیچ کنند، بدون اینکه نیازی به خرید سخت‌افزارهای اضافه نظیر آنتن‌ها و مودم‌ها داشته باشند. به‌علاوه، کاربران می‌توانند به‌لطف توافقاتی که توسط Sateliot بر سر استفاده از استانداردهای رومینگ صورت گرفته است، به استفاده از سیم‌کارت‌ها و اپراتورهای فعلی خود ادامه دهند. این کار پیاده‌سازی گسترده اینترنت اشیا در سطح جهانی را آسان‌تر می‌کند.»

GroundBreaker که با نام فنی Sateliot_0 هم از آن اسم برده شده، اولین ماهواره از این منظومه است که در هر 90 دقیقه یک بار به دور زمین می‌چرخد و فضایی به‌اندازه سه‌برابر ایالت تگزاس آمریکا را پوشش می‌دهد. Sateliot هنوز تاریخ دقیق پرتاب ماهواره‌های بعدی خود را اعلام نکرده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص نخستین ماهواره 5G اسپیس ایکس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار فناوری را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر