;
coinex

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی (گلوبال)؛ موشکافی سیستم، دوربین، عملکرد و باتری

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی نشان می‌دهد که این گوشی می‌تواند گزینه خوبی برای کاربرانی باشد که به دنبال یک فایوجی مقرون‌به‌صرفه هستند. در ادامه با بررسی مشخصات این گوشی ما را همراهی کنید.

ردمی نوت 12 فورجی و ردمی نوت 12 فایو جی از سخت‌افزارهای متفاوتی برخوردار هستند؛ بنابراین ممکن است تجربیات کاربری این دو گوشی کمی متفاوت باشد و البته این تفاوت‌ها فقط مربوط به پشتیبانی از اینترنت فایو جی یا فورجی نیستند.

مهم‌ترین تفاوت این دو نسخه، چیپست‌های به کار رفته در آنها است. نسخه فورجی این گوشی یک تراشه اسنپدراگون 685 دارد؛ اما برای نسخه فایوجی از تراشه اسنپدراگون 4 نسل 1 استفاده شده است. بر خلاف انتظار ما، ظاهراً تراشه دوم از همه جهات پرقدرت‌تر است و البته با توجه به تفاوت قیمت 100 یورویی این دو گوشی، این موضوع دور از انتظار نیست.

در ادامه مطلب به بررسی ردمی نوت 12 فایو جی می‌پردازیم تا با مشخصات این گوشی و عملکرد پردازنده اسنپدراگون 4 نسل 1 در مقایسه با اسنپدراگون 685 آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

بررسی شیائومی 13 پرو

بررسی شیائومی 13

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی

نسخه فایو جی این گوشی به جای دوربین 50 مگاپیکسلی یک دوربین 48 مگاپیکسلی دارد و ظرفیت حافظه داخلی آن از 128 گیگابایت شروع می‌شود. اما پنل 120 هرتزی OLED، پشتیبانی از شارژ سریع 33 واتی، باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی و خیلی دیگر از امکانات بین این دو گوشی مشترک است.

هیچ‌کدام از این گوشی‌ها جزء بهترین گوشی های 2023 نیستند؛ اما در لیست بهترین گوشی های شیائومی 2023 قرار می‌گیرند و توانایی رقابت با میان‌رده‌های لیست بهترین گوشی های سامسونگ 2023 و بهترین گوشی های پوکو 2023 را دارند. مدل‌های ردمی نوت 12 به‌دلیل تراشه‌‌های خوب می‌توانند با بهترین گوشی های گیمینگ 2023 نیز مقایسه شوند.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی
بررسی ردمی نوت 12 فایو جی

ردمی نوت 12 فایو جی با جعبه‌ای حاوی دفترچه راهنما، یک کابل تبدیل USB-A به USB-C برای شارژ و انتقال دیتا و یک شارژر 33 وات به دست کاربران می‌رسد. یک قاب سیلیکونی شفاف هم در جعبه گوشی قرار دارد.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات ردمی نوت 12 فایوجی را از ابعاد مختلف مشاهده کنید.

بررسی ردمی نوت 12 پرو فایو جی مشخصات فنی شیائومی ردمی نوت 12 5G
طراحی و ساختار
  • 165.9× 76.2× 8 میلی‌متر
  • 188 گرم
  • پنل جلو شیشه‌ای (کورنینگ گوریلا گلس 3)
  • گواهی IP53 (مقاوم در برابر گردوغبار و پاشش آب)
  • دو سیم‌کارته (نانوسیم، dual stand by)
  • رنگ‌بندی سبز، مشکی، آبی
نمایشگر
  • AMOLED، نرخ نوسازی 120 هرتز، روشنایی 1200 نیت (peak)
  • 6.67 اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه 85 درصد
  • رزولوشن 2400×1080 پیکسل، نسبت تصویر 20:9، تراکم پیکسل 395 ppi
  • گوریلا گلس 3
نرم‌افزار اندروید 12 با رابط کاربری MIUI 14
تراشه
  • اسنپدراگون 4 نسل 1 (6 نانومتری)
  • پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (2 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A78 و 6 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A55)
  • پردازنده گرافیکی Adreno 619
رم و حافظه داخلی
  • رم 4 با حافظه 128 گیگابایت
  • رم 6 با حافظه 128 گیگابایت
  • رم 8 با حافظه 256 گیگابایت
  • نوع حافظه داخلی UFS 2.2
  • پشتیبانی از درگاه حافظه microSDXC (استفاده از اسلات مشترک سیمکارت)
دوربین اصلی
  • دوربین اصلی لنز واید 48 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار تشخیص فاز
  • لنز اولترواید 8 مگاپیکسلی با پوشش 120 درجه و دیافراگم f/2.2، سایز سنسور 1/4 اینچ، سایز پیکسل 1.12 میکرومتر
  • لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
  • فلش LED دوگانه، پانوراما و HDR
  • قابلیت فیلم‌برداری 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم‌درثانیه
دوربین سلفی
  • لنز واید 13 مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.5، سایز سنسور 1/3.0 اینچ
  • پشتیبانی از HDR
  • ضبط ویدیوی 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم‌درثانیه
باتری
  • غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی‌آمپرساعت
  • شارژ سریع 33 وات باسیم، PD3.0، شارژ 50% ظرف 22 دقیقه (به گفته کمپانی)
صدا
  • اسپیکر معمولی
  • پشتیبانی از جک هدفون 3.5 میلی‌متری
شبکه و قابلیت‌های اتصال
  • Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده
  • بلوتوث نسخه 5.1، A2DP، LE
  • NFC (بسته به بازار/منطقه)
  • رادیو مشخص نشده
  • GPS، GLONASS
  • پورت اینفرارد
  • USB Type-C 2.0 با پشتیبانی از OTG
  • اینترنت 5G
سنسورها اثر انگشت (لبه گوشی)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما
تاریخ رونمایی

قیمت ردمی نوت 12 فایوجی

  • 27 اکتبر 2022 (5 آبان 1401)
  • حدود 280 دلار

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی از نظر طراحی

بررسی ردمی Note 12 5G را با مروری بر طراحی این گوشی شروع می‌کنیم که نسبت به مدل فورجی کمی متفاوت به نظر می‌رسد و بیشتر شبیه به سایر اعضای خانواده ردمی نوت 12 است. در واقع این مدل کاملاً شبیه به مدل پرو است؛ با همان انحناها، ظاهر و جزیره دوربین. برآمدگی دوربین بیرون زدگی زیادی ندارد و فقط حلقه‌های هر دوربین کمی برآمده هستند.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی از نظر طراحی

پشت گوشی با پلاستیک مات پوشیده شده که به نوعی شبیه به گلس است. رنگ‌های این سری شامل سبز، مشکی مات و آبی هستند. اثر انگشت و لک روی گوشی از یک زاویه خاص دیده می‌شود اما به هیچ وجه زننده و شدید نیست و خیلی زود هم پاک می‌شود.

انحناهای پهلو، به پیشگیری از سر خوردن گوشی در دست کمک می‌کنند بدون اینکه شیارهای ناخواسته‌ای با فریم کنار تشکیل دهند. با این حال، ردمی نوت 12 به دلیل طراحی ماتش کمی لغزنده است.

بیشتر بخوانید:

بررسی شیائومی 12 لایت

بررسی شیائومی 13 لایت

فریم هم از پلاستیک با رویه مات ساخته شده است و دکمه تنظیم صدا به همراه دکمه پاور که نقش حسگر اثرانگشت را هم دارد، کنار گوشی قرار گرفته‌اند. دکمه پاور کاملاً در دسترس انگشت شست قرار دارد اما برای کار با دکمه تنظیم صدا باید کمی انگشتتان را بکشید. متأسفانه دو دکمه تنظیم صدا چندان با لمس قابل تشخیص نیستند و ممکن است گاهی اوقات به اشتباه یکی از دکمه را فشار دهید.

سمت چپ گوشی فقط خشاب سیم کارت/ کارت microSD قرار دارد و محل نصب کانکتور USB-C به همراه گریل اسپیکر، پایین گوشی است. جک هدفون 3.5 میلی‌متری و سنسور مادون قرمز هم در لبه بالایی تعبیه شدند.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی از نظر طراحی
بررسی ردمی Note 12 5G

قسمت جلوی دستگاه کاملاً شبیه به مدل فورجی است که با توجه به یکسان بودن پنل دو دستگاه جای تعجب نیست. حاشیه‌های بالا و پهلو نسبتاً باریک هستند اما قسمت پایین کاملاً ضخیم است که معمولاً در گوشی‌های اقتصادی این ویژگی مشاهده می‌شود. خوشبختانه پانچ هول دوربین کاملاً کوچک است. با وجود اینکه پنل جلوی دستگاه کاملاً صاف است، پهلوها تیز نیستند. بررسی ردمی نوت 12 فایو جی از نظر طراحی نشان می‌دهد که قسمت اتصال پنل با فریم کناری، به هیچ وجه حالت شیار یا شکاف ناخوشایندی ندارد.

در مجموع، ردمی نوت 12 طراحی بسیار خوبی دارد. این گوشی با وزن 188 گرم کاملاً سبک طراحی شده که برای یک گوشی 6.67 اینچی چنین وزنی خوب است. وجود گواهی IP53 برای مقاومت در برابر پاشش آب و گردوغبار هم برای یک گوشی کمتر از 300 یورویی جای تقدیر دارد.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی از نظر نمایشگر

بررسی Xiaomi Redmi Note 12 5G نشان می‌دهد که پنل نمایشگر ردمی نوت 12 فورجی و ردمی نوت 12 فایو جی یکسان است – یک پنل AMOLED با رزولوشن 1080×2400 پیکسل 6.67 اینچ و نرخ نوسازی 120 هرتز. نمایشگر این گوشی از ویدیوهای HDR پشتیبانی نمی‌کند اما انتظار چنین قابلیتی را هم نداشتیم.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی

از آنجایی که هر دو گوشی یک پنل دارند، نتایج تست نمایشگر هر دو کاملاً برابر است. در نور طبیعی، اوج روشنایی گوشی 447 نیت است و در حالت Auto اوج روشنایی به 706 نیت می‌رسد. این ارقام به ارقام نسخه فورجی که به ترتیب 474 و 744 نیت است کاملاً نزدیک هستند. البته این اختلاف 30-40 نیتی بین گوشی‌های مختلف طبیعی است و به سختی می‌توان متوجه آن شد.

در مجموع، با بررسی ردمی نوت 12 فایو جی متوجه می‌شویم که این دستگاه یک نمایشگر OLED روشن دارد که زیر نور آفتاب تصویر آن به خوبی قابل مشاهده است. از نظر بازنمایی رنگ‌ها هم در حالت استاندارد، نتایج خیلی خوب هستند.

کنترل نرخ نوسازی هم در این گوشی به سادگی انجام می‌شود. وقتی رابط کاربری در وضعیت بیکار قرار داشته باشد، نرم‌افزار گوشی به حالت 60 هرتز بر نمی‌گردد و فقط با فعال شدن نرم‌افزارهای پخش ویدیو مثل یوتیوب، نت‌فلیکس یا اپلیکیشن گالری این حالت رخ می‌دهد. در سایر حالت‌ها نرخ نوسازی ثابت و 120 هرتز است. این رویکرد باعث افزایش مصرف باتری می‌شود.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی از نظر ماندگاری شارژ

مشخصات ردمی نوت 12 فایوجی نشان می‌دهد که این گوشی هم مثل ردمی نوت 12 فورجی یک باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی دارد اما چیپست این گوشی قدرتمندتر از مدل فورجی است. در تست‌هایی که با نمایشگر روشن انجام می‌شوند، این گوشی در حالت وب‌گردی عملکرد بهتری داشت؛ اما در تست پخش ویدیو اینطور نیست.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی
مشخصات ردمی نوت 12 فایوجی

در هر صورت، حفظ شارژ گوشی در حالت روشن بودن نمایشگر خوب بود؛ اما به دلیل عملکرد ضعیف‌تر در حالت استندبای، در تست‌های مقاومت به امتیاز 101 رسید که برای یک گوشی رده پایین با یک باتری بزرگ، امتیاز چندان خوبی نیست.

ظاهراً این ویژگی بین گوشی‌های سری ردمی نوت 12 رایج است و این گوشی‌ها در حالت استندبای شارژ بیشتری مصرف می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بررسی شیائومی ردمی نوت 11 پرو فایو جی

بررسی شیائومی 12X

بررسی ردمی Note 12 5G را با مروری بر آمار و ارقام این گوشی از نظر سرعت شارژ ادامه می‌دهیم. در مجموع، استاندارد شارژ و باتری ردمی نوت 12 فایو جی و فورجی یکسان است و بعید است که تفاوت چیپست تغییر زیادی بین این دو ایجاد کرده باشد؛ نتایج تست‌ها هم این موضوع را تأیید می‌کنند. باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی گوشی پس از 1 ساعت و 8 دقیقه شارژ با شارژر 33 وات کاملاً شارژ می‌شود و سطح شارژ گوشی پس از 30 دقیقه به 56 درصد می‌رسد. تفاوت بین سرعت شارژ دو گوشی ناچیز است و می‌توان آن را به خطاهای آماری نسبت داد.

از این نظر هم ردمی نوت 12 فایو جی امتیاز قابل قبولی را کسب می‌کند و سرعت شارژ 33 وات این گوشی برای این رده قیمت کمی بیشتر از سطح انتظار است.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی از نظر کیفیت صدا و بلندگوها

در این قسمت از بررسی Xiaomi Redmi Note 12 5G به مرور مشخصات و امکانات صوتی این گوشی می‌پردازیم. در ردمی نوت ساده امسال فقط یک بلندگو پایین گوشی قرار دارد که نسبت به ردمی نوت 11 پارسال با اسپیکرهای استریو، ضعیف‌تر است.

مشخصات فنی شیائومی ردمی نوت 12 5G

صدای گوشی عالی نیست اما از نظر پارامتر بلندی صدا نمره خوب را کسب می‌کند. از نظر کیفیت نباید انتظار چندانی از این گوشی داشت. بررسی ردمی نوت 12 فایو جی نشان می‌دهد که باس گوشی ضعیف است و صداهای فرکانس بالا وقتی شدت صدا بیشتر شود، کیفیت خوبی ندارند.

گرچه محصولات زیادی با اسپیکر استریو نیستند که بتوانند جایگزین ردمی نوت 12 فورجی شوند، اما خیلی از رقبای مدل فایو جی این گوشی دارای اسپیکر استریو هستند.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی از نظر نرم‌افزار

بررسی Xiaomi Redmi Note 12 5G مشخص می‌کند که این گوشی با اندروید قدیمی‌تر یعنی اندروید 12 به دست کاربران می‌رسد اما روی این نسخه، جدیدترین و بهترین رابط کاربری شیائومی یعنی MIUI 14 نصب شده است. البته، نسخه هندی این گوشی با رابط کاربری MIUI 13 عرضه می‌شود. از نظر امکانات، این نسخه‌ها کاملاً به هم شبیه هستند؛ البته اگر محدودیت‌های سخت‌افزاری را در نظر نگیریم. این یعنی هر دو گوشی از نظر نرم‌افزاری یکسان هستند اما نسخه فورجی با اندروید 13 به دست کاربران می‌رسد.

ظاهراً MIUI 14 از پایه ساخته شده است؛ چون مهندسان معماری رام MIUI را در سطح هسته اندروید بازسازی کرده‌اند که این بازسازی شامل زمانبندی جدید سی‌پی‌یو، جی‌پی‌یو، کاهش اندازه میان‌افزار و کاهش میزان مصرف حافظه می‌شود. بنابراین شیائومی ادعا می‌کند که این نسخه منجر به روان‌تر شدن 60 درصدی تجربه کاربری و بهینه‌سازی چشمگیر فرایندها شده است. همچنین در این نسخه اپلیکیشن‌های کم استفاده به صورت خودکار فشرده‌سازی می‌شوند.

مشخصات فنی شیائومی ردمی نوت 12 5G
مشخصات فنی شیائومی ردمی نوت 12 5G

از نظر امکانات، برخی از قابلیت‌های تبلیغ شده برای MIUI 14 در ردمی نوت 12 فایو جی وجود داشتند؛ از جمله طراحی بزرگتر پوشه‌ها، قابلیت تشخیص متن در اپلیکیشن گالری به همراه ادغام با گوگل لنز. امکاناتی مثل دکمه هوشمند Smart Devices برای مدیریت آسان دستگاه‌های هوشمند شیائومی، ویجت‌های جدید و غیرفعال کردن اعلان‌های دائم در این نسخه مشاهده نشدند.

سایر قسمت‌ها طبق معمول بودند که در ادامه بررسی ردمی نوت 12 فایو جی متمرکز بر امکاناتی می‌شویم که مختص MIUI یا متمایز و برجسته هستند.

تفکیک بین سایه اعلان‌ها و مرکز کنترل در حالت پیش‌فرض فعال است و تغییر خوبی محسوب می‌شود چون کار کردن با آن راحت‌تر است. البته امکان برگرداندن آن به حالت و طراحی قدیمی وجود دارد. صفحه هوم، اپلیکیشن‌های اخیر و منوی تنظیمات عمومی هم مثل همیشه هستند. کشوی اپلیکیشن‌ها در حالت پیش‌فرض فعال است و خوشبختانه شیائومی نوار جستجو را برای جستجوی راحت‌تر در پایین صفحه قرار داده و برای پیمایش سریع‌تر اپلیکیشن‌ها می‌توان از دسته بندی‌های سفارشی و از پیش تنظیم شده استفاده کرد.

برخلاف منوی اپلیکیشن‌های اخیر، جابجا کننده وظایف MIUI، لیست اپلیکیشن‌ها را به صورت عمودی نمایش داده و شامل چند میانبر مفید است. از این طریق می‌توانید اپلیکیشن‌ها را در قالب پنجره‌های شناور باز کنید اما هر بار فقط یک اپلیکیشن می‌تواند در حالت شناور قرار داشته باشد. اگر به دنبال میانبرهایی سریع‌تر برای دسترسی به اپلیکیشن‌ها هستید که از پنجره‌هایی با قالب آزاد پشتیبانی کنند، می‌توانید از نوار کناری (Sidebar) استفاده کنید.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی از نظر نرم‌افزاری نشان می‌دهد که قابلیت تنظیم و سفارشی سازی مثل همیشه حضور پررنگی در MIUI دارد. در این سیستم می‌توانید سبک نمایشگر همیشه روشن یا تم رابط کاربری را انتخاب کنید. به غیر از تم‌های از پیش نصب شده، یک فروشگاه تم وجود دارد که تنوع تم بسیار زیادی دارد. این تم‌ها علاوه بر ظاهر کلی، آیکون‌های سیستم و زنگ گوشی و حتی سبک نمایشگر همیشه روشن را هم تغییر می‌دهند.

تنظیمات نمایشگر Always-on هم علاوه بر تنظیمات آماده در این نسخه وجود دارند. وقتی اعلان‌های جدیدی نمایش داده می‌شود، در صورت فعال بودن جلوه Notification لبه‌های نمایشگر روشن می‌شود؛ اما به غیر از تنظیم یکسری رنگ‌ها و گزینه Starlight از نظر سفارشی سازی امکانات زیادی در این نسخه مشاهده نشدند.

از نظر امنیتی MIUI یک اپلیکیشن Security از پیش نصب شده دارد که علاوه بر شناسایی بدافزارها، خیلی از تنظیمات حریم خصوصی و اپلیکیشن‌ها را در یک نقطه برای شما سرجمع می‌کند. این اپلیکیشن امکان مدیریت لیست‌های سیاه، مدیریت یا محدودیت استفاده از داده‌ها، تنظیم رفتار باتری و آزادسازی مقداری از فضای رم را فراهم می‌کند. همچنین با استفاده از آن می‌توانید دسترسی اپلیکیشن‌های نصب شده و رفتار اپلیکیشن‌ها از نظر مصرف باتری را کنترل کنید و برای برخی اپلیکیشن‌ها محدودیت تعریف کنید.

در مجموع، MIUI 14 نسبت به نسخه 13 از نظر تجربیات کاربری کمی تغییر کرده که این تغییر بد نیست و مثل همیشه قابل سفارشی سازی و دارای محیطی شاداب و پویا است.

بررسی Xiaomi Redmi Note 12 5G
بررسی Xiaomi Redmi Note 12 5G

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی نشان می‌دهد که شیائومی به قابلیت‌های لمسی هم توجه ویژه‌ای داشته و عملکرد گوشی از نظر بازخوردهای لمسی قوی و دقیق است. این گوشی به کارهای مختلفی که در سطح سیستم انجام می‌شود و به اسکرول کردن و پیمایش صفحه واکنش سریع و خوبی نشان می‌دهد. حتی امکان تنظیم حساسیت بازخوردهای لمسی هم در این گوشی وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

بررسی شیائومی 12 تی پرو

بررسی شیائومی 12 تی

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی از نظر عملکرد

در قسمت ابتدایی بررسی مشخصات فنی شیائومی ردمی نوت 12 5G اشاره شد که این گوشی با چیپست اسنپدراگون 4 نسل 1 ساخته شده که بیشتر از یک سال پیش رونمایی شد. سرعت کاربرد برخی چیپست‌های اخیر کوالکام نسبتاً کند بوده اما در هر صورت، اسنپدراگون 4 نسل 1 جایگزین سری اسنپدراگون 400 شده و بهره‌وری و عملکرد قوی‌تری دارد. این تراشه بر اساس فرایند 6 نانومتری TSMC طراحی شده و در آن از یک سی‌پی‌یوی 8 هسته‌ای استفاده شده است.

پردازنده گوشی شامل 2 هسته کورتکس A78 با فرکانس 2 گیگاهرتز و 6 هسته کورتکس A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز است. جی‌پی‌یو Adreno 619 هم همان جی‌پی‌یوی مورد استفاده در چیپست‌های سری 600 و 700 اسنپدراگون است؛ بنابراین استفاده از آن در تراشه‌های رده پایین‌تر، امیدوار کننده خواهد بود.

دستگاهی که در این بررسی ردمی Note 12 5G مورد استفاده قرار گرفته، دارای 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی است. مدل‌های 4/128 و 6/128 گیگابایتی هم از این گوشی موجود هستند. در ادامه مروری بر عملکرد ردمی Note 12 5G با رم 8 و حافظه 256 در تست‌های بنچمارک خواهیم داشت.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی

اسنپدراگون 4 نسل 1 نسبت به چیپست‌هایی در همین رده قیمت عملکرد خوبی دارد. در زمینه انجام کارهای تک هسته‌ای این تراشه نسبت به رقبا ضعیف‌تر عمل می‌کند اما در تست چند هسته‌ای قدرت رقابت را دارد. در تست‌های ترکیبی هم این تراشه ضعیف‌تر از رقبا عمل می‌کند و فقط می‌تواند اسنپدراگون 685 در ردمی نوت 12 فورجی و ردمی نوت 11 سال پیش با اسنپدراگون 680 را شکست دهد.

سایر گوشی‌هایی که با اسنپدراگون 695 کار می‌کنند، قدرت بیشتری دارند. حتی تراشه اگزینوس 1280 سامسونگ هم در هر دو سناریو بهتر عمل کرده است و فقط در یکی از تست‌های چند هسته‌ای گیک‌بنچ از اسنپدراگون 4 نسل 1 ضعیف‌تر عمل می‌کرد.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی از نظر دوربین

مشخصات فنی شیائومی ردمی نوت 12 5G نشان می‌دهد که مجموعه دوربین‌های این گوشی نسبت به نسخه فورجی سال قبل کمی متفاوت هستند. دوربین اصلی با یک لنز 48 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 جایگزین شده است. به غیر از دوربین اصلی، سایر اجزای سخت‌افزار دوربین هر دو گوشی یکسان است؛ از جمله یک دوربین 8 مگاپیکسلی اولترا واید با دیافراگم f/2.2 و دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.5.

منوی دوربین

اپلیکیشن دوربین ردمی نوت 12 فایو جی پیاده‌سازی ساده‌ای دارد اما این اپلیکیشن هم ریزه کاری‌های خاص خودش را دارد. اول اینکه، با حرکت دادن انگشت روی صفحه می‌توان حالت عکاسی را تغییر داد و می‌توانید برای انتخاب مستقیم یک حالت عکاسی روی گزینه آن ضربه بزنید.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی
بررسی ردمی نوت 12 فایو جی

می‌توانید با رفتن به تب More و استفاده از گزینه ویرایش (edit) حالت‌های عکاسی را حذف و اضافه و سازماندهی کنید. همچنین می‌توانید از طریق منوی تنظیمات هم به این قابلیت دسترسی داشته باشید.

گزینه‌های دیگر در منوی همبرگری قرار دارند، از جمله حالت ماکرو. کنار منوی همبرگری یک گزینه برای سوئیچ حالت فلش، یک سوئیچ HDR، یک گزینه برای فعال‌سازی هوش مصنوعی و یک میانبر به گوگل لنز وجود دارد. پس از بستن اپلیکیشن دوربین، گزینه HDR غیرفعال می‌شود؛ پس به این نکته دقت داشته باشید و همیشه چک کنید که این گزینه فعال باشد. توصیه می‌کنیم که همیشه این گزینه را فعال نگه دارید هر چند خود نرم‌افزار به ندرت حالت HDR را انتخاب می‌کند.

به غیر از گزینه‌های زوم، یک حالت قدرتمند Pro هم وجود دارد که در اینجا می‌توانید پارامترهای عکاسی را تنظیم کرده و دوربین اصلی یا اولتراواید را انتخاب کنید. می‌توانید یکی از چهار حالت تنظیمات آماده برای تنظیم سفیدی رنگ‌ها را انتخاب کنید یا با یک اسلایدر دمای رنگ را مشخص کنید و غیره. یک اسلایدر برای فوکوس دستی و تنظیم سرعت شاتر هم وجود دارد به همراه کنترل ISO و غیره.

همانطور که انتظار می‌رود، حالت‌های زیادی برای عکاسی در این گوشی وجود دارند؛ از جمله Long Exposure با تنظیمات آماده مختلف. حالت شب هم فقط برای دوربین اصلی و دوربین زوم دو برابری قابل انتخاب است.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی از نظر دوربین در بازار ایران

بهترین دوربین گوشی 2023

عکاسی در روز

ردمی نوت 12 در نور روز مناسب، عکس‌های خوبی ثبت می‌کند. نمی‌توان از یک گوشی کمتر از 300 یورویی انتظار عکاسی خیره کننده را داشت اما در مجموع کیفیت عکس‌ها قابل قبول است.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی از نظر دوربین
دوربین اصلی – نور روز

به طور کلی قابل توجه‌ترین مشکل، نویز تصاویر است. به خصوص در سایه‌ها و زمینه‌های همگن تصویر بسیار دانه دانه می‌شود. همچنین اگر پشت سر هم عکاسی کنید و چند ثانیه‌ای بین عکس‌ها منتظر نمانید، همه شات‌ها به شدت نویزی به نظر می‌رسند و این نشان می‌دهد که احتمالاً عملکرد ISP محدود است.

به غیر از این نکات، جزئیات تصاویر کافی، رنگ‌ها طبیعی و محدوده پویا قابل قبول است. کنتراست کمی زیاد است اما این جزء مشخصه‌های همیشگی شیائومی محسوب می‌شود که باعث می‌شود گاهی اوقات سایه‌ها بیش از حد تیره باشند.

در مقایسه با نوت 12 فورجی، مدل فایوجی از نظر دوربین عملکرد بهتری دارد. نسخه فورجی تصاویر پرنویزتر و تیره‌تری تولید می‌کند با کنتراست شدیدتر. در نسخه فایوجی رنگ‌ها هم زیباتر هستند.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی از نظر دوربین
زوم 2 برابری

زوم 2 برابری گوشی کیفیت مطلوبی ندارد. در این حالت هم خصوصیات حالت معمولی و مدل پردازشی همان حالت دیده می‌شود اما نویز بیشتری در این حالت وجود دارد و ناهمواری خطوط مستقیم از فاصله دور هم مشخص است.

همانطور که انتظار می‌رود، دوربین اولتراواید این گوشی هم مثل سایر گوشی‌های میان رده و پایین رده کیفیت خوبی ندارد. نویز زیاد است، شارپینگ وجود ندارد و جزئیات ریز صرف‌نظر از شرایط نورپردازی کاملاً حذف شده‌اند. شیائومی برای جذاب‌تر شدن ظاهر عکس‌ها کنتراست و رنگ‌ها را ارتقاء داده و این تغییر تا حدی مؤثر بوده است.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی از نظر دوربین
اولترا واید

برای دوربین ماکرو از یک حسگر 2 مگاپیکسلی کوچک با قابلیت فوکوس خودکار استفاده می‌شود؛ بنابراین گرفتن عکس‌های ماکروی خوب با این گوشی کار چالش برانگیزی است. این عکس‌ها فاقد کنتراست و رنگ‌های زنده هستند و به همین دلیل نمی‌توان استفاده از دوربین ماکرو را توصیه کرد.

عکاسی در نور کم

بررسی ردمی Note 12 5G نشان می‌دهد که دوربین اصلی این گوشی هم مثل نسخه فورجی قدرت گرفتن عکس‌های باکیفیت در نور کم را ندارد. محدوده پویا ایده‌آل نیست، نویز همواره حضور دارد و جزئیات لازم در تصاویر مشاهده نمی‌شود. اما نسخه فایو جی رنگ‌های بهتری با کنتراست بیشتر تولید می‌کند و ‌هایلایت‌های این نسخه بهتر دیده می‌شوند.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی از نظر دوربین
دوربین اصلی – نور کم

حالت Night اختصاصی گوشی هم در تلاش برای حذف نویز، هر آنچه از جزئیات تصاویر باقی مانده را حذف می‌کند و مثلاً گاهی اوقات با روشن بودن این حالت، آسمان به شدت دانه دانه به نظر می‌رسد. تنها مزیت استفاده از حالت Night بهبود حالت سایه‌ها و اضافه شدن جزئیات بیشتر است.

از نظر عملکرد در نور کم، هر دو نسخه ردمی نوت 12 در یک سطح قرار دارند و تنها تفاوت آنها رنگ‌ها و کنتراست است.

عکاسی با زوم 2 برابری در نور کم، چه با استفاده از حالت Night و چه بدون آن بی‌فایده است و همه مشکلات حالت معمولی در این حالت تشدید می‌شوند.

با توجه به عملکرد ضعیف دوربین اولتراواید گوشی برای نور روز، نمی‌توان انتظار عملکرد خوب در نور کم را از این دوربین داشت و در این حالت هم عکس‌ها به شدت صاف، پرنویز، بی‌رنگ و دارای محدوده پویای ضعیف هستند.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی از نظر دوربین
حالت پرتره

تصاویر پرتره گوشی کیفیت کاملاً مطلوبی دارند. توانایی تشخیص لبه‌ها باعث شده که حتی با پس زمینه یا پیش زمینه‌های پیچیده هم کیفیت تصاویر پرتره کاملاً متقاعد کننده باشد و اگر نور کافی وجود داشته باشد می‌توان انتظار ثبت تصاویر بدون نویز با رنگ‌های زیبا و حفظ رنگ طبیعی پوست را داشت؛ اما کمی افت نور محیط باعث ایجاد تصاویر پرنویز و گاهی اوقات تار می‌شود.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی از نظر دوربین
سلفی

دوربین سلفی از نظر ثبات عملکرد خوبی ندارد. اگر بتوانید دستتان را برای مدتی طولانی ثابت نگه دارید و در صورت مساعد بودن شرایط نور، می‌توان انتظار عکس‌های خوب با شارپینگ و جزئیات مناسب را داشت. رنگ‌ها هم کمی تاریک هستند.

ضبط ویدیو

قابلیت‌های ضبط ویدیوی ردمی نوت 12 فایو جی در سطح معمولی هستند اما این عملکرد برای محصولی با قیمتی مثل قیمت ردمی نوت 12 فایوجی قابل قبول است. ردمی نوت 12 فایو جی از قابلیت ضبط ویدیو 1080 پیکسل با نرخ 30 فریم‌درثانیه پشتیبانی می‌کند. سیستم EIS این گوشی همواره فعال است و راهی برای غیرفعال کردن آن وجود ندارد.

ویدیوهای دوربین اصلی کیفیت خوبی دارند. کنتراست و رنگ‌های ویدیوهای فول اچ‌دی گوشی خوب هستند و نرم‌افزار گوشی سایه‌ها و ‌هایلایت‌ها را به خوبی مدیریت می‌کند.

قابلیت‌های دوربین اولتراواید برای ضبط ویدیو محدود است. ویدیوهای این دوربین پرنویز و مه آلود هستند، جزئیات ریز در آنها قابل مشاهده نیست و حالت رنگ پریده دارند. استفاده از این دوربین حتی در شرایط نوری خوب به سختی قابل توصیه است.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی از نظر محصولات رقیب

قیمت ردمی نوت 12 شیائومی مناسب است و با توجه به آنچه در سری 11 سال پیش مشاهده شد، انتظار چنین عملکرد و مشخصاتی از این گوشی می‌رفت. همان‌طور که در مرور مشخصات فنی شیائومی ردمی نوت 12 5G اشاره شد، این گوشی مجهز به یک پنل 120 هرتزی 6.67 اینچی OLED، یک چیپست اسنپدراگون 4 نسل 1، باتری بزرگ با قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع و امکاناتی مثل جک هدفون 3.5 میلی‌متری، یک کارت حافظه microSD و رادیو FM است که جزء مشخصات بسیار محبوب در این سطح قیمت هستند.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی

از نظر رقابت، گوشی‌های زیادی به عنوان رقیب ردمی نوت 12 وجود دارند. بیشتر این گوشی‌ها تولید سال قبل هستند اما جای نگرانی نیست چون در دوره 2022-2023 تغییر و جهش چشمگیری در سخت‌افزار و فناوری‌های سیلیکون مشاهده نشده است.

سامسونگ گلکسی A33 با قیمت 260 یورو نمونه خوبی از این رقبا است. پنل این گوشی با نرخ 120 هرتز کار نمی‌کند اما از نظر کیفیت و روشنایی کاملاً قوی است. اگزینوس 1280 نسبت به اسنپدراگون 4 نسل 1 سرعت بسیار بیشتری دارد. ماندگاری شارژ این گوشی هم با ردمی نوت 12 قابل قیاس است. بعلاوه این گوشی دارای اسپیکر استریو است. این محصول سامسونگ هم گواهینامه IP67 دارد و از نظر کیفیت دوربین و قابلیت ضبط ویدیوهای 4K نسبت به ردمی نوت 12 بهتر است. علاوه‌براین، حسگر اثر انگشت A33 زیر نمایشگر است و کار با این حسگر نسبت به حسگرهایی که کنار نمایشگر نصب می‌شوند راحت‌تر است.

بیشتر بخوانید:

بررسی شیائومی 11 تی

بررسی شیائومی 12

موتورولا موتو جی 82 هم جایگزین خوبی است. این گوشی با قیمت حدود 200 یورو امکانات بسیار زیادی دارد؛ از جمله پنل 120 هرتزی OLED، چیپست اسنپدراگون 695 سریع‌تر، کیفیت عکاسی بهتر، اسپیکر استریو و قابلیت شارژ سریع مشابه. ماندگاری شارژ این گوشی هم خوب است. موتو جی 82 از نظر ارزش گزینه بهتری است؛ به ویژه برای کاربرانی که به دنبال تجربه کار با اندروید هستند.

با توجه به مجموعه وسیع محصولات شیائومی، ردمی نوت 12 چندین رقیب از محصولات خود شیائومی هم دارد. مثلاً پوکو ایکس 5 یکی از این رقبا است. این گوشی اساساً شباهت زیادی با ردمی نوت 12 فایو جی دارد؛ اما به تراشه اسنپدراگون 695 مجهز شده که نسبت به اسنپدراگون 4 نسل 1 پرقدرت‌تر است. همچنین این گوشی دارای اسپیکر استریو و رم 6 گیگابایت است اما با قیمت 250 یورو.

بررسی ردمی نوت 12 فایو جی (گلوبال)
بررسی ردمی نوت 12 فایو جی

همچنین می‌توانید نسخه فورجی این گوشی را انتخاب کنید که از نظر تجربیات کاربری شبیه به نسخه فایو جی است؛ اما با قیمت کمتر و بدون پشتیبانی از اینترنت نسل پنجم. چیپست این گوشی به اندازه اسنپدراگون 4 نسل 1 سریع نیست اما با اندروید جدیدتر کار می‌کند و ماندگاری شارژ طولانی‌تری دارد.

جمع بندی بررسی ردمی نوت 12 فایو جی

ردمی نوت 12 فایو جی هم مثل نسخه فورجی این گوشی یک محصول کامل است. از جمله مشخصات ردمی نوت 12 فایوجی می‌توان به پنل OLED قوی، ماندگاری شارژ زیاد، سرعت شارژ بالا، دوربین اصلی خوب و یک اسلات کارت microSD اختصاصی اشاره کرد.

قیمت ردمی نوت 12 فایوجی (حدود 280 دلار)  بیشتر از مدل فورجی این گوشی است؛ با این‌حال، تجربیات کاربری تقریبا یکسانی دارند. علاوه‌براین، با توجه به تعداد زیاد رقبای ردمی نوت 12 با این سطح قیمت، این گوشی امسال از نظر رقابت وضعیت سختی دارد. حذف اسپیکرهای استریو نسبت به نسخه سال قبل و چشمگیر نبودن ماندگاری شارژ از جمله نقطه ضعف‌های این محصول هستند. ممکن است با کاهش قیمت ردمی نوت 12 فایوجی ، توصیه کردن آن منطقی‌تر به نظر برسد؛ اما درحال‌حاضر، توصیه ما این است که قبل از خرید این گوشی سایر محصولات رقیب توصیه شده را هم در نظر بگیرید.

سوالات متداول

آیا ردمی نوت 12 فایوجی نسخه گلوبال ارزش خرید دارد؟

این گوشی از مشخصات و ویژگی‌های خوبی برخوردار شده که کاربر را از خود نا امید نمی‌کند؛ اما با توجه به قیمت و رقیبانش در بازار، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید، گوشی‌های دیگری مثل ردمی نوت 12 فورجی، گلکسی A33 و پوکو X5 را نیز بررسی کنید.

ردمی نوت 12 فایو جی چه نقطه ضعف‌هایی دارد؟

از جمله نقطه ضعف‌های این گوشی می‌توان به کیفیت پایین دوربین سلفی و اولتراواید، عدم پشتیبانی از ضبط ویدیوهای 4K، نداشتن اسپیکر استریو، شارژدهی ضعیف و وجود گوشی‌هایی با چیپست بهتر در همین سطح قیمت اشاره کرد.

قیمت ردمی نوت 12 فایو جی گلوبال چقدر است؟

این گوشی در بازار ایران حدود 7.500.000 تومان به‌فروش می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

منبع: gsmarena

نظر شما درباره بررسی ردمی نوت 12 فایو جی چیست؟ به نظر شما این گوشی ارزش خرید دارد؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر