;
coinex

توسعه نوعی ابزار هوش مصنوعی برای خواندن ذهن افراد با fMRI

قابلیت خواندن ذهن افراد کاربرد جدیدی است که دانشمندان با مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) و مدل مولد از پیش تعلیم داده شده (GPT) قصد ارائه آن را دارند.

تقریباً به‌طور روزانه بشر با کاربردهای جدید هوش مصنوعی آشنا می‌شود و حالا تلاش دارد تا خود را با چالش‌ها و فرصت‌های ارائه مدل‌های زبانی و مولد بزرگ همچون ChatGPT سازگار کند. در همین راستا وبسایت Scientific American کاربرد جدیدی از این مدل‌ها را فاش کرده که در آن ورودی هوش مصنوعی به جای متن، ذهن انسان خواهد بود.

تکنیک جدید آنطور که اشاره شد البته ذهن ما را کلمه به کلمه نمی‌خواند و فعلاً تا این مرحله توسعه خود توانایی دسترسی به درکی انتزاعی و نزدیک به معنی جملات داخل ذهن ما را دارد.

به‌منظور ساخت این ابزار محققان دانشگاه تگزاس تصاویری از fMRI مغز بیماران را به مدل GPT خود وارد کرده و توانسته‌اند به درکی از آنچه در ذهن آن‌ها می‌گذرد دسترسی یابند. این مدل جدید که بهتر بود BrainGPT نام‌گذاری شود، با بدسلیقگی تمام GPT-1 نامیده شده است.

در زمینه کاربرد آن برای نمونه باید گفت که در آزمایشی از آن، برای فردی یک فایلی صوتی با جمله «هنوز گواهی‌نامه رانندگی ندارم» پخش شده و مدل GPT-1 ضمن دریافت ورودی از تصاویر مغز وی، جمله «او هنوز یادگیری رانندگی را شروع نکرده است» را به عنوان خروجی اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی 7800 نفر از کارمندان IBM را طی پنج سال آینده از کار بیکار می‌کند

نگرانی‌ها درباره خواندن ذهن افراد توسط هوش مصنوعی

ابتدا ذکر این نکته مهم است که تکنولوژی به خودی خود موضوع منحوسی تلقی نمی‌شود و از آن می‌توان با هر درکی و برای اهداف متفاوت بهره‌برداری کرد. به عنوان نمونه، مدل مولد GPT-1 می‌تواند جهت برقراری ارتباط با بیماران مبتلا به بیماری‌هایی همچون ALS یا اختلال در گفتار بسیار دارای فایده باشد.

خواندن ذهن افراد

همچنین این احتمال وجود دارد که در آینده انسان‌ها بتوانند به جای یادداشت‌برداری، فکرهای خود را با فناوری‌هایی همچون مورد مذکور ثبت کنند. حتی این احتمال جذاب نیز وجود دارد که بتوان این فکرها را که در برخی موارد توضیح دادن آن‌ها کار آسانی نیست را بدون احتیاج به هیچ حرفی، به فردی دیگر انتقال داد.

اما از طرفی باید به کاربردهای خطرناکی همچون استخراج افکار از ذهن افراد بدون رضایت آن‌ها هم اشاره داشت. چنانچه در آینده شاهد موفقیت بیشتر پروژه‌های این چنینی باشیم، شاید نیاز باشد محدودیت‌های قانونی و فنی جدیدی به منظور حفاظت از حریم شخصی و ذهنی افراد درنظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ارائه قابلیت خواندن ذهن افراد با هوش مصنوعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر