;
coinex

عرضه اولیه شرکت نیشکر و صنایع جانبی ؛ بزرگترین عرضه اولیه تاریخ بازار سرمایه را از دست ندهید!

عرضه اولیه شرکت نیشکر و صنایع جانبی تا نیمه اول سال جاری (تا پایان تابستان)، در بازار دوم فرابورس ارائه می‌شود، ارزش این شرکت 120 هزار میلیارد تومان است.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایبِنا، نشست معارفه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی باحضور مدیرعامل آن برگزار شد تا این شرکت با تخمین ارزش 120 هزار میلیارد تومانی در نیمه نخست سال جاری، آماده عرضه اولیه 5 درصدی سهام خواهد شود که بزرگترین عرضه اولیه بازار سرمایه محسوب می‌شود.

در مورد عرضه اولیه شرکت نیشکر و صنایع جانبی لازم به ذکر است که شرکت نیشکر هفت تپه که از سال 1340 مشغول به فعالیت بود و در طول سال‌های اخیر با بحران روبرو شده بود، مدیریت آن در سال 1400 به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اختصاص یافت. در همین راستا هفت‌تپه بیش از 30 هزار هکتار زمین و 6 هزار نیرو داشته که حالا تحت مدیریت شرکت توسعه نیشکر قرار گرفته‌اند.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به‌طور سالانه 33 میلیون لیتر الکل، 10 هزار تن خمیر مایه، 600 تن شکر طعم دار، 7 هزار تن شکر قهوه‌ای، 15 هزار تن شکر دارویی، 100 هزار تن خوراک دام، 110 هزار متر مکعب تخته صنعتی و 240 هزار تن کاغذ به تولید می‌رساند. همچنین اخیراً اقدام به تأسیس شرکتی دانش بنیان کرده که کاغذ را از اسانس اوکالیپتوس تولید خواهد کرد.

شایان توجه است که 40 درصد سهام این شرکت تحت مالکیت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات، 40 درصد متعلق به سرمایه‌گذاری توسعه ملی و 20 درصد دیگر هم به جهاد کشاورزی تعلق دارد. باتوجه به مالکیت 100 هزار هکتار زمین توسط شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی جهت کشت نیشکر، این شرکت سهم 45 درصدی در تولید شکر کشور دارد. همچنین ضایعات این شرکت به‌طور رایگان به عشایر جهت خوراک دام اختصاص دارد. همچنین همانطور که ذکر شد به عنوان پیمانکار اجرایی شرکت نیشکر هفت تپه نیز محسوب می‌شود. همچنین سهم 100 درصدی تولید شکر دارویی و 80 درصدی الکل در این مجموعه از دیگر نکات قابل توجه در آن است.

این شرکت از طرفی در زمینه کشت گندم و کلزا، آفتابگردان، دام سنگین و سوار و ماهی هم فعالیت دارد. پرورش گاومیش، زعفران و قارچ هم از دیگر محصولات تولیدی این مجموعه محسوب می‌شود. همچنین یک شرکت حمل و نقل ریلی تحت عنوان ایمن ترابر نیشکر نیز به آن افزوده شده که امر حمل و نقل محصولات را به انجام می‌رساند.

بیشتر بخوانید: تصمیم‌گیری برای عرضه خودرو در بورس به خودروسازان سپرده شد!

جزئیاتی از عرضه اولیه شرکت نیشکر و صنایع جانبی

علی عبد ناصری، مدیرعامل توسعه نیشکر درباره برنامه عرضه اولیه شرکت نیشکر و صنایع جانبی در فرابورس تا پایان نیمه نخست سال جاری بیان داشت: «40 درصد سهام شرکت به سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات، 40 درصد به سرمایه گذاری توسعه ملی و 20 درصد دیگر سهام به جهاد کشاورزی تعلق دارد. واگذاری سهام این شرکت بزرگ‌ترین عرضه اولیه در فرابورس خواهد بود.»

وی همچنین اضافه کرد: «80 درصد الکل طبی بازار و 100 درصد شکر دارویی در این مجموعه تولید می‌شود. ظرفیت تولید این هلدینگ 1.5 میلیون تن است که با توجه به مصرف 2.2 میلیون تنی، مجموعه 45 درصد نیاز را تامین می‌کند. سال 98 با توجه خسارت و زیان ناشی از وقوع سیل این مجموعه دچار زیان 600 میلیارد تومانی شد که با تلفیق تولید و تجارت، سود در 30 آذر سال 99 به هزار میلیارد تومان و سال 1400 تا 3.9 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. در سال 1401 هم علی رغم خشکسالی شدید سود شرکت به 3.7 هزار میلیارد تومان رسید.»

این مقام مسئول خبر داد: «این شرکت 4 سال است از زیان دهی خارج شده و پیش بینی می‌شود در سال جاری به 5 هزار میلیارد تومان سوددهی برسد. پس از شرکت توسعه نیشکر، شرکت کشت و صنعت امام خمینی که مالکیت 100 درصدی آن به توسعه نیشکر تعلق دارد، عرضه اولیه خواهد شد. از ابتدا این شرکت سودده بود و تولید شکر خام آن 110 هزار تن و بیشتر از ظرفیت اسمی است.»

عرضه اولیه شرکت نیشکر و صنایع جانبی

عبدناصری ضمن اشاره ارزیابی مجدد این شرکت تا مرداد ماه، اظهار کرد: «سازمان خصوصی سازی 30 خرداد سال گذشته آخرین ارزش شرکت توسعه نیشکر را 120 هزار میلیارد تومان را اعلام کرده، اما باید دوباره ارزیابی انجام شود. حدود 40 درصد نیشکر، سبز و 60 درصد سیاه برداشت می‌شود. برداشت سیاه طبق اصول محیط زیست نیست. برداشت 100 درصد سبز نیازمند سرمایه گذاری سنگین است که فعلا امکان پذیر نیست.»

طبق اعلام وی، هر دستگاه برداشت نیشکر 350 هزار دلار قیمت دارد که هر واحد به 24 دستگاه نیاز دارد که با شرکت هپکو جهت تامین آن مذاکراتی صورت گرفته است. از طرفی مالک هفت تپه، سازمان ایدور بوده، بااین‌حال بصورت قانونی امکان واگذاری آن به این شرکت وجود ندارد. ظرفیت تولید خوراک دام با 100 هزار تن، صرفاً 40 هزار تن بوده که بازار فروش مناسبی در اختیار ندارد و اجازه صادرات هم وجود ندارد. البته امکان توسعه تولید کاغذ وجود داشته و حالا 100 هزار متر مکعب در سال ام دی اف تولید می‌شود.

عبدناصری در پایان خاطرنشان کرد: «پرداخت مالیات به روز است و هیچ مشکلی وجود ندارد. سالانه 50 میلیون دلار ارز از صادرات الکل و ام دی اف کسب می‌شود که باید در بازار مبادلات ارزی عرضه شود. بطور ناخالص 104 هزار هکتار زمین داشته که 80 هزار هکتار به نام مجموعه است و هزینه 24 هزار هکتار پرداخت شده تا اسناد رسمی آن صادر شود. 1.84 میلیارد متر مکعب حق آبه سالانه است.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص عرضه اولیه شرکت نیشکر و صنایع جانبی به عنوان بزرگترین عرضه اولیه بورس ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر