;
coinex

اتوبوس برقی ایرانخودرو دیزل با دریافت نشان استاندارد ملی به زودی راهی جاده‌ها می‌شود!

با گذشت 20 روز از انتقاد رئیس جمهور نسبت تأخیر در اعطای مجوزهای استاندارد به خودروهای برقی مپنا و اتوبوس برقی ایرانخودرو دیزل سرانجام این امر محقق شد.

سرانجام دیروز در آخرین روز از ماه اردیبهشت 1402، اتوبوس برقی ایرانخودرو دیزل تحت عنوان ای آتروس (e-Atros) که در 22 اسفندماه 1400 رونمایی شده بوده و برنامه عرضه آن در سال 1401 وجود داشت، استانداردسازی شد. البته پیش‌تر نیز، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران وعده رونمایی از اولین خودروی برقی ملی تا پایان اردیبهشت ماه، را داده بود.

بیشتر بخوانید: نخستین خودرو برقی ایران به نام اسکای ول ET5 معرفی شد [+مشخصات و امکانات]

ارائه مجوز استاندارد به اتوبوس برقی ایرانخودرو دیزل

بالاخره این وعده دیروز اجرایی شده و آیین اعطای نخستین نشان ملی استاندارد اتوبوس برقی داخلی با حضور رئیس سازمان ملی استاندارد، «مهدی اسلام پناه»، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، «علیمردان عظیمی»، و برخی نمایندگان مجلس از جمله تالارپشتی، شریفیان و همچنین مدیرعامل ایران خودرو دیزل، «جواد توسلی مهر»، برگزار و اتوبوسی که 22 اسفند سال 1400 رونمایی شده بود، سرانجام موفق به کسب نشان ملی استاندارد اولین خودروبرقی ساخت داخل شد.

در ابتدا «مهدی بالو»، قائم مقام شرکت ایران خودرو دیزل درباره روند توسعه اتوبوس برقی داخلی بیان داشت: «روند کلان در حوزه بازار خودروهای تجاری تا سال 2030 به سمت برقی شدن حرکت می‌کند. تا پایان این سال، 68 درصد اتوبوس‌های برقی در دنیا برقی خواهند شد. مراکز تحقیق و توسعه در شرکت‌های مطرح دنیا به سمت برقی سازی حرکت کرده‌اند.‌ خوشحالیم که ما هم کار را در این حوزه آغاز و پروژه‌های خوبی را پیش می‌بریم و نخستین شرکتی هستیم که اتوبوس برقی تولید کرده‌ایم. بحث آلودگی و مصرف سوخت هم دو نیرومحرکه قوی برای ما به منظور شروع پروژه تولید اتوبوس برقی بوده است. با استفاده از پلتفرم داخلی قیمت تمام شده ما 50 درصد کاهش پیدا کرد. در صورتی که، برای واردات باید بیش از 300 هزار دلار هزینه انجام می‌شد. دانش برقی سازی در ایران‌خودرو دیزل داخلی شده است و در حال حاضر، توانایی کامل برای تولید این خودروها را داریم. موتور برقی هم داخلی سازی خواهد شد و از سال آینده موتور برقی داخلی استفاده خواهیم کرد. موتور اتوبوس برقی ما 300 کیلو وات ساعت است. شیب‌روی 20 درصد از جمله ویژگی‌های این محصول است. پیمایش این اتوبوس 250 کیلومتر است. این اتوبوس استانداردهای 85 گانه را پاس کرده است. طی یک هفته گذشته حدود 12 استاندارد جدید را پاس کردیم. تا پایان سال جاری نیز تمام استانداردها را در تمام محصولات متن خواهیم داشت.»

توسلی مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل در ادامه افزود: «ظرفیت تولید سالیانه 41 هزار دستگاه خودرو تجاری است. البته این ظرفیت در دهه 90 با سقوط آزاد مواجه شد و بزرگ ترین تولیدکننده خودروهای تجاری در خاورمیانه با زیان سنگین مواجه شد.»

وی همچنین اعلام کرد: «به نحوی که، در  سال 99  زیان 6 هزار میلیارد تومانی بری ایران‌خودرو دیزل ثبت شد، اما این روند در سال 99 تغییر کرد و با افزایش تولید رکورد تولید 63ساله در ایران‌خودرو دیزل شکسته شد.‌ تولید ما طی سال گذشته بیش از 90 درصد رشد داشت. سال گذشته یک ماه با تولید 2 هزار دستگاه به  اندازه یک سال تولید کردیم.»

مدیرعامل ایران خودرو دیزل در مورد ارزش بازار این شرکت گفت: «در حال حاضر، ارزش بازار ما به بیش از 47 هزار میلیارد تومان رسیده است. ارزش بازار ما نزدیک به یک میلیارد دلار است. در سال 1401 شش هزار پانصد میلیارد تومان سود تولید کرده‌ایم. روند رشد سودآوری شرکت ما صعودی است و نسبت به سایر خودروسازان تجاری شرایط بسیار بهتری داریم.»

در همین راستا مدیرعامل ایران خودرو دیزل ضمن بیان وجود چنین همکاری با سازمان استاندارد عنوان داشت: «این همکاری در نهایت منجر به اعطای نخستین مجوز تولید اتوبوس برقی با استانداردهای 85گانه شده است.»

توسلی مهر در ادامه تصریح کرد: «فاصله تولید ایران خودرو دیزل با سایر تجاری‌سازان افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر، ما رهبر تجاری‌سازان هستیم. نسبت به سایر صنایع هم ما بیش از ده برابر رشد داشته‌ایم. در بحث خدمات پس از فروش از رتبه 3 به رتبه 2 کاهش پیدا کردیم.»

اتوبوس برقی ایرانخودرو دیزل

وی ضمن اشاره به شرایط مطلوب محصولات ایران خودرو دیزل در حوزه استاندارد افزود: «فرآیند استانداردسازی را با سرعت طی کرده‌ایم و تا پایان سال محصولات و موارد بیش تری از محصولات ما به سمت استانداردهای 85گانه حرکت می‌کند.»

وی عنوان داشت: «امسال تقریباً نمونه برقی تمام محصولات ایران خودرو تولید خواهد شد. ضمن این که دامپتراک 100 تن برقی را هم رونمایی خواهیم کرد.»

اتوبوس برقی ایرانخودرو دیزل

رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در ادامه این مراسم همچنین اظهار داشت: «رشد تولید باید با مقیاس اقتصاد تولید همراه باشد. یعنی باید از مرزها عبور کنیم. بنابراین وقتی صحبت از تولید می‌کنیم از تولید کیفی صحبت می‌کنیم. تولیدی که بتواند صادرات داشته باشد. در موضوع کیفیت نباید کوتاه بیاییم. در سالی که رشد تولید نام‌گذاری شد ما بسته 46 ماده‌ای را تدوین کرده‌ایم تا رشد کیفی در سال جاری داشته‌ باشیم. این بسته در سه فصل واردات، تولید داخلی و صادرات تدوین شده است.»

مهدی اسلام پناه افزود: «امروز روز بسیار ارزشمندی برای مردم است و ما توانستیم حرکت هوشمندانه‌ای انجام بدهیم. این خودرو برقی که امروز رونمایی شد مصداق بارز توان کیفی در صنعت خودرو کشور است.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «امیدواریم با بالا بردن درصد داخلی سازی در این خودرو، عقب ماندگی‌های قبلی را جبران کنیم‌. ما باید عقب‌ماندگی‌هایمان را نسبت به دیگر رقبای خارجی جبران کنیم. کشورهای دیگر هدف‌گذاری بسیار بالایی برای تولید و عرضه این خودروها دارند. برای کشور ما این خودروها بسیار اهمیت دارند، چراکه باعث ایجاد هوای پاک و ذخیره انرژی که معضل بزرگ کشور است می‌شوند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اعطای مجوز استاندارد به اتوبوس برقی ایرانخودرو دیزل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر