;
coinex

تسهیلات 500 میلیارد تومانی دولت سیزدهم برای ساخت گوشی ایرانی ؛ رویای دست‌نیافتنی دولت‌های پیشین محقق می‌شود؟

برنامه ساخت گوشی ایرانی به تعداد یک میلیون دستگاه با جدیت زیادی از سوی سازمان فناوری اطلاعات دنبال شده و برای این امر 500 میلیارد تومان تسهیلات ارائه می‌شود.

«محمد خوانساری»، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، یکی از برنامه‌های امسال این سازمان را تولید و ساخت گوشی ایرانی قلمداد کرده است. البته بومی‌سازی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات همواره یکی از برنامه‌های چند سال اخیر بوده و از سال‌ها قبل تولید گوشی‌های موبایل بومی مدنظر قرار گرفته و حتی طرح‌هایی جهت راه‌اندازی مرورگرها و موتورهای جست‌وجوی بومی نیز به مرحله اجرا رسیده که این موتورهای جست‌وجو همچنان به سختی در حال فعالیت هستند.

طبق اعلام خوانساری هدف‌گذاری تولید گوشی‌های تلفن همراه داخلی به میزان یک میلیون بوده که در دستور کار سازمان فناوری اطلاعات قرار دارد. وی در این رابطه بیان داشت: «یکی از برنامه‌ها تولید گوشی هوشمند تلفن همراه داخلی خواهد بود که امسال حداقل 500 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی برای آن در نظر گرفته شده و هدف‌گذاری ما ساخت یک‌ میلیون گوشی هوشمند است.»

این در حالی است که سال پیش نیز وزارت ارتباطات تولیدکنندگان داخلی سیستم‌عامل تلفن همراه هوشمند را دعوت به همکاری کرده بود. این موضوع در صحبت‌های اخیر رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز مجدد مورد تأکید قرار گرفته است: «حمایت‌هایی برای توسعه سیستم عامل داریم که منابعی برای آن لحاظ شده و شرکت‌هایی اعلام توانمندی کرده‌اند که در سال 1402 به سرانجام‌ خوبی خواهد رسید.»

نکته دیگری که خوانساری طی اظهارات اخیر خود به آن اشاره کرده، موضوع اختصاص بودجه جهت حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال بود. این موضوع در حالی مطرح شده که پیش از این خوانساری اعلام کرده بود هنوز بودجه‌ای جهت اجرای این طرح حمایتی فراهم نشده، حالا اما از تخصیص بودجه خبر داده است.

بیشتر بخوانید: اصفهانی‌ها، بزرگترین خریداران گوشی پرچمدار در ایران هستند!

تسهیلات ساخت گوشی ایرانی

لازم به ذکر است که هدف تولید گوشی بومی قبلاً در دوران دولت‌های پیشین هم کم‌وبیش پیگیری شده و تا حدودی نیز اجرا شد. بااین‌حال، تا امروز تجربه آنچنان موفقیت‌آمیزی به‌دست نیامده و می‌توان آن را رؤیای دست‌نیافتنی دولت‌ها قلمداد کرد. حالا باید منتظر نتیجه هدف‌گذاری سازمان فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم برای تولید این کالاها باشیم.

تسهیلات 500 میلیارد تومانی دولت سیزدهم برای ساخت گوشی ایرانی ؛ رویای دست‌نیافتنی دولت‌های پیشین محقق می‌شود؟

 

تولید تجهیزات شبکه ملی اطلاعات نیز یکی دیگر از طرح‌های بومی‌سازی به‌حساب می‌آید؛ براساس ادعای محمد خوانساری، این موضوع نیز در حال پیشرفت است. وی در این مورد عنوان داشت: «در 16 سرفصل با 43 موضوع اعلام شده و شرکت‌های توانمند و علاقه‌مند برای فعالیت در این حوزه می‌توانند در جلسات مشترک وزارت اطلاعات و معاونت علمی وزارت صمت شرکت داشته باشند و برنامه خود را ارائه کرده و تعهداتی بدهند که چگونه می‌توانند این بومی‌سازی را انجام دهند و وزارت ارتباطات هم حمایت‌هایی در این زمینه خواهد داشت.»

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در پایان ضمن اشاره به برنامه مشترک معاونت فناوری و سازمان فناوری اطلاعات جهت حمایت از کسب‌وکارها خاطرنشان کرد: «هزار میلیارد تومان منابع برای توسعه کسب‌وکارها در حوزه اقتصاد دیجیتال تخصیص داده شده است.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تخصیص تسهیلات 500 میلیارد تومانی برای ساخت گوشی ایرانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر