;
coinex

با هدست واقعیت افزوده محققان MIT می‌توانید پشت دیوار‌ها، داخل جعبه و درون هرچیزی را ببینید! [+فیلم]

با هدست واقعیت افزوده محققان MIT هیچ چیز از دید شما پنهان نخواهد ماند و شما قادر به دیدن هرچیزی پشت موانع هستید.

هدست واقعیت افزوده محققان MIT آنقدر پیشرفته شده است که می‌تواند پشت دیوارها، داخل جعبه و درون هرچیزی را که در حالت عادی قادر به دیدن نیستید به شما نشان دهد. این هدست واقعیت افزوده که X-AR نام دارد از تکنولوژی هوش مصنوعی بهره می‌برد و آنطور که مشخص شده، این هدست در واقع قرار است در قالب یک فناوری جدید برای هدست فوق پیشرفته Microsoft HoloLens به کار بسته شود.

بیشتر بخوانید: هدست واقعیت ترکیبی اپل در WWDC 2023 رونمایی خواهد شد؛ آغاز عصری جدید

ویژگی‌های هدست واقعیت افزوده محققان MIT شامل چه موادی می‌شود؟

براساس اعلام آزمایشگاه MIT، اختراع جدید محققان X-AR نام دارد و درواقع نوعی هدست واقعیت افزوده است. این دستگاه به افراد اجازه می‌دهد اجسامی را که پشت دیوارها، داخل جعبه‌ها و موانع دیگر قرار دارند را مشاهده کنند. درواقع این فناوری، افزونه‌ای برای HoloLens مایکروسافت است.

روش‌ کار X-AR، شامل طرح‌های جدید آنتن، الگوریتم‌های پردازش سینگال بی‌سیم و ادغام حسگرهای مختلف مبتنی‌بر هوش مصنوعی است.

آنتن باند‌پهن روی هدست به HoloLens اجازه می‌دهد اجسام خاصی را که خارج از محدوده‌ی دید کاربر قرار دارند پیدا کند. اشیایی که این دستگاه قصد دارد ردیابی کند باید به شناسه‌ی فرکانس رادیویی (RFID) مجهز شوند. این RFID‌های پرکاربرد روی اشیای متعددی مثل لباس و کارت‌های اعتباری دیده می‌شود.

ویژگی‌های هدست واقعیت افزوده محققان MIT شامل چه موادی می‌شود؟

به گزارش فاکس‌نیوز، تا زمانی‌ که هدست در فاصله‌ی ۱۵ فوتی جسم قرار داشته باشد و اشیاء به RFID مجهز شوند، آنتن هدست می‌تواند سیگنال‌ها را ارسال کند و RFID روی شیء، سیگنال را مثل آینه منعکس خواهد کرد. RFIDها به باتری نیاز ندارند و قیمت هرکدام فقط ۲ تا ۳ سنت است و بدین‌ترتیب بسیار مفید و کاربری و البته مقرون‌به‌صرفه‌تر از محصولاتی مثل ایرتگ اپل هستند.

روش کارکرد تکنولوژی واقعیت افزوده‌ MIT برای مشاهده‌ اجسام پشت دیوار یا داخل جعبه‌ها، احتمالاً برای استفاده‌های روزمره مفید است. به‌عنوان مثال اگر به‌دنبال پیراهن خاصی هستید، هدست می‌تواند به شما در پیدا کردن آن کمک کند. به‌هرحال، این هدست توانایی بسیار بیشتری دارد و می‌تواند برای کارگران انبارها که قصد دارند کالای خاصی را پیدا کنند، مفید باشد.

محققان MIT امیدوارند از این هدست در مأموریت‌های نجات استفاده شود. هدست مذکور می‌تواند از سیگنال‌های فرکانس‌های رادیویی برای تشخیص اینکه قلب کسی می‌تپد یا نفس می‌کشد، بهره ببرد. به‌عنوان مثال، اگر فاجعه‌ بزرگی رخ دهد و فردی در مکانی گیر افتاده باشد که نمی‌تواند از آن خارج شود (مثلاً ساختمانی که فرو ریخته) نجاتگرانی که از این هدست استفاده می‌کند از نظر تئوری قادر خواهد بود تا زمانی‌ که فرد نفس می‌کشد، مکان آن را به‌سرعت پیدا کند.

آیا بهره‌گیری از هدست X-AR خطرناک است؟

تنها نگرانی موجود برای استفاده از X-AR، حریم خصوصی است. اگر قرار باشد این محصول در دست مجرمان قرار گیرد، احتمالاً از آن برای جاسوسی از افراد در خانه‌ها و حتی محیط کار بهره خواهند برد. به‌هرحال محققان MIT همچنان درحال کار روی این هدست هستند و به‌نظر نمی‌رسد حداقل در آینده‌ نزدیک دردسترس عموم قرار گیرد.

مثل هر فناوری جدید دیگری، نگرانی‌هایی درمورد احتمال سوءاستفاده از X-AR وجود دارد. این هدست پتانسیل بسیار بالایی در پیدا کردن اقلام گم‌شده و اشیای پنهان دارد و البته باید بین مزیت‌ها و نگرانی‌های مرتبط با حریم خصوصی، تعادل مناسبی برقرار کند.

همان‌طور که MIT به توسعه‌ X-AR ادامه می‌دهد، اطمینان از ارائه‌ راهکارهای نوین برای محافظت از حریم خصوصی و امنیت افراد، مهم خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درخصوص هدست واقعیت افزوده محققان MIT چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر