;
coinex

پیشرفت هوش مصنوعی بیش از هرچیز جایگاه‌های شغلی زنان را تهدید می‌کند!

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که پیشرفت هوش مصنوعی بیش از هرچیز جایگاه‌های شغلی زنان را تهدید می‌کند.

یک شرکت آمریکایی در اظهارنظری عجیب که براساس مطالعه اداره ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا بدست آمده است، عنوان کرد که پیشرفت هوش مصنوعی بیش از هرچیز جایگاه‌های شغلی مربوط به زنان را تهدید می‌کند.

هوش مصنوعی از زمان قدرت گرفتن تهدیدی بسیار جدید برای کارکنان شرکت‌های مختلف و کسب‌وکارهای ریز و درشت شده است و همه گمان می‌کنند که این تکنولوژی ممکن است موقعیت شغلی‌شان را تهدید کند. حال محققین می‌گویند که زنان بیش‌از هرچیز دیگری ممکن است از پیشرفت این تکنولوژی آسیب ببینید.

بیشتر بخوانید: هشدار توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی: احتمال انقراض بشر به وسیله هوش مصنوعی وجود دارد و باید مراقب آن باشیم!

پیشرفت هوش مصنوعی تهدید جدی برای جایگاه‌های شغلی زنان

به گزارش بلومبرگ، شرکت Revelio Labs براساس مطالعه اداره ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا شغل‌هایی را پیدا کرده است که با بیشترین احتمال، هوش مصنوعی جایگزین آن‌ها خواهد شد. آن‌ها سپس این شغل‌ها را بر طبق جنسیت افراد تقسیم‌بندی کردند و متوجه شدند که اکثر شغل‌های در معرض خطر مثل منشی‌ها در اختیار زنان قرار دارند.

بنابراین پیشرفت‌های هوش مصنوعی هم تشدیدکننده شکاف جنسیتی در بازار نیروی کار خواهد بود؛ چرا که‌بسیاری از شرکت‌ها در نظر دارند که‌بخشی از کارمندان خود را تعدیل کنند و به‌جای آن‌ها از هوش مصنوعی بهره بگیرند. برای مثال، IBM اخیراً گفته بود که استخدام نیروهای جدید را در شغل‌هایی مثل بخش منابع انسانی که می‌توانند به‌راحتی با این فناوری جایگزین شوند، کاهش خواهد داد.

پیشرفت هوش مصنوعی تهدید جدی برای جایگاه‌های شغلی زنان

هوش مصنوعی به‌احتمال‌زیاد جای شغل‌هایی را می‌گیرد که‌شامل انجام کارهای تکراری هستند و زنان عمدتاً در این شغل‌ها فعالیت دارند. برای نمونه، هوش مصنوعی ChatGPT می‌تواند متون طولانی را به‌سرعت بازبینی و خلاصه کند، درحالی‌که انجام این کار توسط انسان‌ها زمان زیادی طول می‌کشد. «هاکی اوزدنورن»، اقتصاددان شرکت Revelio Labs می‌گوید:

توزیع جنسیت در مشاغل مختلف منعکس‌کننده سوگیری‌هایی است که در عمق جامعه ما وجود دارد و زنان اغلب به‌نقش‌هایی مثل دستیار مدیر و منشی محدود می‌شوند. درنتیجه اثر هوش مصنوعی میان جنسیت‌ها نامتوازن خواهد بود.

اوزدنورن اضافه می‌کند که‌برای آینده باید فرصت‌های آموزشی دوباره را مهیا کنیم تا امکان انتقال زنان به‌شغل‌های جدید وجود داشته باشد. او توضیح می‌دهد: «با این کار می‌توانیم از پتانسیل‌های هوش مصنوعی بهره‌مند شویم و از مهارت‌های ارزشمند و تخصص افراد کمک بگیریم.»

Revelio Labs در بخش دیگری از این گزارش می‌گوید کارمندان ماهر هم چندان نباید احساس امنیت داشته باشند. مطالعات اولیه نشان داده است که هوش مصنوعی مولد می‌تواند بر شغل‌های پردرآمد بیشتر از شغل‌های تولیدی غیرسنتی اثر بگذارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ تهدید هوش مصنوعی برای جایگاه‌های شغلی زنان چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر