;
coinex

مصرف بنزین خودروهای ایرانی سه برابر میانگین جهانی است!

میزان بالای مصرف بنزین خودروهای ایرانی را می‌توان در کنار ده‌ها عامل شکل‌گیری ناترازی این روزها در مسئله بنزین دانست که دارای یک اثر بحرانی خودرویی است.

موضوع ناترازی بنزین، دارای جنبه‌های مختلفی است. در این راستا از عقب‌ماندگی توسعه ظرفیت‌های تولید و عدم تنوع‌بخشی به سبد سوخت تا عدم بهینه‌سازی مصرف سوخت و بی‌توجهی به مهار رشد بدون قاعده مصرف، ده‌ها عامل باعث ایجاد این بحران هستند که متأسفانه ایران را از یک کشور صادرکننده بنزین به واردکننده آن مبدل ساخته است.

به گزارش تکراتو و به نقل از تسنیم، قرارگیری در پرتگاه ناترازی بنزین با برداشت بی‌رویه از ذخایر استراتژیک و در برخی موارد، تلفیق محموله‌های وارداتی با تولید داخل، همچنان به قوت خود باقی است. این در حالی است که کلیه ظرفیت پالایشگاهی و در پاره‌ای از موارد ظرفیت برخی مجتمع‌های پتروشیمی جهت افزایش تولید بنزین کشور دست به دست هم داده‌اند، بااین‌حال، در رقابت میان تولید و مصرف، باز هم شاهد پیشتازی طرف مصرف هستیم و هر از چند گاهی نیز، رکوردهای جدید مصرف حتی در ایام کم تردد سال هم به ثبت رسیده است.

در همین زمینه «مالک شریعتی نیاسر»، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در ماه فروردین ضمن تأیید انجام اقداماتی برای واردات بنزین در مقاطعی از سال 1401، خبری مبنی بر پیش‌بینی واردات 600 میلیون دلاری بنزین در طول امسال را اعلام کرد و بیان داشت:‌ «چون دولت برای سال 1402 پیش بینی واردات کرده است، احتمالا در این سال، تراز تولید و مصرف، منفی می‌شود.»

بیشتر بخوانید: سهمیه بندی جدید بنزین اعلام شد؛ هر خودرو ماهانه چند لیتر بنزین دارد؟ [بروزرسانی: تکذیب شد]

بحران میزان بالای مصرف بنزین خودروهای ایرانی

یکی از موضوعات پراهمیت در حوزه خودروها، فرسودگی آن‌ها و عقب‌ماندگی طولانی مدت در بخش کنار گذاشتن خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌و نقل کشور بوده که همین امور باعث شده تا در کنار ده‌ها عامل بروز ناترازی این روزها در موضوع بنزین، شاهد میزان بالایی از مصرف بنزین خودروهای ایرانی باشیم و حالا باید قائل بر این نظر باشیم که اثر بحران خودرویی در ایجاد ناترازی بنزین به عنوان اصلی‌ترین عامل، شناخته خواهد شد.

مصرف بنزین خودروهای ایرانی

براساس اعلام معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، از حدود 25 میلیون خودروی در حال تردد کشور، 6.5 میلیون خودرو، فرسوده هستند. در حقیقت می‌توان گفت که تقریبا به ازای هر 4 خودروی درحال تردد در جاده‌های درون شهری و برون شهری، یک خودرو فرسوده بوده که هم مصرف بنزین بالایی دارد و هم آلایندگی آن به میزان قابل‌توجهی نسبت به خودروهای دیگر بیشتر است.

با این وجود تأثیر خودروها بر پرمصرفی در بخش بنزین، صرفاً معطوف به خودروهای فرسوده نیست. حتی خودروهای نو شماره و تازه تولید هم در کشور ما، میزان مصرف بالایی در مقایسه با استانداردهای جهانی دارند.

اظهارات مسئولین صنعت نفت کشور درباره مصرف بنزین خودروهای ایرانی

در این راستا، «جلیل سالاری»، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: «23 درصد خودروهای ما سن بالای 20 سال دارند؛ درحالی‌که از تبصره 13 غافل شده‌ایم و روند خروج خودروهای فرسوده از ناوگان در کشور متوقف شده است.»

معاون وزیر نفت همچنین اضافه کرد: «لازم است سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف به ‎ویژه در بخش حمل‌ونقل و خودرو هر چه سریع‌تر اجرایی شود و در صورت پیاده‌سازی این سیاست‌ها روزانه 16 میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.»

مصرف بنزین خودروهای ایرانی

وی همچنین افزود: «باید در کنار خودرو‌هایی که وارد چرخه می‌شوند، تعدادی از خودرو‌های فرسوده را هم خارج کنیم؛ زیرا در سال 92 حدود 19 میلیون خودرو در چرخه داشتیم، اما اکنون این رقم به 30 میلیون رسیده است.»

از طرفی «سعید مداح مروج»، مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مورد میزان مصرف بنزین خودروهای ایرانی اعلام داشت: «متوسط مصرف خودروها در داخل نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است؛ درحالی که خودروهای ما باید در هر 100 کیلومتر 4 لیتر مصرف بنزین داشته باشند، در حال حاضر خودروهای ما ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف بنزین دارند.»

بنابراین در صورتی که تولیدات خودروهای پرمصرف در کشور کمتر شده و با تولید خودرو با استانداردهای روز جهان در میزان مصرف بنزین جایگزین شوند، مصرف بنزین کشور حداقل به نصف کاهش پیدا می‌کند و صرفاً با اصلاح یک عامل خودرو در بین ده‌ها عامل، نه‌تنها معضل ناترازی بنزین برطرف خواهد شد بلکه دوباره تبدیل به صادرکننده بنزین نیز خواهیم شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص میزان مصرف بنزین خودروهای ایرانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما ک میگی مصرف بنزین سه برابر کشورهای دیگست دلیلش اینه ک باید تولید خودروهای داخلی رو تعطیل کرد کجای دنیا خودروها ۹ الی ده لیتر مصرف دارن ولی اینجا ایران داریم

    پاسخ