;
coinex

کشف یک کهکشان در کیهان اولیه توسط تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب موفق به کشف یک کهکشان در کیهان اولیه شد. این کهکشان بسیار کوچک و کم‌نور بوده و درون آن مملو از هیدروژن است.

اخترشناسان با استفاده از قابلیت‌های منحصربه‌فرد تلکسوپ فضایی جیمزوب موفق به کشف یک کهکشان در کیهان اولیه شدند که اندازه‌ای بسیار کوچک داشته، فوق‌العاده کم‌نور است و به گفته اخترشناسان، درون آن پر از هیدروژن متعلق‌به زمان بیگ‌ بنگ است. با این کشف جدید و تصویربرداری جیمزوب، دانشمندان به‌راحتی می‌توانند لایه‌های مختلف این کهکشان را واکاوی کنند.

بیشتر بخوانید: احتمال نابودی حلقه‌های زیبای زحل در گذر زمان قوت گرفت

کشف یک کهکشان در کیهان اولیه تأیید شد

کهکشان «JD1» یک کهکشان کوچک و کم‌نور بوده که مملو از هیدروژن باقی مانده از زمان بیگ‌ بنگ است. دانشمندان به تازگی تایید کردند که این کهکشان متعلق به کیهان اولیه است.

پس از بیگ بنگ عالم به اندازه کافی منبسط و سرد شد تا اتم‌های هیدروژن تشکیل شوند. از آنجا که هنوز اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها شکل نگرفته بودند، در غیاب نور عالم وارد دوره‌ای شد که از آن با عنوان «عصر تاریک» یاد می‌کنند. اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها چند صد میلیون سال بعد ظاهر شدند و شروع به سوزاندن هیدروژنی کردند که از بیگ بنگ (انفجار بزرگ) باقی مانده بود. بدین‌ترتیب کم کم عالم روشن و شفاف شد.

کشف یک کهکشان در کیهان اولیه تأیید شد

اکنون محققان دانشگاه «UCLA» وجود یک کهکشان کم‌نور و دور را تایید کرده‌اند که متعلق به عالم اولیه است. به عبارت دیگر، کم‌نورترین کهکشان متعلق به کیهان اولیه است. مطالعه این کهکشان به آن‌ها کمک می‌کند تا بفهمند دوران تاریک کیهان چگونه به پایان رسیده است.

این کهکشان که «JD1» نام دارد، یکی از دورترین کهکشان‌هایی است که تا به امروز شناسایی نشده و نمونه‌ای از کهکشان‌هایی بوده که در مه اتم‌های هیدروژن به جا مانده از انفجار بزرگ سوختند و به نور اجازه دادند تا در عالم بتابد و آن را به شکلی درآورد که امروز می‌بینیم. این کشف با استفاده از «تلسکوپ جیمز وب» انجام شد و یافته‌های آن در مجله «نیچر» به چاپ رسید.

JD1 آنقدر کم نور و دور است که مطالعه آن بدون تلسکوپ قدرتمند جیمز وب امکان‌پذیر نیست. این کهکشان در پشت خوشه بزرگی از کهکشان‌های مجاور به نام «آبل 2744» قرار دارد که گرانش آن‌ها سبب تقویت نور JD1 شده و باعث می‌شود بزرگتر و 13 برابر درخشان‌تر از آنچه هست به نظر بیاید.

کشف یک کهکشان در کیهان اولیه تأیید شد

دانشمندان با کمک این اطلاعات تخمین می‌زنند این کهکشان 13.3 میلیارد سال سن دارد و به عبارت دیگر زمانی تشکیل شده است که عالم تنها 4 درصد سن کنونی خود – 13.8 میلیارد سال – را داشته است.

محققان در این مطالعه از طیف‌نگار نزدیک به فروسرخ تلسکوپ جیمز وب ملقب به «NIRCam» استفاده کردند تا طیف نور فروسرخ آن را بدست آورند. این طیف به آن‌ها اجازه می‌دهد تا سن دقیق، فاصله کهکشان از زمین و تعداد ستارگان و میزان غبار را تعیین کنند.

ترکیبی از بزرگنمایی گرانشی و تصاویر دیگری که با ابزارهای دیگر جیمز وب بدست آمد، این امکان را برای تیم فراهم کرد تا ساختار کهکشان را با جزییات و وضوح بی‌سابقه مطالعه کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ کشف یک کهکشان در کیهان اولیه توسط تلسکوپ جیمز وب چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر