;
coinex

مرکز پژوهش‌های مجلس از رشد 950 درصدی قیمت مسکن در تهران خبر داد!

مرکز پژوهش‌های مجلس در اطلاعیه‌ای ناراحت‌کننده عنوان کرد که از سال 96 تا 1401 با رشد 950 درصدی قیمت مسکن در تهران مواجه شده‌ایم.

بنابر اطلاعیه مرکز پژوهش‌های مجلس و با اتکا به آمار مرکز آمار ایران که در یک گزارش تحلیلی از سال 1392 تا 1401 گرفته شده است، می‌توان عنوان کرد که تا سال 1401 با رشد 950 درصدی قیمت مسکن در تهران مواجه بوده‌ایم که یک آمار اسفناک و حتی غیرقابل تصور محسوب می‌شود. اما مرکز پژوهش‌های مجلس 4 راهبرد اصلی برای حل مشکل مسکن ارائه داده است که در ادامه مطلب شرح داده‌ایم.

بیشتر بخوانید: مبلغ وام ودیعه مسکن 1402 مشخص شد [+موافقت نمایندگان با افزایش وام ودیعه مسکن]

رشد 950 درصدی قیمت مسکن در تهران

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با موضوع چالش‌های مسکن شهری در ایران به بررسی ابعاد مختلف بحران مسکن پرداخته است. در این گزارش با تأکید بر اینکه قیمت مسکن در کل کشور، به ویژه در کلان‌شهرها، در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ رشدی ۱۰ برابری به خود دیده و ضرب‌آهنگ این افزایش بســیار سریع‌تر از افزایش درآمد خانوار‌های دهک‌های پایینی و میانی بوده، تأکید شده سال‌هاست که در تله سیاســتی «عرضه کور» افتاده‌ایم:

عرضه واحد‌های مسکونی نوساز که بخشی از آن لوکس و گران‌قیمت است و از آن مهم‌تر، هیچ نسبتی با تغییرات جمعیت شناختی، توان مالی خانوار‌ها و مکان‌یابی مناسب برای پاسخگویی جامعه مدار به نیاز‌های ســکونتی ندارند و هیچ نوع کنترلی نیز برای عرضه آن‌ها به بازار در کار نیست و در برخی از موارد به قیمت کاهش موجودی مسکن از رهگذر تخریب‌های سوداگرانه ساختمان‌های موجود تولید می‌شوند.

رشد 950 درصدی قیمت مسکن در تهران 

مرکز پژوهش‌های مجلس در یک برش پنج‌ساله وضعیت بحرانی مسکن در تهران را نشان داده است. طبق آمار منتشرشده بانک مرکزی، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق بیست و دوگانه تهران، طی ۵ سال یعنی از آذرماه سال ۱۳۹۶ تا آذرماه سال ۱۴۰۱، از ۵ میلیون و ۸۸ هزار تومان به ۴۸ میلیون و ۷۳ هزار تومان رسیده است، رشدی در حدود ۹۵۰ درصد. این درحالی است که حداقل دستمزد در این بازه زمانی در حدود ۶۰۰ درصد افزایش داشته است: از یک میلیون و ۱۲۵ هزار تومان در سال ۱۳۹۶ به ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان در سال.۱۴۰۱ رسیده است.

این مرکز در ادامه آورده است: اگر تورم عمومی سال گذشته را هم به این وضعیت اضافه کنیم، بغرنجی وضعیت وضوح بیشتری پیدا می‌کند. طبق گزارش بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ در مناطق شهری، ۴۳.۶ درصد بوده است. به عبارت دیگر، هزینه‌ای که یک خانوار برای تهیه سبد مشخصی از کالا و خدمات در بهمن‌ماه ســال ۱۴۰۱ صرف کرده است، نسبت‌به هزینه تهیه همین سبد در بهمن‌ماه ســال ۱۴۰۰ حدود ۴۳.۶ درصد افزایش یافته است.

طبق گزارش فقر مسکن، در سال ۱۳۹۸ حدود ۴۵ درصد از خانوار‌های مناطق شهری به مسکن استطاعت پذیر (با این تعریف که هزینــه آن بیش‌از ۳۰ درصد کل هزینه‌های خانوار باشــد) دسترسی نداشته‌اند، رقمی که در تهران ۷۹ درصد بوده است. البته باید در نظر داشت که این ارقام مربوط به بیش از سه سال قبل است. در این بازە زمانی در مهم‌ترین شهر کشور، یعنی پایتخت، متوسط قیمت هر متر مربع از حدود ۱۵ میلیون تومان در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ به حدود ۴۸ میلیون تومان در آذرماه سال ۱۴۰۱ جهش داشته است.

رشد 950 درصدی قیمت مسکن در تهران 

مرکز پژوهش‌های مجلس ۱۴ راهبرد سیاستی برای حل بحران مسکن پیشنهاد کرده است که ساخت مسکن استیجاری دولتی و عمومی در مناطق مختلف شهری با هدف همه‌شمولی، اصلاح رابطه حقوقی موجر-مستأجر برمبنای ثبات بخشی به زندگی استیجاری و احیای حقوق مستأجران در بخش مسکن استیجاری خصوصی، اجرای قانون کنترل اجاره‌بها، بازبینی جامع در نظام اعطای یارانه‌های مسکن با هدف گسترش مسکن استطاعت پذیر برای مسکن اولی‌ها و مستأجران برخی از این پیشنهاد‌ها هستند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص رشد 950 درصدی قیمت مسکن در تهران بنابر اطلاعیه مرکز پژوهش‌های مجلس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر