coinex
راهنمای خرید تکراتو

احتمال افزایش شدید قیمت خودرو با خبر تعطیلی فولاد مبارکه ؛ دست‌های پشت‌پرده در کارند!

با انتشار خبر تعطیلی فولاد مبارکه اصفهان احتمال افزایش شدید قیمت خودرو وجود دارد. ظاهراً قرار نیست بازار خودرو رنگ آرامش به خود ببینید.

معاونت معادن و صنایع منبع پایه وزارت صمت درخواستی مبنی‌بر تعطیلی فولاد مبارکه اصفهان به بهانه بازسازی و به‌سازی ارسال کرده است که اگر چنین باشد، بزرگترین کارخانه تولید فولاد که نقش عمده‌ای در تولید ورقه‌های تولیدی خودرو دارد، تا آخر سال تعطیل خواهد شد و همین موضوع باعث نگرانی‌های در خصوص قیمت خودرو شده است. مطمئناً در صورت تعطیلی این کارخانه، احتمال افزایش شدید قیمت خودرو دوچندان خواهد شد.

بیشنر بخوانید: مشخصات فنی دنا پلاس اتوماتیک جوانان توسط ایرانخودرو اعلام شد [+امکانات رفاهی]

با تعطیلی فولاد مبارکه اصفهان، احتمال افزایش شدید قیمت خودرو وجود دارد

براساس شنیده ها گویا قرار است فولاد مبارکه اصفهان، که نقش مهمی در تولید ورق‌های فولادی از جمله خودروسازی دارد، به درخواست معاونت معادن و صنایع منبع پایه وزارت صمت به بهانه بازسازی و به‌سازی (overhaul) از مردادماه تا انتهای سال تعطیل شود. این نامه هنوز به صورت رسمی منتشر نشده و ممکن است مانند نامه مدیرعامل ایران خودرو، چند وقت بعد رسانه‌ای شود، اما این اقدام در شرایط فعلی به قدری شوکه‌کننده و نابه‌جاست که نتیجه‌ای جز افزایش قیمت خودرو در پی نخواهد داشت.

با تعطیلی فولاد مبارکه اصفهان، احتمال افزایش شدید قیمت خودرو وجود دارد

در واقع، بعد از تله گرفتار کردن خودروسازان در دام تخصیص ارز و بلاتکلیفی قیمت‌ها، حمله ویران‌گر و سنگین دیگری از جبهه‌ای جدید آغاز شده است. هرچند طی سال‌های اخیر، خودروسازان در صف اول انتقادها قرار گرفته‌اند، اما بعداز استیضاح فاطمی امین نقدهای تند و کوبنده جای خود را به موج سهمگین حملات بنیان‌کن داده است.

ضربه بزرگ به خودروسازان

به نظر می‌رسد بخشی پنهان و قدرتمند، گام‌به‌گام در حال اجرای طرحی هستند تا خودروسازان داخلی به خصوص مونتاژکاران را فلج و زمین‌گیر کنند. اولین گام با تغییر نرخ ارز برای تعرفه ترخیص از ۲۸۵۰۰ تومان به بالای ۴۲ هزار تومان برداشته شد، اما با قیمت‌های جدید هم ارزی به خودروسازان داده نشده است. این عدم تخصیص مانع از سفارش‌گذاری می‌شود و با توجه به زمان‌بر بودن پروسه سفارش تا تحویل، به طور جد تولید خودرو در نیمه دوم سال با بحران‌های بسیار وحشتناک مواجه خواهد شد.

ایام پس از استیضاح

گام دوم، یک هفته بعد از استیضاح وزیر سابق صمت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲) با انتشار فهرست جدید قیمت خودروهای مونتاژی برداشته است. موضع‌گیری خودروسازان علیه قیمت‌ها (با توجه به افزایش صفر تا صدی هزینه‌های تولید) و پنهان شدن پشت ژست‌های عوام فریبانه، مردم عصبانی از گرانی‌ها را رودروی آن ها قرار داد. در این شرایط، طراحان این طرح توانسته‌اند خود را به خوبی در جلد مردم‌دوستی جا زده و افکار عمومی را در روز روشن فریب بدهند.

با تکمیل شدن بخش دیگری از طرح، درست در زمانی که تولیدکنندگان با مشکلات کمبود ارز و بلاتکلیفی دست به گریبان هستند، تعطیلی فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از منابع اصلی تأمین ورق‌های مورد نیاز خودروسازان، خطر تعطیلی و توقف تولید خودرو گام سوم این طرح به شمار می‌آید.

اما پرسش این است که چرا با جدی شدن طرح واردات خودروهای دست دوم تمام این اتفاقات پی در پی رخ می‌دهند؟ به‌نظر می‌رسد با یک بازخوانی ساده می‌توان به جواب رسید.

ابتدا نرخ ارز تغییر کرده و بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا می کند؛ سپس لایحه واردات خودروهای دست دوم به مجلس داده می‌شود؛ دو فوریت آن تصویب می‌شود؛ قیمت‌های جدید خودروهای مونتاژی اعلام می‌شود؛ جو روانی جامعه علیه خودروسازان می‌شود.

در این وضعیت، مدام بر طبل ارزان شدن خودرو با خودروهای وارداتی کوبیده می‌شود؛ بعد از ماه‌ها یک دفعه ۴ هزار خودرو مانده در پشت دروازه‌های گمرک ترخیص می‌شوند؛ صبح همان روز تعرفه به شدت افزایش‌یافته از سوی دولت ابلاغ می‌شود و در همان روز مجلس با کلیات لایحه واردات خودروهای دست دوم موافقت می‌کند.

حالا هم که قرار است فولاد مبارکه تعطیل شود. البته نمی‌توان از بازی پلیس خوب و بد در رسانه ملی برای جوسازی علیه خودروهای تولید داخل، لگن خواندن آنها و فرق نداشتن لندکروز و ۲۰۶ بی‌تفاوت گذر کرد.

احتمال افزایش شدید قیمت خودرو با خبر تعطیلی فولاد مبارکه!
احتمال افزایش شدید قیمت خودرو با خبر تعطیلی فولاد مبارکه!

پرسش دیگر این است که نتیجه این محدودیت‌ها و حملات پی در پی چه می‌شود؟ بر هم ریختن نظم و آشفتگی شدید بازار خودرو؛ کاهش شدید تولید و عرضه و افزایش قیمت؛ بروز نگرانی‌های مردم و مسئولان از پیامدهای آن، بالا رفتن قیمت تمام شده خودروهای وارداتی صفر پیرو تعرفه‌های جدید و نیاز به یک راهکار فوری و کارا.

یک راه‌حل ساده

به نظر می‌رسد تمام این داستان‌ها و جنگ و گریزها تنها و تنها برای مجاب و راضی کردن افکار عمومی برای واردات خودروهای دست دوم باشد.

در واقع، با توجه به قیمت خودروهای دست دوم در آن سوی مرزهای ایران و تعرفه‌های در نظر گرفته شده، این خودروها درست در بازه قیمتی محصولات مونتاژی قرار خواهند گرفت.

احتمال افزایش شدید قیمت خودرو با خبر تعطیلی فولاد مبارکه!

در واقع، طراحان این طرح بسیار حساب شده عمل کرده‌اند؛ از یک سو، می‌دانند که چاینیزاسیون صنعت خودروسازی کشور دیگر برای بسیاری از مردم قابل تحمل نیست و از سوی دیگر، نسبت‌به استقبال از خودروهای خارجی یقین دارند.

یعنی در بازاری که حق انتخاب چندانی وجود ندارد، ورود این خودروهای دست دوم با تنوع بالا به مثابه یک معجزه به‌شمار می‌آید. البته شور و شعف ناشی از این واردات چندان طولانی نخواهد بود. سیل که بیاید همه را با خود خواهد برد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص احتمال افزایش شدید قیمت خودرو با خبر تعطیلی فولاد مبارکه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (6 نظر)

    شاتدانهای سالیانه فولاد مبارکه به صورت قانونی یک ماهه است ولی نهایتا ده روزه تمامش میکنن چرا شما اینقدر نونتون را تو خون مردم میزنید ومیخورید خصوصا تکراتو چطور این پولها از گلوی زن وبچهتون پایین میره

    پاسخ

    اینقدر دروغ تحویل مردم ندهید تکراتو ی دروغگو

    پاسخ

    من ۳۰ سال فولاد مبارکه جوانی خودم را مثل دوستان گذاشتیم عیر ممکنه فولاد مبارکه بخاطر تعمرات اساسی تعطیل بشود غیر منکنه بهانه دست خودرو سازان ندهید تعمیرات اساسی هر واحد حداکثر بیست الی ۳۰ روز خواهد بود ان هم هر واحد فولاد مبارکه مجموع چند کارخانه هست مواد اولیه گندله سازی فولاد سازی ریخته گری نورد گرم نورد سرد گالوانیزه رنگی

    پاسخ

    سلام ..هرکارخانه ای احتیاج به بازسازی دارد…و این مهم برای کارخانه فولاد تا حالا چندین مرتبه اتفاق افتاده است…پس نتیجه میگیریم با درج این خبر مافیا به دنبال مانور خودرو هستند در این مقطع زمانی با تیتر این دست خبر به مافیا کمک نکنید ممنون

    پاسخ

    الان مشکل شما باوارداته یا ساخت لگن هایی که اینا دست مردم میدن شما کدوم طرفی

    پاسخ

    دقیقا درست فرمودی

    پاسخ