coinex
راهنمای خرید تکراتو

استفاده از باتری تعویض‌پذیر در گوشی‌های هوشمند توسط اتحادیه اروپا اجباری شد!

اتحادیه اروپا در یک اقدام غیرمنتظره دیگر، استفاده از باتری تعویض‌پذیر در گوشی‌های هوشمند را الزامی کرد. در نتیجه تولیدگنندگان گوشی موبایل باید رویه سابق را پیش بگیرند.

استفاده از باتری تعویض‌پذیر در گوشی‌های هوشمند توسط اتحادیه اروپا اجباری شد. ظاهراً اتحادیه اروپا نمی‌خواهد دست از سر تولیدکنندگان موبایل بردارد و هر روز چالش‌های جدیدی برای آنها ایجاد می‌کند. در جدیدترین قوانین وضع شده توسط این اتحادیه، تولیدکنندگان گوشی موبایل موظف شده‌اند تا زین‌پس محصولات خود را با باتری‌های قابل‌تعویض به بازار ارائه دهند؛ یعنی همان روش سابق که کاربر می‌توانست به‌راحتی باتری گوشی خود را تعویض کند.

بیشتر بخوانید: تصویب پیش‌نویس قانون هوش مصنوعی توسط اتحادیه اروپا

استفاده از باتری تعویض‌پذیر در گوشی‌های هوشمند

اگرچه این روزها در اکثر گوشی‌های هوشمند امکان خارج کردن آسان باتری و تعویض آن توسط کاربران وجود ندارد اما به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا همچنان به آداب و رسوم قدیمی اعتقاد دارد؛ چرا که به تازگی با وضع یک قانون جدید تولید‌کنندگان گوشی‌های هوشمند را وادار کرده است از باتری‌های «آسان تعویض» در محصولات خود استفاده کنند.

سال‌ها از زمانی که می‌توانستیم به راحتی و بدون استفاده از هیچ ابزاری باتری قدیمی گوشی خود را خارج کرده و آن با یک باتری جدید جایگزین کنیم می‌گذرد. تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر توانسته‌اند با جای‌گذاری باتری‌ها در ساختار داخلی گوشی‌های هوشمند و حذف درب پشتی این محصولات، گوشی‌های فشرده‌تری را تولید کنند و یا با استفاده از فضای ایجاد شده قطعات سخت‌افزاری قدرتمندتر و باتری با ظرفیت بیشتری را در این دستگاه‌ها جای دهند.

اگرچه تغییرات صورت گرفته در این محصولات تا حدود زیادی جذاب به‌نظر می‌رسد و حذف باتری‌های تعویض‌پذیر را از این دستگاه‌ها توجیه می‌کند اما به‌نظر می‌رسد پارلمان اروپا از تغییرات صورت گرفته در این بخش راضی نیست و مشکلات ایجاد شده برای کاربران در هنگام تعویض باتری گوشی‌ها را نمی‌پسندد. به‌همین دلیل به تازگی قانون جدیدی را وضع کرده که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند را وادار می‌کند از باتری تعویض‌پذیر و قابل تعویض توسط کاربران در دستگاه‌های خود استفاده کنند.

استفاده از باتری تعویض‌پذیر در گوشی‌های هوشمند

براساس گزارش Sammobile، این قانون دیگر به تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند اجازه نمی‌دهد که از چسب و دیگر ابزارها برای قرار دادن باتری درون ساختار محصولات خود استفاده کنند. پارلمان اروپا اعلام کرده است که براساس این قانون تمامی گجت‌ها از جمله گوشی‌های هوشمند باید تا سال 2027 به باتری‌هایی که به آسانی توسط کاربران قابل تعویض هستند مجهز شوند. عنوان «آسان» که در این قانون به آن اشاره شده است نشان می‌دهد که کاربران باید بتوانند بدون استفاده از هیچ‌گونه ابزار خاصی باتری گوشی خود را تعویض کنند.

نمایندگان پارلمان اروپا در جلسه اخیر خود به‌صورت یکپارچه و متفق‌القول با این قانون موافقت کردند و میزان رای‌های موافق با آن به عدد 587 رسید. در این جلسه رای‌گیری تنها 9 نفر با تصویب این قانون مخالف بودند.

به موجب این قانون تولیدکنندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند از جمله سامسونگ، گوگل، اپل و شیائومی باید در سال‌های آینده تغییرات گسترده‌ای را در طراحی محصولات خود صورت دهند و با حذف چسب و دیگر المان‌ها که اکنون برای نگه داشتن باتری‌ها به کار می‌روند، از ابزارهایی استفاده کنند که کاربران به راحتی بتوانند آن‌ها را تعویض نمایند. قانون جدید پارلمان اروپا همچنین سبب می‌شود که طراحی موسوم‌به Glass Sandwich که در آن از یک لایه شیشه‌ای برای پنل پشتی گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود نیز کنار گذاشته شود.

اگرچه این قانون تصویب شده تنها در قاره اروپا و کشورهای عضو اتحادیه لازم الاجراست اما به‌نظر می‌رسد که شرکت‌های بزرگ همچون سامسونگ و اپل مجبور شوند طراحی کلی محصولات خود را تغییر دهند؛ چرا که تولید نوعی خاص از این گوشی‌ها برای عرضه در اروپا به سختی امکان‌پذیر است. در سال‌های اخیر قوانین اتحادیه و پارلمان اروپا تغییرات گوناگونی را در محصولات تولید شده توسط این شرکت‌ها ایجاد کرده؛ به‌عنوان مثال اپل مجبور است برای جلوگیری از توقف عرضه محصولات خود در قاره اروپا آن‌ها را از سال آینده میلادی به پورت USB-C مجهز کند.

استفاده از باتری تعویض‌پذیر در گوشی‌های هوشمند

قانون محافظت از طبیعت و کره زمین نیز که در اتحادیه اروپا تصویب شد به این شرکت‌ها اجازه داد شارژر را از جعبه محصولات خود حذف کنند و با فروش جداگانه آن‌ها سود قابل‌توجهی را بدست بیاورند. باید دید برنامه این شرکت‌ها در قبال این قانون جدید چه خواهد بود. خوشبختانه یا متاسفانه آن‌ها برای اجرای این قانون تا 3.5 سال دیگر یعنی تا سال 2027 میلادی فرصت دارند. اتحادیه و پارلمان اروپا می‌توانند در صورت درخواست این شرکت‌ها، اجرای این قانون را به سال‌های بعد نیز موکول کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ تصویب قانون استفاده از باتری تعویض‌پذیر در گوشی‌های هوشمند توسط اتحادیه اروپا چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر