;
coinex

ردپای هوش مصنوعی در صنایع [مصاحبه با محمدرضا حسینیان مدیر عامل شرکت عصر گویش پرداز]

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به صاحبان صنایع گوناگون برای رسیدن به اهدافشان کمک کننده باشد. در این راستا با مدیر عامل شرکت عصر گویش پرداز گفت و گو کردیم. در این گفت و گو، لزوم و ضرورت حضور هوش مصنوعی در صنایع امروزی را بررسی می‌کنیم.

صنایع مختلف معمولا سعی می‌کنند با ظهور فناوری‌های نوین، خود را همگام تکنولوژی روز کرده و از آن برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند؛ چرا که ضرورت و لزوم پیشرفت هر صنعتی هم قدم شدن با تکنولوژی روز است. اکنون با گسترده‌تر شدن هوش مصنوعی شاهد فراگیرتر شدن بیش از پیش استفاده از این تکنولوژی در صنایع گوناگون هستیم. در ادامه، مصاحبه تکراتو با محمدرضا حسینیان، مدیر عامل شرکت عصر گویش پرداز را در این خصوص می‌خوانید.

هوش مصنوعی در شرکت عصر گویش پرداز

محمدرضا حسینیان در ابتدا در خصوص شرکت عصر گویش پرداز توضح داد و گفت: «شرکت عصر گویش پرداز شرکتی دانش بنیان با سابقه بیست ساله است. این شرکت را جمعی از اساتید هیئت علمی و دانش جویان دانشگاه صنعتی شریف شکل دادند.

هوش مصنوعی در شرکت عصر گویش پرداز

می‌توان گفت عصر گویش پرداز اولین شرکتی است که در ایران در حوزه هوش مصنوعی شروع به فعالیت کرده است و این فعالیت را به صورت تخصصی در حوزه پردازش صدا پیش می‌برد، همچنین محصولات بسیاری نیز در این زمینه تولید کرده است.» حسینیان در ادامه توضیح داد:

عمده فعالیت‌های عصر گویش پرداز به پردازش صوت، پردازش زبان طبیعی و همچنین پردازش تصویر مربوط می‌شود که در مرکز نوآوری این شرکت، واقع در دانشگاه صنعتی شریف انجام می‌شود. از محصولات پرکاربرد این شرکت می‌توان به نرم افزار نویسا لایو اشاره کرد، این نرم افزار قادر است تا گفتار را به متن تبدیل کند.

ضرورت هوش مصنوعی و استفاده صنایع در  آن

حسینیان در خصوص اهمیت و ضرورت استفاده از هوش‌مصنوعی در صنایع مختلف گفت: «با توجه به پیشرفت تکنولوژی، به خصوص پیشرفت اخیر هوش‌مصنوعی شاهد آن هستیم که تمام صنایع به نوعی با این فناوری گره خوردگی پیدا کرده‌اند.»

ضرورت هوش مصنوعی و استفاده صنایع در  آن

حسینیان در فواید هوش‌مصنوعی گفت: «هوش‌مصنوعی باعث سرعت و دقت در امور می‌شود و برای تحلیل داده‌های بزرگ می‌توانیم از آن استفاده کنیم و همچنین ما را در امر تصمیم گیری قدرتمندتر می‌کند و حتی باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود، همه اینها باعث شده است تا صنایع خود به خود به سمت هوش‌مصنوعی بروند و در تلاشند تا از این فناوری برای افزایش بهره‌وری خود استفاده کنند.»

حسینیان در خصوص استفاده هوش مصنوعی در صنایع ایران گفت: «امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از صنایع ما مثل صنایع معدن، از سامانه‌های هوش مصنوعی استفاده می‎‌کنند تا کارایی خود را بالابرند.

با توجه به اینکه عملکرد هوش‌مصنوعی برساس بهبود رابطه انسان و ماشین است، این امکان را دارد که در جایگاه‌های مختلف استفاده شود. برای مثال همان‌گونه که شاهد آن هستیم در سامانه‌های پزشکی به صورت گسترده‌ای از فناوری هوش‌مصنوعی استفاده می‌شود.»

ضرورت هوش مصنوعی و استفاده صنایع در  آن

حسینیان ادامه داد: «از سویی ذیگر وبسایت‌های هوشمندی را مشاهده می‌کنیم که براساس نیازها و قدرت خرید مردم و سلیقه آنها می‌توانند روند خوبی را در بحث تجارت الکترونیک نیز ایجاد کنند. به طور کلی می‌توان گفت استفاده از هوش‌مصنوعی در سازمان‌های مختلف می‌تواند روند پیشرفت آن‌ها را سرعت بخشد.»

کلام آخر

از ابتدای تاریخ صنایع همیشه شاهد تغییرات آن همگام با روند پیشرفت تکنولوژی و علم بوده‌ایم. شاید بزرگ‌ترین تحولی که برای صنایع اتفاق افتاد و انقلابی عظیم را پدید آورد داستان معروف ماشین‌های بخار باشد.

در هر حال صنایع امروزی نیز خواسته یا ناخواسته کم‌کم با هوش‌مصنوعی و فناوری‌های آن قدم برداشته و سعی می‌کنند همگام تغییرات تکنولوژی باشند. با توجه به گسترده‌تر شدن هوش‌مصنوعی احتمالا باید منتظر تغییرات جدی‌تری در صنایع باشیم.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره‌ ضرورت های استفاده از هوش مصنوعی در صنایع چیست؟ دیدگاه خود را در بخش‌کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر