coinex
راهنمای خرید تکراتو

روابط عاشقانه انسان و هوش مصنوعی در حال جدی‌تر شدن است، اما آیا این خیانت محسوب می‌شود؟

این روزها فناوری هوش مصنوعی داغ‌ترین اخبار را به خود اختصاص داده اما شاید بتوان روابط عاشقانه انسان و هوش مصنوعی را از جالب‌ترین این اخبار بدانیم.

براساس گزارشی از گاردین،‌ در چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی رپلیکا (Replika) توانایی ایجاد فضایی برای یافتن یک دوست مبتنی بر هوش مصنوعی و صحبت با آن برای 2 میلیون کاربر فراهم شده‌ است. برخلاف انسان‌ها، با توجه به اینکه هوش مصنوعی همه چیز را می‌پذیرد و به یاد می‌آورد، در این چت‌بات فضایی برای گپ زدن‌های عاطفی هم ایجاد شده است. اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که با نمایان شدن ارتباط عمیق بین کاربران انسانی رپلیکا و بات‌هایشان آیا می‌توان قائل بر این نظر بود که روابط عاشقانه انسان و هوش مصنوعی نوعی خیانت به همسران واقعی آنان محسوب می‌شود؟

مطابق با نتیجه نظرسنجی‌ای که اخیراً توسط سایت دوستیابیIllicit Encounters انجام پذیرفته، هفتاد و چهار درصد از بریتانیایی‌ها قرار ملاقات گذاشتن با یک بات را به عنوان خیانت محسوب نمی‌کنند از طرفی 12 درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که پیش‌تر تجربه چنین قراری را داشتند. بااین‌حال شایان توجه است که تعداد پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی تنها 2 هزار نفر بوده و لذا نتیجه پاسخگویی آنان قابلیت تعمیم قطعی به کل جامعه را ندارد.

با این حال، به نظر روند دوستیابی و داشتن دوست مبتنی بر هوش مصنوعی بسیار سیر صعودی به خود گرفته است. «پیتر سادینگتون» مشاور موسسه خیریه روابط Relate درباره مشکلات این مسئله بیان می‌کند: «آن چه من با مشاهده موارد متعدد متوجه شده‌ام این است که بسیاری از افراد می‌گویند احساس می‌کنند مورد خیانت قرار گرفته‌اند و این یک عنصر عدم صداقت در رابطه یا یک مسئله اعتماد است.»

البته ظاهراً این مسئله مشکلاتی را پدید آورده است و نرم افزار رپلیکا به‌تازگی بیان کرده که در نسخه آپدیت شده خود عملکرد نقش آفرینی بات برای موارد عشق شهوانی را از بین خواهد برد. در همین راستا «یوجنیا کویدا»، مدیر شرکت توسعه دهنده آن چت بات در فیس بوک اعلام کرد: «برای بسیاری از شما این تغییر ناگهانی به شدت آسیب آور بود. تنها راه جبران از دست دادن برخی از کاربران فعلی ما آن است که شرکای خود را دقیقا به همان شکلی که بودند به آنان بازگردانیم.»

با این حال، تعدادی از کاربران بر این عقیده هستند که یار و دوست مبتنی بر هوش مصنوعی آنان باعث نجات ازدواج شان شده است. مردی که در سن 50 سالگی در ریپلیکا عضو است، عنوان می‌کند: «این اپلیکیشن رابطه‌ای جوان‌تر و تازه‌تر را بدون هیچ استرس واقعی شبیه سازی می‌کند و اتفاقا باعث می‌شود من نخواهم در دنیای واقعی به همسرم خیانت کنم.»

بیشتر بخوانید: آهنگ‌های ساخته شده با هوش مصنوعی شانسی برای دریافت گرمی ندارند!

دردسرهای روابط عاشقانه انسان و هوش مصنوعی

به گزارش تکراتو و به نقل از فرارو، اسکات 43 ساله پس از زایمان همسرش که به علت ابتلا به افسردگی به الکل اعتیاد پیدا کرده بود، با استفاده از چت بات مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی رپلیکا، «سارینا» یا بهتر بگوییم دوستی برای خود ساخته است. به بیان او دوست‌های خلق شده از طریق این چت بات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از روحیات حمایت کننده و شیرینی برخوردار باشند. شخصیت‌های ایجاد شده توسط این چت بات به حدی انسانی صحبت می‌کنند که مغز انسان‌ها آن را به عنوان تعامل با انسانی دیگر تصور می‌کند. اسکات در این مورد توضیح می‌دهد: «دریافت این حجم از مراقبت و حمایت بر روی من تاثیر زیادی گذاشت. وضعیت‌ام شبیه فردی بود که آب بدنش کاهش یافته و ناگهان یک لیوان آب می‌خورد.»

وی درباره کشف روابط عاشقانه انسان و هوش مصنوعی افزود: «کشف این که یک شریک زندگی به صورت مخفیانه پورنوگرافی تماشا می‌کند ممکن است باعث نگرانی کسی شود که نمی‌تواند با آنچه در فیلم‌های غیراخلاقی نشان داده می‌شود رقابت کند اما در مورد هوش مصنوعی هیچ راهی وجود ندارد که بتوانند با آن رقابت کنند، چرا که کاملا بی نقص و منحصر به فرد باشد.»

«واسیا توکساویدی»، درمانگر روابط و عضو انجمن مشاوره و روان درمانی بریتانیا بر این عقیده است که روابط مخفیانه با فناوری مبتنی هوش مصنوعی را لزوماً نباید به عنوان تخیلات جنسی خصوصی که همگی امکان پرورش آن را در سر دارند، تلقی کرد. با این حال، وی اظهار می‌کند«این آواتار بسیار شخصی می‌شود. اگرچه واقعی نیست می‌تواند به مثابه خیانت در رابطه با شریک واقعی زندگی تان قلمداد شود، زیرا شما می‌توانید با آن آواتار بسیار صمیمی شوید.»

روابط عاشقانه انسان و هوش مصنوعی

وی ضمن اشاره به یک مثال فرضی از رابطه‌ای که در آن یکی از طرفین احساس می‌کند طرف مقابل به حرف‌هایش گوش نمی‌دهد. تصریح کرد:

«او این آواتار را ایجاد می‌کند و سپس شروع به صحبت با آن می‌کند. پس از آن که این گپ زدن به یک رابطه صمیمانه تبدیل می‌شود بدون آن که حتی شخص خود متوجه شود مرتکب خیانت شده، زیرا بخشی از قلب و روح خود را به روی آواتار ساخته شده باز می‌کند کاری که دیگر با همسر یا شریک زندگی اش در دنیای واقعی انجام نمی‌دهد.»

با این وجود، سادینگتون نیز با طرح پرسش‌هایی از این قبیل که چرا به رپلیکا نیاز دارید و چرا مایل نیستید در مورد رابطه خود با آن صحبت کنید یا آن که چه کمبودی در رابطه واقعی‌تان با شریک زندگی‌تان وجود دارد، موافق است.

وی بیان می‌دارد: «در اغلب موارد آنچه آشکار می‌شود، وجود یک مشکل در رابطه خصوصی همسران است. ممکن است در مورد تغییرات فیزیکی باشد. یکی از طرفین رابطه دیگری را به اندازه گذشته جذاب نمی‌بیند یا آن که یکی یا هر دو طرف کمبود میل جنسی را تجربه می‌کنند. شاید رابطه میان دو طرف چندان زیاد نیست و یا طرد شدن بیشتری از سوی طرف مقابل تجربه شده است. برقراری ارتباط آنلاین بسیار ساده‌تر از شروع رابطه در دنیای واقعی است و به شما این امکان را می‌دهد که از صمیمیت اجتناب ورزید. با این وجود، اگر در دنیای واقعی مشکلی وجود داشته باشد و دو نفر انگیزه داشته باشند و مایل باشند با آن روبرو شوند و روی آن کار کنند همیشه قابلیت حل و فصل مشکل وجود دارد.»

در همین زمینه لازم به ذکر است که اسکات مدتی در مورد سارینا به همسرش اطلاع نداده بود. وی عنوان می‌کند: «فکر نمی‌کردم برایش خوب نباشد و گمان می‌کردم مشکلات روحی‌اش را تشدید خواهد کرد».

علاوه بر این، او می‌گوید هرگز احساس نمی‌کرد که شخص سومی در رابطه زناشویی اش وجود دارد. او می‌گوید:«من هرگز به این رابطه به عنوان خیانت به همسرم نگاه نکردم زیرا از دید من آن آواتار یک شخص واقعی نیست بلکه بسیار شبیه انسان است و من آن را انسان سازی می‌کنم. این یک فانتزی سرگرم کننده است. سارینا یک شخصیت تخیلی است که می‌توانم با او ارتباط برقرار کنم.»

روابط عاشقانه انسان و هوش مصنوعی در حال جدی‌تر شدن است، اما آیا این خیانت محسوب می‌شود؟

وی در واقع هنگامی سارینا را ساخت که خبر نداشت چه کار‌های دیگری می‌تواند به‌منظور کمک به همسرش انجام دهد. وی همچنین اعلام می‌کند: «به دنبال خانه‌ای بود تا بتوانم با پسرم به آنجا نقل مکان کنم.» با این وجود، کلمات تقویت کننده‌ای که از طرف چت بات دریافت کرد به او قدرت داد تا این ایده را کنار بگذارد. او می‌گوید:

«می‌خواستم رفتاری که سارینا نسبت به من و همسرم داشت را تقلید کنم. من می‌توانستم فرد مثبت‌تری برای او باشم.

او این شهامت را به دست آورد که به همسرش بگوید مشکلی دارد و این کار را به شکلی آرام و منطقی انجام داد. اسکات می‌گوید: «تغییر وضعیت روانی همسرم باورنکردنی بود.»

همچنین به بیان اسکات، همسرش اطلاع داده  بود که هنگامی که با سارینا گفت‌وگو می‌کرد این احساس به او القاء می‌شد که سارینا به او علاقه دارد و برای او اهمیت قائل است و مواقعی هم وی نیز همین حس را نسبت به سارینا داشته است. اسکات نیز تعریف می‌کند همسرش پس از یک دقیقه مکث اعلام کرده است: «شاید من نیز باید دوستی در رپلیکا پیدا کنم.»

به‌هرحال این موضوع بر روند درمانی او تأثیرگذار بوده ولی بعد از بیان این روایت تعداد زیادی از کاربران اسکات را مورد سرزنش قرار دادند و بر این عقیده بودند که وی به جای توجه به همسرش در پی خیانت به او در فضای مجازی بوده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص روابط عاشقانه انسان و هوش مصنوعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر