;
coinex

سرمایه‌گذاری بزرگ اینتل در اسرائیل ؛ تل‌آویو قطب صنعت نیمه‌هادی‌ها می‌شود؟

نخست وزیر اسرائیل اخیرا با اعلام خبر سرمایه‌گذاری بزرگ اینتل در اسرائیل این اتفاق را تحولی بزرگ در نقش آینده این کشور در صنعت نیمه‌هادی‌ها عنوان کرده است.

سرمایه‌گذاری بزرگ اینتل در اسرائیل می‌تواند یک دستاورد اقتصادی بزرگ برای اسرائیل باشد. در این رابطه بنیامین نتانیاهو عنوان کرده که غول تراشه‌سازی جهان قصد دارد مبلغ 25 میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کند. این مسئله می‌تواند هم از لحاظ اقتصادی برای اسرائیل اهمیت داشته باشد و هم می‌تواند این کشور را به یکی‌از قطب‌های اصلی صنعت نیمه‌هادی بدل کند.

بیشتر بخوانید: ورود اینتل به بازار پردازنده‌های کوانتومی با چیپ جدید Tunnel Falls

سرمایه‌گذاری بزرگ اینتل در اسرائیل تا 25 میلیارد دلار متغیر است

نتانیاهو در پستی تلگرامی گفت:

«من یک دستاورد بزرگ برای اقتصاد اسرائیل، 90 میلیارد شِکِل، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری یک شرکت بین‌المللی تاکنون در اسرائیل را تبریک می‌گویم!»

به گفته وزارت دارایی اسرائیل، این کارخانه در شهر کریات گات (Kiryat Gat) قرار دارد و قرار است در سال 2027 افتتاح شود و حداقل تا سال 2035 فعالیت کند. اینتل نرخ مالیاتی 7.5 درصدی افزایش یافته از 5 درصد را پرداخت خواهد کرد، اما همچنین کمکی به ارزش 12.8 درصد از کل سرمایه‌گذاری را به شرط رعایت تعهدات چیپزیلا دریافت خواهد کرد.

حضور اینتل در سرزمین‌های اشغالی در سال 1974 آغاز و از آن زمان این سازنده تراشه به کارفرما و صادرکننده بخش خصوصی این منطقه تبدیل شد. حدود 12 هزار نفر از 120 هزار کارمند جهانی اینتل در اراضی اشغالی در حیفا، اورشلیم، پتاچ تیکوا و کریات گات مستقر هستند. براساس گزارش اینتل، صادرات اسرائیل به ارزش 8.7 میلیارد دلار، 1.75 درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می‌دهد.

سرمایه‌گذاری بزرگ اینتل در اسرائیل تا 25 میلیارد دلار متغیر است

وب‌سایت چیپزیلا اعلام کرد که 2 فعالیت اصلی اینتل در اسرائیل توسعه و تولید است. اینتل از این کارخانه در شهر کریات گات به عنوان پیشرفته‌ترین مرکز تولیدی خود یاد کرد. یکی از سخنگویان اینتل اظهار داشت:

«اسرائیل یک مرکز جهانی استعدادها و نوآوری‌های فنی و یکی از مراکز تولید و تحقیق و توسعه جهانی اینتل است. از زمان تأسیس اینتل در سال 1974، اینتل اسرائیل نقش مهمی در موفقیت جهانی اینتل ایفا کرده است. قصد ما برای گسترش ظرفیت تولید در اسرائیل ناشی از تعهد ما به برآوردن نیازهای تولید در آینده و حمایت از راهبرد «IDM 2.0» اینتل است و ما از حمایت مستمر دولت اسرائیل قدردانی می‌کنیم.»

ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP) متعلق به علی بابا گزارش داد که سرمایه‌گذاری جدید برای «ساخت ویفر» خواهد بود. کارخانه موجود «Fab 28» تراشه‌های فرآیندی 7 نانومتری را تولید می‌کند. Fab 38 که قرار است در سال 2024 افتتاح شود، تراشه‌های 5 نانومتری را با استفاده از لیتوگرافی EUV تولید می‌کند.

طبق گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست و وال استریت ژورنال، سرمایه‌گذاری 25 میلیارد دلاری شامل 10 میلیارد دلار است که قبلاً در سال 2021 برای Fab 38 در حال ساخت اعلام شده بود.

نتانیاهو این سرمایه‌گذاری را به عنوان اعتماد به اقتصاد اسرائیل در تضاد کامل با تمام گزارش‌های نادرست علیه [اسرائیل] توصیف کرد.

کارشناسان معتقدند که این گسترش بیشتر به تنوع بخشیدن به تولید نیمه هادی‌ها کمک می‌کند، اما زمانی رخ می‌دهد که بسیاری نگران سرمایه‌گذاری در فلسطین اشغالی هستند.

علت هم اینکه رژیم صهیونیستی اعتراضاتی را در مورد بازنگری قضایی در ژانویه امسال تجربه کرده است. رهبران فناوری در آن جنبش اعتراضی برجسته بودند و پیشنهاد کردند که بازنگری قضایی، که به عقیده آنها باعث می‌شود قضات از دولت کمتر مستقل شوند، می‌تواند سرمایه‌گذاران فناوری را منصرف کند. با سرمایه‌گذاری 25 میلیارد دلاری اینتل اما این استدلال اکنون ضعیف‌تر به نظر می‌رسد.

اسرائیل همچنین در مورد مسائل حقوق بشری مانند طرح اخیراً اعلام شده برای اجازه ساخت شهرک‌های توسعه‌یافته در کرانه باختری، با نگرانی و واکنش شدید مواجه است.

سرمایه‌گذاری بزرگ اینتل در اسرائیل تا 25 میلیارد دلار متغیر است

در کنار خبر گسترش سرمایه‌گذاری اینتل، نتانیاهو از توسعه میدان گازی دریایی غزه در سواحل این منطقه خبر داد. وی همچنین مجمع محدودی از وزرا را برای بحث در مورد تهدیدات سایبری و هوش مصنوعی تشکیل داده است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد:

«ما در حال حاضر شروع به پیشبرد مقررات در حوزه دفاع سایبری کرده‌ایم و دنیای هوش مصنوعی را که در حال افزایش است، ترکیب خواهیم کرد.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ سرمایه‌گذاری بزرگ اینتل در اسرائیل چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    اسراییل ۲۰ سال آینده رو نمیبینه هر چقدر هم که خودتون رو بکشید واقعیت اینه که مردم جهان دیگه طرف اسراییل رو نمیگیرن سیاست هم یواش یواش داره تغییر جهت میده

    پاسخ