coinex
راهنمای خرید تکراتو

مقایسه هزینه تولید خودرو در ایران با کشورهای خارجی؛ چرا خودرو در ایران اینقدر گران است؟

طبق جدیدترین اسناد منتشر شده، هزینه تولید خودرو در ایران با کشورهای مختلف مقایسه شده است. اما علت گرانی خودرو در ایران چیست و یک دستگاه دنا پلاس چقدر هزینه بر دوش ایران خودرو می‌گذارد؟

براساس اسنادی که ایران خودرو فاش کرده است، هزینه تولید خودرو در ایران با کشورهای دیگر مقایسه شده است که در آن می‌بینیم که هر خودرو دنا پلاس 344 میلیون تومان هزینه برای ایران خودرو دارد. در این خصوص «لطف‌الله سیاهکلی»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز عنوان کرده است که باوجود هزینه پایین کارگر و انرژی، قیمت تمام شده هر خودرو دنا پلاس در ایران برابر با تولید یک خودرو BMW در کشور آلمان است. اما چرا هزینه تولید خودرو در کشور اینقدر بالاست؟

بیشتر بخوانید: وزیر صمت از عرضه هزاران خودرو برقی خبر داد؛ بررسی یک ادعای عجیب

هزینه تولید خودرو در ایران نسبت‌به دیگر کشورها چگونه است؟

«لطف‌الله سیاهکلی»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مدعی شده که با وجود ارزان‌تربودن هزینه کارگر و انرژی در ایران، هزینه تولید خودروی دنا در کشور برابر با هزینه تولید یک مدل بی‌ام‌و در آلمان است. این اظهارات بار دیگر سؤالاتی را درخصوص تولید خودرو در ایران ایجاد کرده. آیا واقعاً تولید خودرو در ایران بیش‌ازحد هزینه‌بر است؟

بنابر اسناد ارائه‌شده از سوی ایران‌خودرو، هزینه تولید هر دستگاه دنا پلاس ساده حدود 344 میلیون تومان برای این شرکت تمام می‌شود. با تبدیل این قیمت به نرخ پوند، با قیمت 639,350 ریال به‌ازای هر پوند، نرخ تمام‌شده دنا پلاس ساده 5,365 پوند محاسبه خواهد شد. این درحالی است که ارزان‌ترین خودروهای بی‌ام‌و، یعنی بی‌ام‌و سری 1، با نرخ تقریبی 28 هزار پوند در بریتانیا به فروش می‌رسند. اگر این قیمت را با نرخ یورو تطبیق دهیم، بازهم به محاسبات مشابهی خواهیم رسید.

هزینه تولید خودرو در ایران نسبت‌به دیگر کشورها چگونه است؟

البته باید توجه داشت که بی‌ام‌و سری 1 و دنا پلاس ساده شباهت چندانی به یکدیگر ندارند. برای یافتن یک معیار مقایسه خوب، بایستی خودروهای مشابه را بررسی کنیم. یک مثال خوب در این زمینه ام‌جی 3 است. ام‌جی یک شرکت انگلیسی است که درحال‌حاضر تحت تملک سایک موتور چین قرار دارد. خودروهای ام‌جی در چین تولید می‌شوند؛ جایی که هزینه نیروی کار به ‌شدت ارزان‌تر از بریتانیاست؛ بنابراین نرخ تمام‌شده تولید این خودروها مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

قیمت هر دستگاه ام‌جی 3 در بریتانیا معادل 9455 پوند است. به عبارت دیگر، تولید هر دستگاه ام‌جی 3 در چین و ارسال آن به بریتانیا با محاسبه تمامی هزینه‌ها، حدود 4,000 پوند (256 میلیون تومان) بیشتر از تولید یک دنا پلاس هزینه دارد. البته این محاسبه در زمانی معتبر است که قیمت کارخانه‌ای و دستوری دنا پلاس را مدنظر قرار دهیم. اگر قیمت بازار آزاد این خودرو را به معادل پوند تبدیل کنیم، به رقم 10,821 پوند می‌رسیم؛ یعنی تولید یک دنا پلاس در ایران و برای مشتری ایرانی در شرایط بازار آزاد، گران‌تر از تولید یک ام‌جی 3 در چین و ارسال آن به انگلستان خواهد بود!

هزینه تولید خودرو در ایران نسبت‌به دیگر کشورها چگونه است؟

بدیهی است که درصورت تغییر محل تحویل خودرو، قیمت آن تفاوت خواهد کرد. برای مثال، قیمت هر دستگاه رنو سیمبل 2023 در امارات متحده عربی، 41 هزار درهم است (557 میلیون تومان). هر دستگاه ام‌جی 5 مدل 2023 نیز با نرخ 45,827 درهم (624 میلیون تومان) در این کشور مبادله می‌شود. درحالی‌که دنا پلاس با قیمت آزاد 658 میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد؛ بنابراین اگر قیمت دنا پلاس در شرایط بازار آزاد را مبنا قرار دهیم، این خودرو نرخ تمام‌شده بیشتری از دو محصول مشابه خود در بازار کشورهای منطقه دارد.

بنابراین دفاعیات رسانه‌های مختلف از فرایند تولید ایران‌خودرو چندان دقیق نیست؛ چرا که قیمت تمام‌شده خودرو در ایران برای مشتری نهایی و بدون سهمیه، گران‌تر از کشورهای جهان اول خواهد بود. حتی اگر میانگین قیمت بازار و کارخانه دنا پلاس را در نظر بگیریم، به رقم تقریبی 500 میلیون تومان می‌رسیم. این رقم معادل 7,800 پوند انگلستان و 36,700 درهم امارات است. بنابراین آن‌طور که نماینده مجلس گفته است، تفاوت قابل‌توجه هزینه نیروی کار ایرانی و قیمت حامل‌های انرژی در تولید خودروهای ایرانی محسوس نیست.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درخصوص مقایسه هزینه تولید خودرو در ایران با کشورهای خارجی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام من یک کارگرم ک چند وقته سرگذر کار بهم نمیخوره به امام حسین ع دوتا بچه دارم مستعجرم اجارم عقب افتاده به فاطمه زهرا ع خیلی مهتاجم زنم زانوش آب برداشته ندارم ببرمش دکتر اگه مسلمونی میتونه کمکم کنه انسانیت کنیین در حقم جون عزیزانتون اگه واقعا کسی میتونه کمکم کنه. ۵۸۵۹۸۳۱۱۳۸۸۹۰۲۴۸ ش کارت به جون بچه هام کلاه بردار نیستم .

    پاسخ