;
coinex

مطالعه جدید: شب‌ها غذا بخورید تا ماهیچه‌ها قوی‌تر شوند

یک مطالعه جدید می‌گوید که شب‌ها غذا بخورید تا ماهیچه‌ها قوی‌تر شوند. شاید این خبر برای خیلی‌های خبری خوبی باشد.

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که اگر شب‌ها غذا بخورید علی‌رغم تقویت ماهیجه‌های بدن خود، می‌توانید مدت زمان بیشتری نیز بدوید. این درصورتی است که اکثر افراد فکر می‌کنند که اگر شب‌ها از صرف وعده غذایی پرهیز کنند بدن سالمتری خواهند داشت. اما حالا پژوهش‌هایی که بر روی موش‌ها انجام شده است عکس این موضوع را اثبات می‌کند.

بیشتر بخوانید: روش تشخیص مشروبات الکلی تقلبی از اصل ؛‌ چطور از مسمومیت الکلی پیشگیری کنیم؟

شب‌ها غذا بخورید تا ماهیچه‌ها قوی‌تر شوند

مطالعه‌ای روی موش‌ها نشان می‌دهد که تغییر زمان مصرف وعده‌های غذایی به اواخر روز و طول شب می‌تواند استقامت افراد در ورزش را افزایش دهد.

پیش‌از‌این، ثابت شده بود که محدود‌کردن غذا‌خوردن به‌مدت ۶ تا ۱۲ ساعت در طول روز بدون تغییر در مقدار یا نوع خوراکی‌ها علاوه‌بر کمک به کاهش وزن و کاهش جهش مضر در سطح قند‌خون، فشار‌خون را نیز کاهش می‌دهد. بااین‌حال به‌گفته‌ مین‌دیان لی، از دانشگاه پزشکی ارتش در چین، اکنون به‌نظر می‌رسد که غذاخوردن در شب نیز می‌تواند مزایایی به‌همراه داشته باشد.

مطالعات پیشین نشان داده بودند موش‌هایی که فقط در طول روز، یعنی زمان استراحتشان، غذا می‌خورند، در‌مقایسه‌با موش‌های فاقد محدودیت زمانی در مصرف غذا بیشتر درمعرض ابتلا به دیابت و تجمع چربی در کبد خود قرار دارند. شواهد دیگری نیز وجود دارند که نشان می‌دهند خطر ابتلا به دیابت در افراد شب‌کار که در طول شب غذا می‌خورند، بیشتر از دیگران است.

شب‌ها غذا بخورید تا ماهیچه‌ها قوی‌تر شوند
شب‌ها غذا بخورید تا ماهیچه‌ها قوی‌تر شوند

دراین‌میان، لی و همکارانش اکنون دریافته‌اند موش‌هایی که در ساعت استراحت خود (معادل شب ما) غذا می‌خورند، ممکن است در آزمایش‌های استقامتی ورزش عملکرد بهتری داشته باشند. به‌گفته‌ لی، اگر این برنامه‌ غذایی را مدت کوتاهی روی موش‌ها اجرا کنیم، تأثیر مثبتی روی عملکرد دویدن آن‌ها خواهد گذاشت.

محققان سی موش را برای تغذیه از رژیم غذایی حاوی غلات در طول سه هفته انتخاب کردند. این موش‌ها در یک دوره‌ دوازده‌ساعته که چراغ‌ها روشن یا دوره‌ای دوازده‌ساعته که چراغ‌ها خاموش بود، بررسی شدند. شانزده موش دیگر نیز اجازه داشتند که در همان دوره‌ زمانی در زمان دلخواهشان غذا بخورند.

تیم پژوهشی با استفاده از تردمیل دریافت موش‌هایی که فقط در طول روز غذا می‌خورند، در‌مقایسه‌با موش‌هایی که فقط در شب یا زمان دلخواهشان غذا می‌خورند، دو برابر بیشتر می‌دوند.

به‌گفته‌ لی، تجزیه‌وتحلیل عضلات پای موش‌ها نشان داد گروهی که در طول روز تغذیه می‌شدند، بیشتر از دیگران نوعی فیبر عضلانی مورداستفاده برای دویدن استقامتی دارند. این موضوع دلیل تفاوت‌های مشاهده‌شده بین این دو گروه را به‌خوبی توضیح می‌دهد.

تجزیه‌وتحلیل بیشتر نمونه‌های استخراج‌شده از موش‌ها نشان داد که غذاخوردن در طول روز با سطوح کمتر پروتئینی به‌ نام «پریلیپین-۵» نیز مرتبط است. برای آزمایش این موضوع که این موضوع می‌تواند دلیلی برای استقامت بیشتر موش‌ها باشد یا نه، تیم تحقیقاتی پژوهشی روی گروه دیگری از موش‌ها انجام داد.

در این بررسی، محققان موش‌ها را ازنظر ژنتیکی ویرایش کردند تا این پروتئین در بدن آن‌ها وجود نداشته باشد. سپس، به آن‌ها اجازه دادند تا در زمان دلخواه غذا بخورند. انجام آزمایش تردمیل روی این موش‌ها و تجزیه‌و‌تحلیل عضلات آن‌ها نشان داد که استقامت زیاد موش‌ها در دویدن پس از تغذیه در طول روز، از سطوح اندک پریلیپین-۵ ناشی می‌شود.

باتوجه‌به شب‌زی‌بودن موش‌ها، رفتار معادل در انسان‌ می‌تواند این باشد که شب‌ها غذا بخورد یا شاید با مصرف غذای کمتر در اوایل روز، شب‌ها درست قبل از خواب یک وعده‌ غذایی مفصل بخورد؛ البته به‌گفته‌ لی این موضوع باید روی انسان آزمایش شود.

شب‌ها غذا بخورید تا ماهیچه‌ها قوی‌تر شوند
شب‌ها غذا بخورید تا ماهیچه‌ها قوی‌تر شوند

محققان تأثیر غذاخوردن در زمان استراحت را روی خطر ابتلا به دیابت یا کبد چرب موش‌ها اندازه‌گیری نکرده‌اند؛ اگرچه لی می‌گوید که پژوهشگران در آینده قصد دارند تأثیر این شیوه‌ تغذیه را روی اندام‌هایی فراتر از ماهیچه‌های اسکلتی نیز بررسی کنند.

به‌باور لی، اگر افراد غذاخوردن در شب را به‌عنوان عادت موقت و مثلاً قبل از مسابقه‌ای بزرگ وارد زندگی خود کنند، احتمالاً اثرهای منفی تکرار این عادت در طولانی‌مدت را تجربه نخواهند کرد. ناگفته نماند او تأکید می‌کند که درنهایت برای تأیید این احتمال به آزمایش‌های بیشتری نیاز است.

مین‌دیان لی روی این نکته نیز تاکید می‌کند که امکان دارد این تغییر برنامه‌ غذایی درصورتی کارساز باشد که برای چند ماه (معادل سه هفته انسان در موش‌ها) دنبال شود یا به‌جای بازه‌ زمانی طولانی، در کوتاه‌مدت و تا زمانی پیگیری شود که به افزایش استقامت نیاز است.

علاوه‌بر‌این، لی معتقد است که این روش به‌طور بالقوه می‌تواند به درمان پیری در افراد مستعد برای داشتن استقامت عضلانی بیشتر نیز کمک کند. جولین زایرات از مؤسسه‌ کارولینسکا در سوئد می‌گوید:

«این نتایج درعین‌حال که هیجان‌انگیز هستند، باید روی انسان هم آزمایش شوند.»

به‌گفته‌ زایرات، یکی از محدودیت‌های مطالعه‌ اخیر این است که در آن موش‌ها با رژیم مبتنی‌بر غلات تغذیه می‌شدند که به‌هیچ‌وجه آن رژیمی نیست که انسان‌ها معمولاً می‌خورند. باتوجه‌به وجود چنین تفاوتی، این احتمال وجود دارد که درصورت استفاده از وعده‌های غذایی متنوع‌تر، این سبک تغذیه تأثیرات متفاوتی را به‌همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درخصوص قوی تر شدن ماهیچه ها با غذا خوردن در شب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر