coinex
راهنمای خرید تکراتو

اتحادیه جهانی مخابرات فعالیت استارلینک در ایران را مشروط به کسب مجوز کرد!

فعالیت استارلینک در ایران مشروط به کسب مجوز از دولت شد. با این اوصاف به نظر می‌رسد با همکاری یک نهاد رسمی در دنیای مدرن و دموکراتیک قرار است مردم ایران برای همیشه از اینترنت ماهواره‌ای آزادِ و پرسرعت محروم شوند!

اتحادیه جهانی مخابرات در اقدامی عجیب فعالیت استارلینک در ایران را مشروط به کسب مجوز از دولت ایران کرد. استارلینک که متعلق‌به شرکت فضایی اسپیس‌ایکس و ایلان ماسک است، پیش‌تر برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای پرسرعت به ایران اعلام آمادگی کرده بود.

با این وجود مسئولین کشور فعالسازی این اینترنت در ایران را مشروط به پذیرفتن قوانین کشور توسط این شرکت بزرگ کردند. حال که فعالیت استارلینک در ایران مشروط شده است، به‌احتمال زیاد کاربران ایرانی نمی‌توانند هیچوقت از این اینترنت استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: استفاده از اینترنت استارلینک در ارتش ژاپن آغاز شد

فعالیت استارلینک در ایران مشروط شد

اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در گزارش روز گذشته خود از مصوبات آخرین جلسه Radio Regulations Board (RRB) اعلام کرد ارائه خدمات از سوی استارلینک در مرز‌های جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم رعایت قوانین سرزمینی، غیرمجاز است.

براساس یکی از قطعنامه‌های ITU، ارائه خدمات از سوی یک شرکت خارجی در چارچوب مرز‌های کشور دیگر منوط به دریافت مجوز از سوی آن کشور است که در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد استارلینک برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای تاکنون مجوزی از جمهوری اسلامی ایران دریافت نکرده است.

فعالیت استارلینک در ایران مشروط شد

RRB ضمن تشکر از ایران برای ارائه اطلاعات و ارزیابی‌های تکمیلی و تایید آنها، از عدم پاسخگویی کشور نروژ (به عنوان کشور مرجع ماهواره‌های استارلینک) ابراز تأسف کرده و یک‌بار دیگر و به طور رسمی مقامات آن کشور را ملزم به همکاری در این رابطه کرد.

وزارت ارتباطات نه‌تنها اینترنت ماهواره‌ای، بلکه فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در ایران را نیز منوط به کسب مجوز و پیروی از قواعد ایران می‌داند. با این‌حال در مهرماه سال گذشته و همزمان با اعمال محدودیت‌های اینترنتی، گزارش‌ها نشان داد که عده‌ای به قاچاق تجهیزات استارلینک روی آورده‌اند.

مصوبه اخیر اتحادیه بین‌المللی مخابرات زمینه را برای فعالیت قانونی استارلینک در ایران فراهم خواهد کرد. پیش‌تر اعلام شده بود ایران با فعالیت منظومه‌های ماهواره‌ای با شرط پذیرفتن قوانین ایران، موافقت می‌کند. ناگفته نماند صحبت‌هایی درباره ایجاد منظومه ماهواره‌ای بومی نیز مطرح شده‌است که البته از سوی نهادهای دولتی، پروژه درازمدتی عنوان شده که دست‌کم تا ده سال آینده، خبری از آن نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ مشروط شدن فعالیت استارلینک در ایران چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر