;
coinex

گرد و خاک و هوای آلوده نیمی از کشور را فرا می‌گیرد

مشاهدات اخیر سازمان هواشناسی خبر از وقوع گرد و خاک و هوای آلوده در نیمی از استان‌های کشور دارد. احتمال بروز بیماری با طوفان و ریزگرد وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور برای امروز و فردا وقوع گرد و خاک و هوای آلوده را برای حداقل 14 استان کشور پیش‌بینی کرده است. براین اساس هشدار زرد نیز صادر شده و گفته شده برخی از استان‌ها مانند مرکزی به علت آلودگی تعطیل شده و در استان سیستان و بلوچستان نیز 1580 نفر به علت طوفان و ریزگردهای آولد راهی بیمارستان شده‌اند. جزئیات پیش‌بینی سازمان هواشناسی را در ادامه نوشته بخوانید.

بیشتر بخوانید: بزرگترین فرونشست ایران ؛ یک شکاف بزرگ 76 کیلومتری از کاشان تا قم! [+ویدیو]

گرد و خاک و هوای آلوده 14 استان را درگیر خود می‌کند

امروز (دوشنبه) و بر اساس اعلام سازمان هواشناسی وزش باد نسبتا شدید تا شدید که در نواحی مستعد همراه با گردوخاک است، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمان، سیستان‌و بلوچستان، یزد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، جنوب سمنان، قم، مرکزی و جنوب تهران را در بر می‌گیرد.

فردا (سه‌شنبه) نیز در خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمان، سیستان‌و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، جنوب سمنان، قم، مرکزی، جنوب تهران، جنوب خوزستان و بوشهر همین شرایط ادامه دارد.

هواشناسی با اعلام وضعیت جوی زرد در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، از کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا (احتمال رخداد توفان شن در شرق کشور)، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال خبر داد.

گرد و خاک و هوای آلوده 14 استان را درگیر خود می‌کند

توصیه می‌شود از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان و فعالیت کویرنوردی اجتناب شود. احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی نیز توصیه شده است.

«سحر تاجبخش» رییس سازمان هواشناسی پیش تر درباره چرایی افزایش طوفان‌های شن که در چند روز اخیر شرق کشور را دربرگرفته، گفته بود:

افزایش رخداد پدیده‌های حدی مثل گرما، سرمای زیاد، گردوخاک و بارندگی‌های شدید، یکی از پیامدهای ناگوار تغییر اقلیم است؛ یکی از این مخاطرات جدی تغییر اقلیم می‌تواند طوفان گردوخاک باشد که در صورت وزش باد شدید به طوفان‌های بسیار خسارت آفرین تبدیل می‌شود.

ادارات استان مرکزی بر اثر آلودگی هوا تعطیل شد

ادارات استان مرکزی، امروز دوشنبه به‌دنبال استمرار آلودگی هوا تعطیل شدند.

کارگروه اضطرار وقوع پدیده گرد و غبار، با توجه به پیش‌بینی استمرار شرایط آلودگی هوا و ماندگاری ذرات کمتر از ۱۰ میکرون، تصمیم به تعطیلی ادارات استان در روز دوشنبه دوم مردادماه گرفت.

بر این اساس کلیه کلاس‌های مؤسسات و آموزشگاه‌ها نیز تعطیل هستند، اما این تصمیم، دستگاه‌های خدمات‌رسان و مراکزی که دارای نوبت کاری و کشیک هستند را شامل نمی‌شود.

همچنین، بر اساس توافق با کمیسیون هماهنگی بانک‌ها، شعب منتخب طبق اعلام کمیسیون هماهنگی بانک‌ها و بیمه‌ها در این روز به صورت کشیک دایر هستند.

این کارگروه از اصناف و مدیران بخش خصوصی خواسته است به جهت کاهش مواجهه مردم با آلودگی هوا ملاحظات لازم را رعایت کرده و تسهیلات مورد نیاز برای آن دسته از کارکنانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند درنظر گرفته شود.

همچنین از مردم استان خواسته شده است که در مصرف برق و استفاده از سیستم‌های سرمایشی صرفه‌جویی لازم را داشته باشند و مدیران ادارات و بانک‌ها نیز ملزم به قطع کامل سیستم‌های سرمایشی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، آلودگی هوا با منشاء گرد و غبار، چند روزی است که استان مرکزی را فرا گرفته و از ابتدای این هفته شدت گرفته است. این آلودگی در روز شنبه باعث تعطیلی ادارات شد و با استمرار و تشدید در روز یکشنبه، شاخص آلودگی هوا را تا شرایط خطرناک پیش برد و در نهایت با ادامه حضورش در استان، امروز دوشنبه، دوباره ادارات استان مرکزی را مجبور به تعطیلی کرد.

شاخص کیفیت هوا در ساعت ۷ صبح امروز در اراک ۱۷۴ و نشانگر وضعیت ناسالم و در شازند ۲۴۰ و نشانگر وضعیت بسیار ناسالم بوده است. شاخص کیفی هوای ساوه در این ساعت ۸۶ و نشانگر وضعیت قابل قبول است.

گرد و خاک و هوای آلوده 14 استان را درگیر خود می‌کند
گرد و خاک و هوای آلوده 14 استان را درگیر خود می‌کند

مدیرکل مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: «در پی وقوع توفان و ریزگرد در منطقه سیستان یک‌هزار و ۵۸۰ نفر به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کردند.»

مجید محبی اظهارکرد:

در پی موج جدید وزش باد در منطقه سیستان از ۲۷ تیرماه تاکنون در پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز یک هزار و ۵۸۰ نفر از مردم این منطقه‏ راهی بیمارستان و مراکز درمانی شدند که از این تعداد ۱۰۲ نفر اکنون بستری هستند.

وی افزود: «مشکل تنفسی، قلبی و چشمی از عمده مشکلات مردم در این مدت بوده است.»

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت:

تمامی نیروهای ‏امدادی و خدمات‌رسان در مسیرهای ارتباطی منطقه سیستان آماده‌باش ‏هستند تا در صورت نیاز اقدام به کمک‌رسانی به شهروندان کنند.‏

به گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان، در روزهای اخیر وزش باد شدید تا بیشینه ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت شمال این استان را درنوردیده است و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در ایستگاه هواشناسی کاهش داد.

محسن حیدری اظهار کرد: «تا اواسط این هفته در شمال استان وزش باد شدید تا خیلی شدید، نقاط مستعد توفان گردوخاک سبب کاهش شدید دید و کیفیت هوا خواهد شد.»

وی افزود:

طی این مدت در زاهدان و مناطق مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان افزایش غبار را خواهیم داشت.

حیدری توصیه کرد: «در ترددهای جاده‌ای احتیاط و از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان در زمان غبار آلود شدن هوا جلوگیری شود.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص بروز گرد و خاک و هوای آلوده در استان‌های کشور چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر