;
coinex

ارزش بنزین مصرفی ایرانیان در یکسال برابر با 300 فروند از جدیدترین مدل ایرباس است!

اخبار تازه منتشر شده خبر از یک اتفاق اسفناک می‌دهد. طبق این خبر، ارزش بنزین مصرفی ایرانیان در یکسال با 300 فروند از هواپیمای ایرباس برابری می‌کند.

خبرهای جدید از یک بحران جدید در کشور گزارش می‌دهند. براساس این اخبار ارزش بنزین مصرفی ایرانیان در یکسال برابر با 300 فروند از جدیدترین مدل ایرباس است. مهم‌ترین مسئله‌ای که از قضیه می‌توان برداشت کرد، عقب‌ماندگی ایران در تولید خودروهایی با سوخت پاک است که اگر با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم، در رده بسیار پایینی قرار می‌گیرد. همچنین طبق این اخبار، روزانه در کشور 114 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که یک آمار وحشتناک محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: وزیر نفت از تخصیص سهمیه بنزین ویژه تاکسی‌های اینترنتی خبر داد

ارزش بنزین مصرفی ایرانیان با 300 فروند ایرباس برابری می‌کند

طی سال های اخیر، بسیاری از کشورهای دنیا با توجه به اثرات مخرب زیست‌محیطی، اقتصادی و همچنین احساس مسئولیت در قبال نسل‌های آینده و مشارکت در کاهش آلودگی‌ها، با سرعت بسیار زیادی به سمت تولید و استفاده از خودروهای پاک حرکت کرده‌اند، به نحوی که، هم اکنون بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ دنیا سبد کاملی از محصولاتی دارند که پیشرانه آنها با سوخت‌های غیر فسیلی کار می‌کند.

البته طی سال‌های اخیر، برخی تولیدکنندگان اقداماتی برای تولید و واردات خودروهای دوگانه و برقی اعم از سواری و اتوبوس انجام داده‌اند، اما به نظر می‌رسد که از یک سو، همچنان برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و از سوی دیگر، عدم فرهنگ‌سازی و فقدان ناوگان پرشمار حمل و نقل عمومی باعث افزایش مصرف بنزین شده است.

ارزش بنزین مصرفی ایرانیان با 300 فروند ایرباس برابری می‌کند

روزانه 114 میلیون لیتر بنزین در ایران مصرف می‌شود

در همین رابطه، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از میانگین مصرف روزانه ۱۱۴ میلیون لیتر بنزین در کشور خبر داد و گفت: «با توجه به پیش رو بودن سفرهای تابستانی و ایام اربعین این عدد باز هم افزایش می‌یابد.»

جلیل سالاری تأکید کرد:

«روزانه ۸۰۰ هزار خودرو از حومه وارد کلان شهر تهران می‌شود که تک‌سرنشین هستند و مصرف را اضافه می‌کنند، همچنین بخشی از افزایش مصرف مربوط به استفاده از کولر خودروها در تابستان گرم امسال است، البته مواردی نظیر معاینه فنی و… نیز وجود دارد که اگر رعایت شود در مقدار مصرف تأثیرگذار است.»

وی با اشاره به افزوده شدن سالانه دو میلیون خودرو به ناوگان حمل‌ونقل کشور به ایسنا گفت: «حجم خودرویی که روزانه به ناوگان حمل‌ونقل کشور افزوده می‌شود، معادل مصرف یک پالایشگاه و بدون رعایت تناسب عرضه و تقاضا است.»

سالاری تصریح کرد:

«این تعداد خودرو در شرایطی به ناوگان افزوده می‌شود که هیچ خودرویی از چرخه خارج نمی‌شود و اگر بخواهیم مصرف این تعداد خودروی ورودی را به مصارف پیشین تحمیل کنیم، عدد قابل‌توجهی است، بنابراین نیاز است در بحث تعداد خودروی در چرخه، بهینه‌سازی و مدیریت مصرف این خودروها و خروج خودروهای فرسوده، توازنی بین تعداد خودرو و مقدار عرضه این خودروها پیش‌بینی شود که سرمایه ملی کشور سوزانده نشود.»

در این شرایط، به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین مسائل کمبود و عدم توجه به ناوگان حمل و نقل عمومی باشد.

این در حالی است که اگر قیمت بنزین در کشورهای همسایه را به طور میانگین ۸۰ سنت و قیمت دلار در کشور را ۵۰ هزار تومان درنظر بگیریم، قیمت هر لیتر بنزین ۴۰ هزار تومان می‌شود. با احتساب قیمت آزاد ۳ هزار تومانی هر لیتر بنزین با ۳۷ هزار تومان سوبسید به فروش می‌رسد.

ارزش بنزین مصرفی ایرانیان با 300 فروند ایرباس برابری می‌کند
ارزش بنزین مصرفی ایرانیان با 300 فروند ایرباس برابری می‌کند

سوزاندن 300 ایرباس در یک سال

به بیان دیگر، با مصرف میانگین ۱۱۴ میلون لیتر بنزین ، روزانه ۴ هزار و ۲۱۸میلیارد تومان دود می‌شود و این میزان مصرف بنزین منجر به از بین رفتن و سوختن بی‌حاصل یک تریلیون و ۵۳۹ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان (۱/۵۳۹/۵۷۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیارد تومان) می‌شود. خوانش عدد به دست آمده هم به نوع خود سخت و چالش برانگیز است. با یک حساب ساده به درک بهتری از این عدد و عمق فاجعه پی خواهیم برد.

حاصل تقسیم عدد به دست آمده بر دلار ۵۰ هزار تومانی معادل ۳۰ میلیارد و ۷۹۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار می‌شود. براساس قیمت‌های جهانی آخرین مدل ایرباس A320 صد میلیون دلار قیمت دارد. حاصل تقسیم قیمت یک فروند ایرباس ۳۲۰ بر ۳۰ میلیارد دلار ۳۰۰ می‌شود، یعنی با مصرف این میزان بنزین سالانه ۳۰۰ فروند ایرباس ۳۲۰ دود می‌شود. دردناک‌تر این که اتلاف این منابع بدون هیچ گونه ارزش افزوده‌ای صورت می‌گیرد.

به نظر می‌رسد عدم اصلاح قیمت بنزین بیش از آن که اقتصادی باشد، سیاسی است. طی دهه‌های اخیر فقدان نگاه ملی و غلبه دیدگاه‌های چپ و راستی، از یک سو، مانع اصلاح قیمت به منظور کنترل مصرف شده است و از سوی دیگر، شرایط کشور به نحوی است که واقعاً هیچ‌کس جرأت دست بردن در قیمت بنزین را ندارد.

البته در این میان، دولت‌ها هیچ حقی هم برای این کار ندارند، زمانی می‌توانند نسبت افزایش قیمت بنزین اقدام کنند که بتوانند تمام شرایط لازم برای زندگی مردم را فراهم کنند، یعنی غیر از بهبود اوضاع اقتصاد و وضعیت معیشت مردم، به عنوان ابتدایی‌ترین کار باید به سرعت توسعه و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرار بدهند. این مسئله بیش از هر نکته دیگری به یک نگاه فراجناحی، ملی و بلندمدت نیاز دارد. نیاز است که مسئولان به جای شعار واقعاً خود را جای مردم عادی قرار بدهند، با توجه به وضعیت حمل و نقل به خصوص در ساعات پرتردد، آیا آنان خود یا منسوبان و نزدیکان آن‌ها از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده خواهند کرد؟

با این حال، این میزان مصرف و اتلاف منابع بیش از آن که تقصیر مردم باشد، متوجه نظام حکمرانی کشور است که در زمان مقتضی از اتخاذ تصمیمی ملی و فراجناحی سرباز زدند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص برابری ارزش بنزین مصرفی ایرانیان با 300 فروند ایرباس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: اسب بخار

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    به اندازه چندتا هواپیما بنزین و سوخت هدر می رود یا نابود می شود بخاطر بنزین مجانی لبنان سوریه فلسطین یمن افغانستان
    همچنین هدر رفت گاز و برق به عراق
    نابودی و عدم پرداخت بدهی نفت خام به هند چین کره جنوبی آفریقای جنوبی ونزوئلا و…
    20 هزار هکتار زمین زراعی مرغوب به افغانستان بخشیدید از شهدا شرم نکردید آنانی که از یک وجب خاک نگذشتند

    پاسخ

    سفسطه محض!!
    چه منت بزرگی سر مردم دارید مگر حسنعلی منصور را ترور نکردید بخاطر گران کردن بنزین وی را مهدورالدم نامیدند و… فقط 1 ریال به قیمت بنزین اضافه شده بود
    نمی شود گذشته را انکار کرد
    نمی شود مردم را گوسفند صغیر سفیه و جاهل و بله قربان گو و مطیع خواست اما هر اشتباه ابلهانه ای را توجیه کرد.
    گاهی دشمن در لباس دوست دل می سوزاند که ای وای بیت المال هدر شده ای وای ای بیداد
    با همین عنوان با حماقتی مانند گران کردن بنزین آتش به ریشه امنیت ملی و امنیت روانی جامعه می زند و مردم ناامید خسته و گرسنه را خشمناک می کند

    پاسخ

    خب این هنر ضنایع خودرو سازی ما هم هست یا همان مافیای خودرو که خودرو را که یک کالای مصری در جهان است تبدیل کرده اند به کالای سرمایه ای چون اینقدر گران هست وارزان هم نمی شود که جای امنی برای سرمایه گذاری است

    پاسخ