;
coinex

ابرماه خاویاری را به تماشا بنشینید؛ 10 مردادماه در آسمان ایران!

ابرماه خاویاری (Sturgeon Supermoon) دومین ابرماه از چهار ابرماه جاری در سال 2023 خواهد بود و بهترین زمان رصد طلوع آن در روز سه شنبه، 1 اوت (10 مردادماه) است!

ماه کامل اوت که به عنوان ابرماه خاویاری شناخته می‌شود، در روز سه شنبه (10 مردادماه) آسمان شب را روشن خواهد کرد. دومین ابرماه سال که (بعد از باک ماه ژوئیه)، تقریباً به بزرگی بزرگ‌ترین ابرماه سال 2023 به اوج می‌رسد– در گوشی به‌تان بگویم که بزرگ‌ترینِ‌ بزرگ‌ترین‌ها در 30 اوت طلوع می‌کند؛ ابرماه خاویاری کاملی که با رخ‌نمایی‌اش تبدیل به ماه آبی کم‌یابی خواهد شد که هوش از سرمان می‌پراند. اما درباره سوپرمون خاویاری چه چیزهای بیشتری می‌دانیم؟

بیشتر بخوانید: شاهکار جدید جیمز وب: تصویری درخشان از ستارگان در حال شکل‌گیری [+عکس]

طلوع ابرماه خاویاری در جهان و ایران

به گزارش تایم‌اند‌دیت، سوپر مون خاویاری یا ابرماه 1402 که در روزهای دوشنبه و چهارشنبه روشن و کامل ظاهر می‌شود، معمولاً به نام ماهیان خاویاری عظیم‌الجثه آمریکای شمالی نام‌‌گذاری شده که در این زمان از سال، شکارچی‌ها در دریاچه‌های بزرگ می‌توانستند آن‌ها را راحت‌تر صید کنند. به گفته مرکز مطالعات بومیان آمریکا، قوم آنیشنابگ (Anishinaabeg) آن را مینومینی گیزیس (Minoomini Giizis) و ماه دانه (یا برنج وحشی) می‌نامند. اما زمان دقیق‌تر طلوع ابرماه در ایران در چه زمانی است؟

طلوع ابرماه در ایران

ابرماه خاویاری هنگام طلوع در روز سه‌شنبه، 10 مرداد ماه 1402 به بهترین شکل از سمت شرق و هنگام عصر دیده می‌شود – اگرچه زمان دقیق به مکان بیننده بستگی دارد. همانطور که به نظر می‌رسد، ماه با طلوع در شرق در هنگام غروب، در مقابل غروب خورشید، سوپرمون خاویاری ماجرای ماه بیش از 99٪ روشن خواهد شد. این ابرماه در ایران و سایر نقاط جهان با چشمان غیر مسلح هم به خوبی نمایان است. توصیه می‌کنیم ابرماه 1402 را از دست ندهید!

سوپرمون خاویاری یا ابرماه چیست و چگونه رخ می‌دهد؟

ماه خاویاری در اوج خود، 222023 مایل (357311 کیلومتر) از مرکز زمین فاصله خواهد داشت که آن را به دومین ابرماه بزرگ سال 2023 تبدیل می‌کند. در تئوری، یک ابرماه کمی نزدیکتر از ماه به دور زمین می‌چرخد، بنابراین کمی بزرگتر و درخشان‌تر هم به نظر می‌رسد. این به این دلیل رخ می‌دهد که ماه یک مدار بیضوی حول زمین دارد.

سوپرمون خاویاری

ماه در هر دور خود، یک نقطه حضیض (نزدیکترین) و اوج (دورترین) دارد. میانگین فاصله حضیض و اوج به ترتیب از 225800 تا 251800 مایل (363400 تا 405500 کیلومتر) متغیر است. به گفته فرد اسپناک (Fred Espenak)، ستاره شناس و محاسبه‌گر ستاره‌شناختی پیشین ناسا، ماه کاملی که در یک ماه مشخص، در 90 درصد حضیض خود باشد، واجد شرایط ابرماه است. ابرماه 1402 پیش‌رو هم یکی از نزدیک‌ترین حالت‌های ماه به زمین است.

بزرگ‌ترین ابرماه بعدی کی طلوع می‌کند؟

بعد ازسوپرمون خاویاری، ماه کامل بعدی یا ماه آبی در 30 اوت خواهد بود. بزرگترین و درخشان‌ترین ابرماه سال 2023، طبق محاسبات ماه آبی حدود 222043 مایل (357344 کیلومتر) از زمین فاصله خواهد داشت. به این معنا که 20 مایل (33 کیلومتر) از ماه خاویاری نزدیکتر است.

ابرماه یا ماه کامل همیشه با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است (درصورتی که آب و هوا اجازه دهد)، اما کسانی که به دنبال مشاهده جزئیات بیشتر از ابرماه هستند، باید برای بهبود تجربه رصد خود از یک جفت دوربین دوچشمی یا تلسکوپ آماتور استفاده کنند تا با خیال راحت یک رصد لذت‌بخش را تجربه کنند.

جمع‌بندی

فردا به مناسبت نزدیک‌تر شدن ماه به زمین، قرار است یک پدیده جذاب نجومی‌ــ ابرماه 1402 آسمان شب را روشن کند. پس اگر می‌خواهید یک تجربه معرکه داشته باشید، طلوع این ابرماه در ایران را از دست ندهید که یکی از بزرگ‌ترین سوپرمون خاویاری سال 1402 است!

بیشتر بخوانید:

اگر ابرماه خاویاری را رصد کرده‌اید و یا برنامه رصدش را دارید، تجربیات‌تان را با تکراتو در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

منبع:LiveScience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    خوشبحال هرکسی که تلسکوپ داره، خواهش میکنم هرکی تلسکوپ داره هم بجای من خوب وقشنگ ازدیدنش لذت ببره،و هم اگر میتونه خوب وباجزئیات بهتروبیشتری عکسبرداری کنه بزاره تو سایت تا حداقل باعکسای جذابش نگاه کنیم باتشکروسپاس

    پاسخ