coinex
راهنمای خرید تکراتو

درمان کوررنگی توسط محققان اسرائیلی ابداع شد

دانشمندان اسرائیلی اخیرا موفق به کشف روشی برای درمان کوررنگی شده‌اند. بوسیله این روش، بیماران مبتلا به کوررنگی می‌توانند رنگ‌ها را تشخیص دهند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه عبری اورشلیم موفق به کشف روشی جدید شدند که امکان درمان کوررنگی را فراهم کرده است. این محققان روش خود را بر روی تعدادی از افراد مبتلا به این بیماری آزمایش کردند و این افراد توانستند رنگ قرمز را از پس‌زمینه جدا کنند. لازم به ذکر است که روش یاد شده روشی به‌نام “ژ‌ن‌درمانی شبکیه” است که افراد مورد آزمایش پس‌از ژن‌درمانی امکان تشخیص رنگ را بدست آوردند.

بیشتر بخوانید: پیوند سر به گردن ؛ پزشکان اسرائیلی سر یک کودک فلسطینی را به گردنش وصل کردند

درمان کوررنگی کشف شد

آکروماتوپسی یا کور رنگی کامل، نوعی بیماری چشمی است که قدرت دیدن کامل رنگ‌ها را با اختلال مواجه می‌کند. این بیماری به‌دلیل نقص در ژن‌هایی به وجود می‌آید که سلول‌های مخروطی، یا حسگرهای رنگ در چشم را کنترل می‌کنند. به‌تازگی، گروه کوچکی از داوطلبانی که به کور رنگی کامل مبتلا بودند، پس از ژن درمانی شبکیه، موفق شده‌اند تا لکه‌هایی از رنگ را تشخیص بدهند. این روش کمک شایانی به درمان کوررنگی می‌کند.

به‌گزارش ساینس‌آلرت، پس از انجام آزمایش جدید گروهی متشکل از سه بزرگسال و یک کودک که فقط قادر به تشخیص روشنایی نور بودند، دریافتند که پس از ژن‌درمانی می‌توانند یک جسم قرمز را از پس‌زمینه‌ی تیره‌‌تر آن جدا کنند.

داوطلبان آزمایش به‌دلیل یک جهش ژنی دچار آکروماتوپسی شدند و محققان امیدوار بودند که قرار دادن نسخه‌های فعال ژن در سلول‌های مخروطی، امکان دیدن رنگ‌ها را به آن‌ها بدهد. تیم پژوهشی دریافت که داوطلبان درمان‌شده می‌توانند رنگ قرمز را درک کنند، البته به شکل بسیار محدود و متفاوت از عملکرد چشم عادی گروه کنترل.

آیلت مک‌کیتن، عصب‌شناس از دانشگاه عبری اورشلیم و همکارانش در مقاله‌ منتشرشده با اشاره به اینکه سایه‌های مختلف خاکستری با طیفی از رنگ‌های رنگین‌کمان جایگزین نشده‌اند، می‌نویسند: «بیماران تحت درمان پس از عمل جراحی چشمان خود را با احساس معجزه باز نکردند.» بااین‌حال، تشخیص رنگ در چشمان همه‌ بیماران تحت درمان مشهود بود.

درمان کوررنگی کشف شد
افراد کوررنگ درمان‌شده می‌توانند بخش قرمز تصویر را تشخیص دهند؛ اما با زحمت بیشتر نسبت به گروه کنترل.

محققان برای انتقال نسخه‌ی فعال ژن به شبکیه که محل قرارگیری سلول‌های مخروطی است، از یک ناقل ویروسی در چشم هر یک از شرکت‌کنندگان استفاده کردند. پس از انجام آزمایش، بینایی داوطلبان دچار تغییر چشم‌گیری نشد، اما آزمایش‌ها نشان داد که همه‌ این افراد می‌توانند با چشم درمان‌شده‌ خود، خطوط قرمز رنگ را در پس‌زمینه‌ خاکستری تیره شناسایی کنند، درحالی‌که قبلا اصلا هیچ رنگی نمی‌دیدند. محققان می‌نویسند:‌

«وقتی از بیماران بزرگسال خواسته شد تا توضیح دهند که چگونه محرک قرمز را در چشم تحت درمان درک می‌کنند (وقتی محرک به شیوه‌ای برای آن‌ها ارائه شد تا آن را تشخیص دهند)، اغلب اعتراف کردند که کلمات مناسبی برای توصیف آن ندارند. پس از آنکه برای یافتن عبارت دقیق ترغیب شدند، گفتند که رنگ جدید به‌شکل متفاوتی می‌درخشد، برق می‌زند یا در صفحه‌ای متفاوت از پس‌زمینه‌اش ظاهر می‌شود.»

در چشم انسان عادی، سه نوع سلول مخروطی در واکنش به بخش‌های مختلف طیف الکترومغناطیسی وجود دارد. فعالیت مخروط‌ها، به صورت جداگانه و ترکیبی، برای ایجاد رنگین‌کمانی غنی از رنگ‌هایی که بسیاری از ما دیدن آن‌ها را بدیهی می‌دانیم، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار سیستم بینایی مغز انسان قرار می‌دهد.

درمان کوررنگی کشف شد
A: جذب نرمال‌شده توسط میله‌ها و مخروط‌های طول موج ال، اس و ام. L: نمونه‌هایی از اشیایی که بیماران پس از درمان به‌شکل متفاوتی مشاهده کرده‌اند.

از آنجایی که نور درخشان، سلول‌های استوانه‌ای چشم را که بیش از همه در شب فعال هستند، تحریک می‌کند، افراد مبتلا به آکروماتوپسی قادر به تشخیص طول موج‌ها یا رنگ‌ها نیستند و در نتیجه، با بینایی تک‌رنگ دنیای اطراف را مشاهده می‌کنند. این احتمال وجود دارد که سلول‌های استوانه‌ای فعال با توانایی سلول‌های مخروطی درمان‌شده برای تولید سیگنال تداخل داشته باشند و از دیدن تمام رنگ‌ها توسط افراد درمان شده، جلوگیری شود.

ممکن است به‌دلیل حساس نبودن سلول‌های استوانه‌ای به طول موج بلندتر رنگ قرمز، این افراد توانسته‌ باشند که رنگ قرمز را ببینند. ممکن است زمانی‌که سلول‌های استوانه‌ای در معرض رنگ قرمز قرار می‌گیرند غیرفعال باقی بمانند، بدین معنی که عملکرد سیگنال‌های دریافت شده توسط سلول‌های مخروطی، مختل نشده‌ است.

تمامی بیماران پس از گذشت یک سال از درمان، دوباره مورد آزمایش قرار گرفتند و نتایج دو آزمایش تقریباً یکسان بود. برای افرادی که دنیا را در هر طول موج قابل مشاهده‌ای از رنگ تجربه می‌کنند، ممکن است قابل درک به نظر نرسد، اما این آزمایش قدمی بسیار مهم است.

در آزمایش مشابهی که سال ۲۰۰۹ انجام شد، کور رنگی قرمز و سبز در میمون‌های سنجابی بالغ (Saimiri sciureus) با مزایا و معایب مشابه توسط ژن‌تراپی درمان شد. پس‌از درمان، میمون‌ها توانستند دیسک‌های قرمز و سبز را در پس‌زمینه‌ خاکستری تشخیص دهند، درحالی که قبل از درمان، فقط دیسک‌های قرمز را مشاهده می‌کردند.

اینکه میمون‌ها می‌توانند هر دو رنگ را مشاهده کنند، بدین معنی نیست که آن‌ها می‌توانند رنگ‌ها را از یکدیگر تشخیص بدهند (مانند تشخیص رنگ قرمز از رنگ سبز)، و این آزمایش نیز چنین چیزی را اثبات نمی‌کند. طبق گفته‌های مک‌کیتن و تیم محققان، بازیابی دید رنگ‌ها با دامنه‌ وسیع، نیازمند وجود توانایی ایجاد تمایز بین طول موج‌ها است.

محققان نوشته‌اند:

بااین حال، برخلاف حیواناتی که برای دیدن دو رنگ تحت درمان قرار گرفتند، توانایی تشخیص طول موج رنگ‌ها از نشانه‌های سطح خاکستری پس‌زمینه، یک مهارت کاملاً جدید برای بیماران مبتلا به کور رنگی کامل است و بنابراین، اولین قدم ضروری به سمت دیدن تمام رنگ‌ها است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کشف روش درمان کوررنگی توسط محققان اسرائیلی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: زومیت

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    آیا مسول یا مسلمانی هست فقط برای یک لحظه خودش را جای من بزاره و کمک کنه، به امام حسین ع من کلاهبردار نیستم، من کارگر سرگزر چند روزه کار گیرم نیامده دو تا بچه کوچیک دارم و سه ماهه اجاره ندادم و صاحبخانه داره بخاطر ۳میلیون بیرونم میکنه، به فاطمه زهرا ع یکی از کلیه هام فروختم خرج بیماری زنم کردم و الان دوباره بیماریش برگشته و جلوی چشمام داره میمیره اما پول ندارم حتی دکتر ببرم و نجاتش بدم، به حسین شهید و همین محرم عزیز دو تا بچه هام دو شبه چیزی نخوردن و با شکم گرسنه چشم انتظارن و نمیدانم با چه رویی دست خالی به خانه برم، بقرآن جز گریه هیچ کار نمیتونم کنم، مقداری که نون خالی بگیرم
    5047061031082007
    محسن ب

    پاسخ