coinex
راهنمای خرید تکراتو

گوگل ارتباط ماهواره‌ای را به تمام گوشی‌های اندرویدی می‌آورد

گوگل قصد دارد ویژگی ارتباط ماهواره‌ای را به تمام گوشی‌های اندرویدی بیاورد. آیا فعال شدن این ویژگی می‌تواند مانع واردات همه گوشی‌های اندرویدی به ایران شود؟

گوگل به تازگی اعلام کرده است که ویژگی ارتباط ماهواره‌ای را به تمام گوشی‌های اندرویدی از طریق برنامه Messages اضافه خواهد کرد. این ویژگی که به همراه گوشی آیفون 14 معرفی شد، حالا کم‌کم قرار است بر روی تمامی گوشی‌ها با هر سیستم‌عاملی قرار گیرد و این می‌تواند بزرگترین اضطراب برای کاربران ایرانی باشد.

همانطور که می‌دانید واردات گوشی‌های آیفون 14 به ایران ممنوع اعلام شده است و از نظر کارشناسان، تنها دلیل این تصمیم نیز برمی‌گردد به ویژگی ارتباط ماهواره‌ای پرچمدار اپل. اما آیا تجهیز تمام گوشی‌های اندرویدی به این قابلیت، ممنوعیت واردات همه برندها را در پی خواهد داشت؟

بیشتر بخوانید: پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 با قابلیت ارتباط ماهواره‌ای عرضه می‌شود

تمام گوشی‌های اندرویدی به ارتباط ماهواره‌ای مجهز خواهند شد

گوگل در تلاش است تا قابلیت اتصال ماهواره‌ای را به سیستم‌عامل اندروید اضافه کند. این قابلیت، هنوز به صورت پیش‌فرض فعال نشده ولی این شرکت در حال ساخت بستر نرم‌افزاری لازم برای آن است. شرکت کوالکام نیز از اوایل سال جاری میلادی اعلام نمود که در تراشه‌های اسنپدراگون جدید، سخت‌افزار مخصوصی را برای پشتیبانی از این قابلیت در نظر گرفته است. علاوه بر این، گوگل قصد دارد تا یک واسط کاربری جدید را به برنامه پیام‌رسان Messages خود اضافه کند که به کاربران امکان مکالمات SOS را از طریق ماهواره می‌دهد.

اپلیکیشن Messages، برنامه پیام‌رسان رسمی گوگل بر پایه Rich Communication Services (RCS) توسعه یافته است. احتمالاً می‌دانید که RCS یک استاندارد جدید برای پیام‌رسانی است که قابلیت‌های پیشرفته‌ای را به پیام‌کوتاه (SMS) و پیام چند رسانه‌ای (MMS) اضافه می‌کند. با RCS، کاربران می‌توانند پاسخ سریع، عکس‌العمل خود به پیام طرف مقابل، عکس و ویدئو با کیفیت بالا، چت گروهی، اطلاع از وضعیت نوشتن پیام در گوشی طرف مقابل، پیام Delivery و بسیاری موارد دیگر را به صورت آنلاین دریافت کنند.

تمام گوشی‌های اندرویدی به ارتباط ماهواره‌ای مجهز خواهند شد

RCS همچنین قابلیت رمزگذاری و حفاظت از حریم خصوصی را نیز فراهم می‌کند. با این حال، RCS به شبکه سلولار یا وای-فای وابسته است و در صورت عدم دسترسی به آنها، کاربران نمی‌توانند از این قابلیت‌ها استفاده کنند. برای حل این مشکل، گوگل در حال کار بر روی اضافه کردن پشتیبانی از سرویس‌دهنده‌های ماهواره‌ای به برنامه Messages است.

در این میان سرویس‌دهنده‌های ماهواره‌ای، دستگاه‌هایی هستند که به گوشی‌های هوشمند متصل می‌شوند و از طریق ماهواره‌های ارتباطی، پیام‌ها را فرستاده و دریافت می‌کنند. این دستگاه‌ها، معمولاً با بلوتوث یا وای-فای به گوشی‌ها متصل می‌شوند و برای اجرا، نیاز به نصب برنامه خاصی ندارند. با استفاده از سرویس‌دهنده‌های ماهواره‌ای، کاربران می‌توانند در هر جای دنیا که باشند، حتی در مناطق دورافتاده یا بدون پوشش شبکه موبایل نیز پیام بفرستند و دریافت کنند.

گوگل، قصد دارد تا با همکاری با شرکت‌های تولیدکننده سرویس‌دهنده‌های ماهواره‌ای، قابلیت ارتباط ماهواره‌ای را به برنامه Messages اضافه کند. این قابلیت، به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از برنامه Messages، پیام RCS را با استفاده از سرویس‌دهنده‌های ماهواره‌ای بفرستند و دریافت کنند. این قابلیت، همچنین باعث می‌شود که کلیه کاربردهای عنوان شده در بالا برای RCS، در حالت ماهواره‌ای نیز قابل استفاده باشند.

تمام گوشی‌های اندرویدی به ارتباط ماهواره‌ای مجهز خواهند شد

بنابر پست توئیتری یکی از لیکسترهای فعال در حوزه اندروید، بخش جدیدی در نسخه‌های بتای برنامه Messages گوگل قرار گرفته که به شما می‌گوید وقتی با گوشی‌هایی که از سخت‌افزار مورد نیاز برای ارتباط ماهواره‌ای برخوردار باشند، استفاده کنید، یک علامت «1-» در کادر نوشتن پیام ظاهر شده و «پیام ماهواره ای» نیز در همان کادر به صورت پیش فرض نوشته می‌شود.

گوگل، هنوز زمان دقیق عرضه این قابلیت را اعلام نکرده است ولی برخی منابع خبر دادند که این قابلیت در آینده نزدیک به برنامه Messages اضافه خواهد شد. این قابلیت، برای همه کاربران فعال خواهد بود و نیاز به ثبت‌نام یا پرداخت هزینه خاصی نخواهد داشت. البته، باید توجه داشت که استفاده از سرویس‌دهنده‌های ماهواره‌ای، هزینه‌های ماهانه یا هر پیامی را به کاربران تحمیل می‌کند که بستگی به شرکت تولید کننده و طرح انتخاب شده دارد.

با توجه به این مورد می‌توان گفت همه گوشی‌های پرچمدار اندرویدی که طی دو سال گذشته معرفی شده و به اندروید 14 بروز می‌شوند به این قابلیت مجهز خواهند بود؛ دسته‌ای که شامل انبوهی از محصولات شرکت‌های سامسونگ، شیائومی، موتورولا، سونی، آنر و … هستند.

شایان ذکر است که پشتیبانی از اتصال ماهواره‌ای در اندروید 14 برای استفاده از این ویژگی کافی نخواهد بود. اولاً، تلفن‌ها برای برقراری ارتباط از طریق ماهواره به پشتیبانی سخت‌افزاری نیاز دارند که اکثر گوشی‌ها در حال حاضر از آن برخوردار نیستند. به علاوه، در برخی کشورها، گوشی‌های ماهواره‌ای محدود یا کاملاً ممنوع هستند، بنابراین ممکن است به طور کامل از شانس بی‌بهره باشید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره فعال شدن ارتباط ماهواره‌ای در تمام گوشی‌های اندرویدی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: شهر سخت‌افزار

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر