;
coinex

منطقه خلیج‌فارس در نتیجه گرمایش زمین غیرقابل سکونت می‌شود

منطقه خلیج‌فارس در نتیجه گرمایش زمین غیرقابل سکونت می‌شود. ثبت دمای بسیار بالای این منطقه باعث شد تا واشنگتن پست در گزارشی این منطقه را غیر قابل سکونت توصیف کند.

با رسیدن دمای آب دریا به 30 درجه سلسیوس، منطقه خلیج فارس با وجود دما و رطوبت بسیار بالای خود به محیطی تبدیل شده است که زندگی در آن کم‌کم غیرقابل تحمل می‌شود. شاخص دما در سواحل این منطقه در ایران ظاهراً در روز سه‌شنبه هفته گذشته به حدود 70 درجه سلسیوس رسیده بود؛ این یعنی انسان‌ها نمی‌توانند برای مدت طولانی در آن دوام بیاورند.

بیشتر بخوانید: دانشمندان می‌خواهند با مداخلات آب و هوایی جلوی گرمایش زمین را بگیرند

منطقه خلیج‌فارس در نتیجه گرمایش زمین غیرقابل سکونت می‌شود

به گزارش واشنگتن پست، شاخص دما در هفته‌های گذشته در منطقه خلیج فارس به دفعات از 60 درجه سلسیوس عبور کرده است. در شهرهای پرجمعیتی نظیر ابوظبی در امارات و شهر کویت در کشور کویت، شاخص‌های دما در ساعات شب به 37.8 تا 48.9 درجه سلسیوس کاهش پیدا می‌کند. اما ظاهراً در روز سه‌شنبه هفته پیش دمای جزیره قشم در تقاطع خلیج فارس و دریای عمان به 70 درجه سلسیوس رسیده بود. این نشریه می‌گوید همین منطقه در ماه ژوئیه دمای 73.9 درجه‌ای را ثبت کرده بود.

در همین روز، دمای عسلویه که هاب نفتی و انرژی ایران به‌حساب می‌آید، به 63.3 درجه رسیده بود و در روز چهارشنبه تا 64.4 درجه سلسیوس بالا رفت. عسلویه ظاهراً در روز 14 مردادماه با 67.2 درجه به بالاترین دمای خود رسیده بود. میانگین حداقل دما در همین بازه زمانی 41.7 درجه بوده است.

گرمایش زمین

گرمای شدید در این منطقه از دیرباز یک اتفاق طبیعی بوده، اما شرایط اخیراً بدتر شده است. دمای آب خلیج فارس در روزهای اخیر به 36.4 درجه سلسیوس رسیده که بالاترین دما در این موقع از سال در 20 سال اخیر است.

واشنگتن پست می‌گوید دمای هوای استان خوزستان به‌تازگی از 52 درجه سلسیوس فراتر رفته و شهر اهواز نیز دمای بالغ بر 51 درجه را پشت‌سر گذاشته است. این شهر در سال 1396 رکورد دمای 54 درجه را در آسیا شکسته بود.

گرمایش زمین

آب‌های خلیج فارس هم ظاهراً سطح رطوبت مناطق نزدیک به دریا را تشدید کرده‌اند. نقطه شبنم در زمین‌های مجاور دریا به‌صورت مدام در حدود 32.2 تا 35 درجه سلسیوس بوده است. واشنگتن پست می‌گوید این نقطه با رسیدن به بالاتر از 21.1 سلسیوس در ایالات‌متحده، بیش‌ازحد مرطوب تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در رابطه با اینکه منطقه خلیج‌فارس در نتیجه گرمایش زمین غیرقابل سکونت می‌شود چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار علمی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: دیجیاتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر