;
coinex

قمر زحل حالا تمام عناصر لازم برای حیات را داراست!

با کشف فسفر در قمر معروف زحل، حالا دانشمندان تمام عناصر لازم برای حیات را در قمر زحل کشف کرده‌اند.

پژوهشگران با استفاده از اطلاعاتی که توسط فضاپیمای کاسینی نشر داده است به وجود فسفات که یکی از عناصر اصلی حیات می‌باشد در قمر زحل پی برده‌اند. پس‌با این وجود می‌توان گفت که حالا تمام عناصر لازم برای حیات در قمر زحل وجود دارد. دانشمندان می‌گویند: مطالعات جدید نشان می‌دهد که یخ‌آب‌های درحال فوران از انسلادوس حاوی فسفر هستند.

بیشتر بخوانید: بخش‌هایی از ماه ممکن است میزبان موجودات زنده فرازمینی باشد!

قمر زحل تمام عناصر لازم برای حیات را دارد!

انسلادوس، ششمین قمر بزرگ زحل از بین ۱۴۶ قمر این سیاره، اقیانوسی مایع با بستر سنگی در زیر سطح روشن، سفید و یخ‌زده‌ خود دارد. یخ‌فشان‌های انسلادوس دانه‌های یخ‌زده‌ مواد را به فضا پرتاب می‌کنند و پدید‌آورنده‌ یکی از بی‌شمار حلقه‌هایی هستند که به دور زحل می‌چرخند.

قمر زحل تمام عناصر لازم برای حیات را دارد!

اکنون، تیمی از پژوهشگران کشف کرده‌اند که این دانه‌های یخی حاوی فسفات هستند. آن‌ها با استفاده از داده‌های کاسینی، مدارگرد مشترک ناسا و اروپا که تا سال ۲۰۱۷ زحل، حلقه‌ها و قمرهای آن را مطالعه می‌کرد، ترکیب یادشده را پیدا کردند. این اولین‌بار است که فسفات در اقیانوسی فراتر از زمین یافت می‌شود. کشف جدید که روز چهارشنبه در نشریه‌ نیچر منتشر شد، این احتمال را که انسلادوس خاستگاه حیات فرازمینی باشد، افزایش می‌دهد.

فرانک پوستبرگ، دانشمند سیاره‌شناس در دانشگاه آزاد برلین و پژوهشگر اصلی مطالعه، به‌نقل از نیویورک‌تایمز می‌گوید:

«ما به‌دنبال [فسفات] نبودیم و انتظار آن را نداشتیم.»

او کشف فسفات (مواد شیمیایی حاوی عنصر فسفر) را لحظه‌ای هیجان‌انگیز توصیف می‌کند. با کشف فسفر در جهان اقیانوسی اطراف زحل، دانشمندان می‌گویند اکنون تمام عناصری را که می‌دانیم برای حیات ضروری هستند، درآنجا پیدا کرده‌اند. فسفر عنصری کلیدی در استخوان‌ها و دندان‌های انسان است و به‌گفته‌ دانشمندان، کمیاب‌ترین عنصر زیستی ضروری در کیهان محسوب می‌شود. پژوهشگران سیاره‌شناس پیش‌تر پنج عنصر کلیدی دیگر را در انسلادوس کشف کرده بودند: کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن و گوگرد که آخرین مورد به‌صورت غیرقطعی شناسایی شده است.

قمر زحل تمام عناصر لازم برای حیات را دارد!

پژوهش‌های پیشین نشان داده بود که فسفر باید در جهان‌های اقیانوسی فرازمینی کمیاب باشد و همین کمیابی احتمالاً از تشکیل حیات در سایر نقاط منظومه شمسی یا کهکشان جلوگیری کرده است. اما دکتر پوستبرگ می‌گوید در مورد انسلادوس، پژوهشگران دقیقا عکس این مسئله را یافتند؛ یعنی دریای یخی این قمر به‌جای کمبود فسفات، در مقایسه با اقیانوس‌های زمین تقریبا هزار برابر یا بیشتر از این ترکیب غنی شده است.

دکتر پوستبرگ و همکارانش با انجام یک بررسی عمیق از ۳۴۵ دانه‌ یخی که کاسینی درحین عبور از حلقه‌ی E زحل مطالعه کرده بود، وجود فسفات را نتیجه گرفتند. این حلقه دراثر مواد منتشرشده از انسلادوس تشکیل شده است. آن‌ها ترکیب توده‌های گردوغبار برخاسته از برخوردهای این دانه‌ها با صفحه‌ فلزی یکی از ابزارهای نصب‌شده روی فضاپیما به نام «تحلیلگر غبار کیهانی» را اندازه‌گیری کردند و دریافتند که جرم مولکولی ۹ ذره‌ یخی به وجود فسفات اشاره دارد.

پژوهشگران به‌منظور اطمینان از اینکه خوانش‌های کاسینی را اشتباه تفسیر نمی‌کنند، با انجام مجموعه‌ای از آزمایش‌ها در آزمایشگاه، حالت‌ها و غلظت‌های مختلف فسفر را آزمایش کردند. فابیان کلنر، اخترزیست‌شناس در دانشگاه واشنگتن و دیگر نویسنده‌ مطالعه می‌گوید:

پس از انجام اندازه‌گیری‌های زیاد، دقیقا به هدف زدیم و یک همسانی بی‌نقص با داده‌های فضایی پیدا کردیم.

اما پژوهشگران هنوز نتوانسته‌اند توضیح دهند که چگونه انسلادوس دارای چنین غلظت بالایی از فسفات در اقیانوس خود است. برخی از پژوهشگران مطالعه، با شبیه‌سازی برهم‌کنش‌های ژئوشیمیایی بین آب اقیانوس و بستر سنگی آن، این موضوع را در موسسه فناوری توکیو بررسی کردند. آن‌ها در آب‌های قلیایی انسلادوس که سرشار از کربنات است، پاسخشان را یافتند. دکتر پوستبرگ می‌گوید: «می‌توانید آن را اقیانوس گازدار بنامید.»

قمر زحل تمام عناصر لازم برای حیات را دارد!

میخائیل زولوتوف، ژئوشیمیدان سیاره‌ای در دانشگاه ایالتی آریزونا در یادداشتی که برای مطالعه در نیچر نوشته، از تفسیر پژوهشگران غافلگیر نشده است. او می‌گوید:

پیش‌تر از روی مطالعات انجام‌شده روی دریاچه‌های گازدار یا قلیایی روی زمین، مشخص شده بود که ما در هر دریاچه‌ طبیعی این‌چنینی، انتظار مقادیر بالایی از فسفر را داریم.

دکتر پوستبرگ می‌گوید: «کشف اخیر فراتر از انسلادوس می‌تواند نشان دهد که سایر جهان‌های اقیانوسی در منظومه شمسی بیرونی، مانند اروپا، قمر مشتری یا سیاره کوتوله پلوتو، سرشار از فسفات و درنتیجه به‌طور بالقوه سکونت‌پذیر هستند.» او و همکارانش امیدوارند نمونه‌ بزرگ‌تری از داده‌های کاسینی را برای تقویت نتایج خود تجزیه‌وتحلیل کنند. بااین‌حال، جستجوی قطعی برای یافتن حیات در انسلادوس، ماموریت دیگری را می‌طلبد که درصورت تایید، یک یا دو دهه با پرتاب آن فاصله خواهیم داشت.

دکتر پوستبرگ می‌گوید:

ما هنوز نمی‌دانیم آیا این مکان بسیار سکونت‌پذیر، واقعا مسکونی است یا خیر. اما بدون شک ارزش گشتن را دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ کشف تمامی عناصر لازم برای حیات در قمر زحل چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر