;
coinex

ارتباط آلودگی هوای کلان‌شهرها با مقاومت آنتی‌بیوتیکی چیست؟

ارتباط آلودگی هوای کلان‌شهرها با مقاومت آنتی‌بیوتیکی چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید.

مقاومت آنتی‌بیوتیکی تهدیدی جدی برای سلامت جهانی به‌شمار می‌رود. این مسئله در سال 2019 به مرگ بیش‌ از 1.27 میلیون نفر در جهان منجر شد و پیش‌بینی می‌شود که مقاوم‌شدن باکتری‌ها درمقابل آنتی‌بیوتیک‌ها تا سال 2050 هم، مرگ 10 میلیون نفر در سال را به‌دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: آلودگی رود ارس به رادیواکتیو؛ فاجعه‌ای که مسئولان روی آن سرپوش گذاشته‌اند!

ارتباط آلودگی هوای کلان‌شهرها با مقاومت آنتی‌بیوتیکی

آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت مجاری ادرار و ذا‌ت‌الریه استفاده می‌شوند؛ اما استفاده‌ی بیش‌ازحد و نادرست از آن‌ها به ظهور باکتری‌هایی منجر شده است که به‌دلیل داشتن برخی ژن‌های خاص، دربرابر آنتی‌بیوتیک‌های کشنده مقاوم شده‌اند. این مقاومت آنتی‌بیوتیکی در‌نهایت بروز عفونت‌هایی را درپی دارد که درمان آن‌ها بسیار سخت است.

مقاومت آنتی‌بیوتیکی معمولاً ازطریق غذا یا آب آلوده به انسان سرایت می‌کند؛ اما مطالعه‌ی اخیر نشان می‌دهد که غذا و آب آلوده، تنها راه سرایت باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک نیستند. به‌گفته‌ی محققان چینی و ایتالیایی، آلودگی هوا نیز ممکن است باعث شیوع مقاومت آنتی‌بیوتیکی شود. پژوهش اخیر اولین مطالعه‌ای است که ارتباط بین افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی و آلودگی هوا را در سطح جهانی بررسی می‌کند.

مطالعه‌ی مروری اخیر یافته‌های مطالعات قبلی را درباره‌ی الگوهای گسترش مقاومت آنتی‌بیوتیکی ازطریق هوا در دو دهه‌ی گذشته تجزیه‌وتحلیل می‌کند. محققان یافته‌های 12 مطالعه‌ی انجام‌شده در 116 کشور جهان ازجمله بریتانیا، ایالات متحده‌ی آمریکا، چین، هند و استرالیا را بررسی کردند. این مطالعات وجود باکتری‌ها یا ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را در جوّ تخمین زده‌اند.

پژوهش جدید به‌طور خاص خطرناک‌ترین نوع آلودگی هوا (PM2.5) را بررسی کرده است که درواقع، ذراتی معلق با قطر 2.5 میکرومتر هستند؛ یعنی چیزی حدود 3 درصد قطر تار موی انسان که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود و به‌راحتی استنشاق‌شدنی است.

ارتباط آلودگی هوای کلان‌شهرها با مقاومت آنتی‌بیوتیکی

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که میزان مقاومت آنتی‌بیوتیکی هم‌زمان با افزایش غلظت PM2.5 در هوا افزایش می‌یابد. هر 10 درصد افزایش در غلظت PM2.5 با 1.1 درصد افزایش در مقاومت آنتی‌بیوتیکی و 43.654 مرگ ناشی از عفونت‌های باکتریایی مقاوم به آنتی‌بیوتیک همراه است.

براساس مطالعه‌ی جدید، بیشترین میزان مقاومت آنتی‌بیوتیکی در شمال آفریقا و غرب آسیا مشاهده می‌شود و شدیدترین آلودگی PM2.5 نیز در این مناطق وجود دارد. اروپا و آمریکای‌شمالی مناطقی بودند که کمترین میزان میانگین آلودگی PM2.5 در آن‌ها گزارش شد و مقاومت آنتی‌بیوتیکی هم در این مناطق کمتر بود.

پژوهش جدید اولین مطالعه‌ای نیست که ارتباط بین آلودگی هوا و مقاومت آنتی‌بیوتیکی را نشان می‌دهد؛ چراکه پیش‌ازاین نقش آلودگی هوا به‌عنوان عامل خطر در بروز بیماری سل ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس به‌اثبات رسیده بود. مطالعه‌ای در هنگ‌کنگ نیز ارتباط بین قرارگرفتن درمعرض PM2.5 در فضای باز و مرض سل را تأیید می‌کند. این مطالعه نشان داد که افزایش غلظت PM2.5 در زمستان با افزایش 3 درصدی موارد سل در بهار و تابستان بعد همراه است.

هنوز مشخص نیست که چه سازوکارهایی به انتشار مقاومت آنتی‌بیوتیکی در هوا منجر می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل، بررسی این موضوع در مطالعات آتی از اهمیت فراوانی برخوردار است. تنها نتیجه‌ای که از بررسی اخیر و مطالعات پیشین می‌توان به‌دست آورد، این است که PM2.5 ممکن است حاوی باکتری‌ها یا ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک باشد که می‌توانند از راه سیستم تنفسی وارد بدن انسان شوند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ارتباط آلودگی هوای کلان‌شهرها با مقاومت آنتی‌بیوتیکی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: زومیت

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام من یک کارگرم ک چند وقته سرگذر کار بهم نمیخوره ب ماه محرم قسم ی کولر ندارم به امام حسین ع دوتا بچه دارم مستعجرم اجارم عقب افتاده به فاطمه زهرا ع خیلی مهتاجم زنم زانوش آب برداشته ندارم ببرمش دکتر جان بچه هاتون مسلمونی میتونه کمکم کنه انسانیت کنیین در حقم اگه واقعا کسی میتونه کمکم کنه دیکس کمر دارم ۵۸۵۹۸۳۱۱۳۸۸۹۰۲۴۸ ش کارت به جون بچه هام کلاه بردار نیستم

    پاسخ