coinex
راهنمای خرید تکراتو

سری پردازنده‌های گیمینگ اسنپدراگون G به عنوان تراشه‌های مخصوص کنسول‌های دستی معرفی شدند

سری پردازنده‌های گیمینگ اسنپدراگون G قرار است قلب تپنده کنسول دستی را تشکیل دهند. کوالکام تجربه بازی با کنسول دستی را وارد فاز جدیدی خواهد کرد.

کوالکام از سری پردازنده‌های گیمینگ اسنپدراگون G به‌عنوان پردازنده‌های مخصوص کنسول‌های دستی رونمایی کرد. شرکت‌های بزرگ فناوری همواره تلاششان این است که دستگاه‌ها و محصولات خود را طوری طراحی کنند که قابل حمل بوده و کاربر بتواند در هر مکانی از دستگاه خود استفاده کند.

شرکت‌های فعال در صنعت گیم نیز اکنون بیش‌از گذشته به این سمت سوق پیدا کرده‌اند و حتی روز گذشته دیدیم که سونی از کنسول دستی پلی استیشن پورتال (PlayStation Portal) با امکان اجرای بازی‌های پلی‌استیشن 5 در شبکه استیم رونمایی کرد. حال کوالکام به عنوان غول آمریکایی صنعت تراشه‌ها، پردازنده‌های مخصوص کنسول‌های دستی را معرفی کرده است تا تجریه گیم با این کنسول‌ها را وارد فاز جدیدی کند.

بیشتر بخوانید: کنسول دستی سونی با نام پلی استیشن پورتال (PlayStation Portal) رسما رونمایی شد

سری پردازنده‌های گیمینگ اسنپدراگون G معرفی شدند

کوالکام به عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه تولید پردازنده برای دستگاه‌های هوشمند، به تازگی سری جدیدی از تراشه‌های خود را با نام Snapdragon G معرفی کرده است. این تراشه‌ها به صورت اختصاصی برای اجرای با کیفیت بازی‌ها روی کنسول‌های دستی طراحی شده و قابلیت‌های بسیار بالایی را در زمینه گرافیک، صدا، شبکه و کارایی ارائه می‌کنند. کوالکام قصد دارد با این تراشه‌ها، بازار کنسول‌های دستی را به چالش بکشد و تجربه بازی را به سطح جدیدی برساند.

سری پردازنده‌های گیمینگ اسنپدراگون G معرفی شدند
سری پردازنده‌های گیمینگ اسنپدراگون G معرفی شدند

تیزر مربوط به معرفی این مجموعه که در نمایشگاه Gamescom در کلن آلمان به اشتراک گذاشته شده به ما می‌گوید که کوالکام سه تراشه جدید را برای این لاین از محصولاتش در نظر گرفته است. نسخه پایه اسنپدراگون جی تراشه G3x Gen 1 است که پیش از این در تبلت Razer Edge و اوایل سال جاری مورد استفاده قرار گرفته و حالا شاهد گسترش هر چه بیشتر این سری خواهیم بود.

در همین زمینه آقای میتین چاندراسخار مسئول ارشد بخش مدیریت محصولات در کوالکام می‌گوید:

دستگاه‌های مخصوص بازی دستی بهترین راه برای تجربه بازی‌های موبایلی هستند. اما گیمرها می‌خواهند بتوانند همه بازی‌های مورد علاقه‌شان را در دستگاه‌ها و اکوسیستم‌ها، چه کنسول، چه رایانه شخصی یا در یک سرویس ابری، باشند، بدون محدودیت بازی کنند. نسل جدید دستگاه‌های مجهز به سری Snapdragon G بهترین گزینه برای تجربه این سطح خواهند بود و به گیمرها امکان انتخاب را می‌دهد که بازی خود را از هر یک از مبادی مورد نظرشان، از فضای ابری گرفته تا کنسول، اندروید یا رایانه شخصی در حین حرکت اجرا کرده و از آنها لذت ببرند.

پیشرفته‌ترین تراشه در این سری، Snapdragon G3x Gen 2 است که به طور قابل توجهی قدرتمندتر از G3x Gen 1 خواهد بود. این SoC شامل یک پردازنده 8 هسته‌ای Kryo و یک پردازنده گرافیکی Adreno A32 است و به گفته کوالکام قدرت پردازش CPU آن تا 30 درصد سریعتر از نسل اول خواهد بود. همچنین میزان کارایی در بخش پردازش عملیات گرافیکی نیز تا دو برابر بهتر از نسل قبل خواهد بود.

سری پردازنده‌های گیمینگ اسنپدراگون G معرفی شدند
سری پردازنده‌های گیمینگ اسنپدراگون G

این چیپست از نرخ نوسازی 144 هرتز، فناوری Ray Tracing و اتصال سلولی 5G از نوع mmWave و Sub-6GHz پشتیبانی می‌کند. مضاف بر این مودم رادیویی FastConnect 7800 کوالکام با فعال کردن بلوتوث 5.3 و Wi-Fi 7 شرایط استثنایی را برای ارتباطات سریع با این تراشه فراهم می‌کند.

با توجه به تصاویر منتشر شده توسط کوالکام باید گفت که عرضه این خانواده تراشه گیمینگ در سه گروه G1، G2 و G3 نوید دهنده سه دسته‌بندی برای سه گروه قیمتی است. برای مثال کوالکام دسته G3x Gen 2 دسته کاربران «طبقه علاقه‌مندان» به گیمینگ رده بالا را هدف قرار می‌دهد، در حالی که G2 برای بازی‌های اندرویدی یک سطح پایین‌تر ولی همچنان پیشرفته به کار گرفته و در نهایت G1 در درجه اول برای ارائه یک تجربه خوب ولی با رویکرد بهره‌گیری از ارتباطات ابری مد نظر است.

تراشه Snapdragon G2 دارای یک پردازنده گرافیکی Adreno A21 است که می‌تواند خروجی تصویری را با نرخ 144 هرتز تولید نموده ولی باید در نظر داشت که این تراشه از فناوری Ray Tracing پشتیبانی نمی‌کند. همچنین ماژول رادیو مورد استفاده در این تراشه Qualcomm FastConnect 6700 است که از بلوتوث 5 و Wi-Fi 6/6E پشتیبانی می‌کند.

G1 پایین‌ترین تراشه است و دارای پردازنده گرافیکی Adreno A11 است که تا 60 هرتز خروجی تصویر را پشتیبانی می‌کند. این دستگاه دارای رادیو کوالکام Wi-Fi 5 و بلوتوث 5 است، اگرچه اتصال Wi-Fi 6 یا بالاتر ندارد.

تراشه های Snapdragon G از چه ویژگی‌هایی برخوردارند؟

تراشه‌های Snapdragon G، بر پایه معماری پردازنده Kryo (Kryo) ساخته شده و دارای هسته‌های پردازنده قوی و مصرف کم انرژی هستند. این تراشه‌ها از پلتفرم Snapdragon Elite Gaming (Snapdragon Elite Gaming) بهره می‌برند که شامل تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای در زمینه گرافیک، صدا و ارتباطات هستند. کوالکام بارزترین فناوری‌های مورد استفاده در این پلتفرم را به شرح زیر معرفی کرده است:

  • Adreno Game Quick Touch: این تکنولوژی باعث کاهش زمان پاسخگویی صفحه‌نمایش به لمس کاربر گردیده و موجب می‌شود بازی‌هایی که نیاز به واکنش سریع کاربر دارند (مانند شوترهای اول شخص (First-Person Shooter)) و بازی‌های مسابقه‌ای (Racing) روان‌تر و دقیق‌تر اجرا شوند.
  • Variable Rate Shading: این تکنولوژی باعث بهبود عملکرد گرافیک می‌شود و با کاهش سطح جزئیات در نقاط کم اهمیت صفحه‌نمایش، منابع پردازش گرافیک را به نقاط حساس‌تر منتقل می‌کند. این کار باعث می‌شود که بازی‌ها با کیفیت بالاتر و نرخ فریم بیشتری نمایش داده شوند.
  • Qualcomm Aqstic: این تکنولوژی باعث ارتقای کیفیت صدا گردیده و با استفاده از الگوریتم‌های پردازش سیگنال دیجیتال (Digital Signal Processing) ، صدای فراگیر (Surround Sound) ، صدای سه بعدی (3D Audio) و صدای بازتاب‌دار (Reverb) را به صورت دقیق و واقع گرایانه ایجاد می‌کند.
  • Qualcomm FastConnect: این تکنولوژی باعث بهبود ارتباط شبکه می‌شود و با استفاده از استانداردهای Wi-Fi 6E و Bluetooth 5.2، سرعت، پایداری و کم مصرف بودن اتصال را تضمین می‌کند. همچنین این تکنولوژی از قابلیت‌های جدیدی مانند Wi-Fi Sensing و Bluetooth LE Audio نیز پشتیبانی می‌کند.
سری پردازنده‌های گیمینگ اسنپدراگون G معرفی شدند
مشخصات نسخه رفرنس کنسول دستی اسنپدراگون G

کوالکام انتظار دارد که چیپ‌ست‌های اسنپدراگون G در دستگاه‌های مخصوص بازی موبایل مبتنی بر اندروید مورد استفاده قرار گیرد. برای همین منظور شرکت آمریکایی یک دستگاه طراحی مرجع بازی دستی با تراشه Snapdragon G3x Gen 2 را نیز بدین منظور عرضه خواهد کرد

این یک دستگاه یک کنسول بازی دستی مستقل با صفحه‌نمایش، کنترل‌های فیزیکی و سیستم خنک‌کننده فعال ویژه خود و با ظاهری شبیه به Valve Steam Deck است. این کنسول دستی به عنوان یک طرح پایه ، به عنوان یک نمونه فنی برای طراحی و تولید محصولات مصرفی در دسترس سازندگان تجهیزات اصلی (OEMs) قرار خواهد گرفت و کاربران نمی‌توانند به صورت جداگانه آن را سفارش دهند.

سری پردازنده‌های گیمینگ اسنپدراگون G معرفی شدند
نسخه رفرنس کنسول دستی اسنپدراگون G

هنوز هیچ شرکتی برنامه خود برای معرفی کنسول‌های دستی با چیپست‌های اسنپدراگون G را اعلام نکرده اما کوالکام مدعی است که با سازندگان پرسابقه کنسول‌های دستی مانند AyaNeo، Huaqin، Inventec و Thundercomm برای تولید کنسول‌های دستی مخصوص کاربران، همکاری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره سری پردازنده‌های گیمینگ اسنپدراگون G چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: شهر سخت‌افزار

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر